5 154 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
Cyklon med påse, hur funkar det?
Kan rapportera att det funkar ganska bra. Borrade hål i botten av tunnan (var den första tunnan som klarade undertrycket utan att kollapsa, tack Ezcobar!) och monterade en M6 nitmutter, i den skruvade jag en luftningsnippel till bromsar från Biltema. Likadant i dammsugaren. Sen en bensinslang mellan dammsugare och tunna. Klämde sen en plastsäck mellan topp och tunna, misstänker att det inte är 100% tät. Har dock inga problem med att säcken sugs upp i cyclonen etc, den stannar där den skall vara
Däremot har jag ett märkligt (?) fenomen - om jag tar loss slangen från tunnan (dvs den lilla undertrycksslangen) och känner med fingret vid hålet så sugs det in luft i tunnan därifrån...vilket rimligtvis måste betyda att det är hål någonstans i säcken, men då borde den väl sugs upp i cyklonen? Och framförallt borde det väl vara damm i tunnan, under påsen? Och inget av detta har hänt...
Separationen är dock inte så bra som när jag hade cyklonen till min Festool ctl22, men det har inte med säcken i tunnan att göra, så det återkommer jag med i en annan tråd.
Däremot har jag ett märkligt (?) fenomen - om jag tar loss slangen från tunnan (dvs den lilla undertrycksslangen) och känner med fingret vid hålet så sugs det in luft i tunnan därifrån...vilket rimligtvis måste betyda att det är hål någonstans i säcken, men då borde den väl sugs upp i cyklonen? Och framförallt borde det väl vara damm i tunnan, under påsen? Och inget av detta har hänt...
Separationen är dock inte så bra som när jag hade cyklonen till min Festool ctl22, men det har inte med säcken i tunnan att göra, så det återkommer jag med i en annan tråd.
Jag tror absolut att dina problem med separationen kan komma från att det inte är helt tätt mellan påse och kant. Om du får det minsta läckage där kommer du att få ett litet luftflöde från tunnan upp genom cyklonen. Även ett litet flöde kan göra att du tappar mycket av separationen, speciellt för de minsta partiklarna. Sugröret gör att säcken håller sig på plats. Testa att vika kanterna på påsen så att hela påsen är inne i tunnan, och säkerställ att det är tätt mellan tunna och lock. Du kan hålla säcken på plats med magneter under experimentet.
Betrakta en partikel på väg ned genom cyklonen och bestäm vilka krafter som påverkar den. Man kan konstatera att gravitationen drar den nedåt och att eventuell kontakt mellan partikel och vägg kommer att motverka färden. Detta är oundvikligt. Det andra som motverkar, eller snarare bromsar färden ned genom cyklonen är det viskösa motståndet genom luften. Detta motstånd är starkt beroende av partikelns storlek. Beroendet är starkare än partikelns massa. (Tänk på Reynolds tal) Kanske en aning oklart beskrivet, men slutsatsen är i alla händelser att du inte vill ha ett bakflöde genom cyklonen.
Betrakta en partikel på väg ned genom cyklonen och bestäm vilka krafter som påverkar den. Man kan konstatera att gravitationen drar den nedåt och att eventuell kontakt mellan partikel och vägg kommer att motverka färden. Detta är oundvikligt. Det andra som motverkar, eller snarare bromsar färden ned genom cyklonen är det viskösa motståndet genom luften. Detta motstånd är starkt beroende av partikelns storlek. Beroendet är starkare än partikelns massa. (Tänk på Reynolds tal) Kanske en aning oklart beskrivet, men slutsatsen är i alla händelser att du inte vill ha ett bakflöde genom cyklonen.
Redigerat:
Anledningen till att jag tror att det inte är någon koppling är att jag hade icke fullgod separation även innan jag introducerade påsen. Men det kan naturligtivs göra det ännu sämre...
Hur menar du med att vika så att hela påsen är innuti tunnan?
Reynolds tal bara vägrar jag att tänka på, oavsett omständigheter.
Hur menar du med att vika så att hela påsen är innuti tunnan?
Reynolds tal bara vägrar jag att tänka på, oavsett omständigheter.
Redigerat:
Jo, så menade jag. Jag funderade på problemet lite igår, och jag tror att man måste betrakta en partikel och krafter och vinklar osv och sätta upp lite samband på ett papper för att förstå problemet ordentligt. Vill du att jag lägger tid på det, eller tänker du vägra att läsa resonemanget? Utan att ha bevis för det, tror jag att en för hög flödeshastighet kan påverka avskiljningsgraden negativt. Lösningen då är att minska flödeshastigheten, vilket kan ske på lite olika sätt:
1. Montera en större cyklon
2. Dela upp flödet på två parallella små cykloner av samma typ du redan har en av
3. Stryp flödet, företrädesvis före cyklonen, så att den får jobba i lägre totaltryck. Detta minskar bärigheten i luften genom att densiteten minskar, och därigenom den kinematiska viskositeten. Det går tyvärr inte riktigt att komma runt Reynolds tal i det här resonemanget.
2. Dela upp flödet på två parallella små cykloner av samma typ du redan har en av
3. Stryp flödet, företrädesvis före cyklonen, så att den får jobba i lägre totaltryck. Detta minskar bärigheten i luften genom att densiteten minskar, och därigenom den kinematiska viskositeten. Det går tyvärr inte riktigt att komma runt Reynolds tal i det här resonemanget.
Tack för erbjudandet, men du behöver inte räkna, jag tror på dig ändåmattiasp skrev:Jo, så menade jag. Jag funderade på problemet lite igår, och jag tror att man måste betrakta en partikel och krafter och vinklar osv och sätta upp lite samband på ett papper för att förstå problemet ordentligt. Vill du att jag lägger tid på det, eller tänker du vägra att läsa resonemanget? Utan att ha bevis för det, tror jag att en för hög flödeshastighet kan påverka avskiljningsgraden negativt. Lösningen då är att minska flödeshastigheten, vilket kan ske på lite olika sätt:
Ska kolla vad det finns för möjligheter att få tag på en något större cyklon...känns nästan som att jag kommer att åka på att tillverka en egen...
Jag tror att oneida har någon mellanformatsmodell, men jag har inte kollat på länge. Jag tycker att det verkar som om amerikanerna har rekommenderat en spånsugsmodell till dig, och det är väl inte riktigt vad du vill ha. Du kanske kan låna en liten oneida och testa om det är samma fenomen med en liten cyklon med en lite annan utformning. Du vet vem som har en som du kan testa i Skåne.