Köpte de av summer Vvs, är osäker om de finns kvar. Annars kontakta hz om de har någon återförsäljare i Sverige.
Det finns massa av kopplingar, körde själv med lödning och cu22 som stam. Frugan ville inte ha synliga rör som hon behöver damma av… så nu finns de bakom en list som som döljer 2st cu22
 
T Torparen_1992 skrev:
Tack!

Jo kan förstå att ni vvs:are har bekymmer ibland,fördelen kanske när man gör det sjäv så har man gott om tid till att fundera mycket på hur man ska göra .


Dock så har man ju som amatör noll erfarenhet så allt tar ju betydligt längre tid .

Jobbar man åt en kund vill de ju sällan betala för den funderar-tiden .

Jobbar man mot ett fast pris får ju inte jobbet dra ut på alldeles för mycket tid.

Kan ju säga att man åtbringat sin tid till mycket googlande ,så det har ju blivit endel dasstid med googlande,frugan har ju undrat många gånger varför man sitter så länge på dass.

Det enkla svaret är ju att där får man ett någorlunda lugn o ro till att hitta svar på det man undrar över.
tack och lov många gånger så går jag numera enbart på nyproduktion med oftast bra ritningar där någon annan redan skall ha tänkt klart på alla detaljer.
Haha jag förstår vad du menar med kontorstiden på vita huset får också ofta höra vad jag sysslar med där när ungarna går bärsärk på nedervåningen.
Vi köpte vårat nuvarande hus i september i fjol och det fanns ett luft/vatten värmesystem som var något år gammalt bara.
Men vi upplever att all värme från radiatorerna går åt att täcka upp det massiva kallraset från stora gamla fönterpartierna och kör därför även på en extra luft/luft värmepump från år 2007 som funkar kanon att värma upp den lilla extra komforten så dra er inte för att även installera en sådan ifall ni inte redan har någon
 
Jag glömde en sak i mitt förra inlägg.
När Du drar igång projektet"vedpanna" så ta i rejält, själv dimensionerade jag efter rörisens beräkning på husets storlek, ca 85kvm gav en panna på 25kw och tusen liters tank vilket kräver en brasa om dagen den kalla årstiden. När man tittar i backspegeln så kunde jag utan vidare valt 35kw panna o 1500-2000l tank, då hade det blivit hälften så många eldningstillfällen. Det är klar fördel när man åker bort. Jag har löst det med en pellets brännare som används vid lång bortavaro.
mvh P-Å i Småland
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra jobbat!(y) Ser mycket bra ut. :love:
Är också mekaniker och bytte panna och satte in acc-tankar själv i första huset.
I detta hus har jag stambytt själv.
Bra med rejäl acc-tank men då måste man ha en rejäl panna också för att enkelt värma upp hela tanken.

//AA
 
M Mathias01 skrev:
tack och lov många gånger så går jag numera enbart på nyproduktion med oftast bra ritningar där någon annan redan skall ha tänkt klart på alla detaljer.
Haha jag förstår vad du menar med kontorstiden på vita huset får också ofta höra vad jag sysslar med där när ungarna går bärsärk på nedervåningen.
Vi köpte vårat nuvarande hus i september i fjol och det fanns ett luft/vatten värmesystem som var något år gammalt bara.
Men vi upplever att all värme från radiatorerna går åt att täcka upp det massiva kallraset från stora gamla fönterpartierna och kör därför även på en extra luft/luft värmepump från år 2007 som funkar kanon att värma upp den lilla extra komforten så dra er inte för att även installera en sådan ifall ni inte redan har någon
Skönt när någon annan förhoppningsvis har planerat rätt , så man har något att gå efter:)

Jodå installerade en luft/luft 2013 och den har tuffat på bra i alla år ,varit lite småsaker som gått sönder men det har man kunnat byta själv :)

Då tanken enbart är på 500 l så räcker den ej en heldag när det är kallt och när båda jobbar så är det skönt att komma hem i en någorlunda varm kåk !

Angående tiden på vita huset så fick jag höra från en kvinnlig bekant för någon månad sen,att risken för hemorojder ökade något om man hade hög timdebitering på dasset ,så man kanske snart får byta tänkelokal;)
 
P p-a.o skrev:
Jag glömde en sak i mitt förra inlägg.
När Du drar igång projektet"vedpanna" så ta i rejält, själv dimensionerade jag efter rörisens beräkning på husets storlek, ca 85kvm gav en panna på 25kw och tusen liters tank vilket kräver en brasa om dagen den kalla årstiden. När man tittar i backspegeln så kunde jag utan vidare valt 35kw panna o 1500-2000l tank, då hade det blivit hälften så många eldningstillfällen. Det är klar fördel när man åker bort. Jag har löst det med en pellets brännare som används vid lång bortavaro.
mvh P-Å i Småland
Hej!
Absolut ,har kollat mycket begagnat och då o då dyker det upp lite större pannor:)

Funderar på en panna på ca 50kw och 3-5 m3 tankar.

Ibland kan man fynda detta under 10000kr.

Ska dock bli klar med själva pannrummet innan det blir någon investering ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Bra jobbat!(y) Ser mycket bra ut. :love:
Är också mekaniker och bytte panna och satte in acc-tankar själv i första huset.
I detta hus har jag stambytt själv.
Bra med rejäl acc-tank men då måste man ha en rejäl panna också för att enkelt värma upp hela tanken.

//AA
Tackar !

Är man mekaniker så får man rätt bred kunskapsnivå enligt mig iaf,lägger man därtill lite intresse så brukar det mesta gå :) kanske inte med perfekt resultat alla gånger men oftast mer än dugligt :)


Jo stora acc tankar är drömmen med en stor panna till så man ej behöver elda så ofta.

Kökspannan idag är aningen för liten för 500 l men som sagt så var det den enda som passade i gamla rökgången och passade in perfekt med de gamla måtten :)

Men i framtiden bör ett pannrum ha byggts:)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt tänkt angående storleken på pannan. Se upp med klassningen på pannan om Du handlar begagnat. Ny klassning lär ha kommit i närtid men jag är inte så bra påläst, ta ett ordentligt långt besök på vita huset och läs på.
P-Å i Småland
 
T Torparen_1992 skrev:
Skönt när någon annan förhoppningsvis har planerat rätt , så man har något att gå efter:)

Jodå installerade en luft/luft 2013 och den har tuffat på bra i alla år ,varit lite småsaker som gått sönder men det har man kunnat byta själv :)

Då tanken enbart är på 500 l så räcker den ej en heldag när det är kallt och när båda jobbar så är det skönt att komma hem i en någorlunda varm kåk !

Angående tiden på vita huset så fick jag höra från en kvinnlig bekant för någon månad sen,att risken för hemorojder ökade något om man hade hög timdebitering på dasset ,så man kanske snart får byta tänkelokal;)
Det med hemorojderna har min fru försökt skrämma mig med också.
Kanske något som män står emot bättre än kvinnor? Med tanke på att män verkar lägga betydligt mer tid på skithuset :rofl:
Låter så gött med herrar som tar över ett garage eller en bit av källaren och gör mancave/tankesmedja med lås och bom
 
Hej, bra jobbat !
Jag har själv installerat värme i flera gamla hus och har lite erfarenhet.
Beträffande rören så använder jag koppar med presskopplingar, blir rakt och tål värme.
Har man väl pressverktyget så är det väldigt effektivt, kopplingar finns på Hornbach eller Rinkaby rör om man inte kan handla hos grossist.
Om man vill använda PEX så är ALUPEX att föredra, rören går att böja för hand och står kvar böjda.
De ändrar inte heller längd på samma sätt som PEX och är helt diffusionstäta.
Jag försöker lägga golvvärme så mycket som möjligt (ALUPEX) men köper annars radiatorer på Blocket.
Dimensionering av radiatorer kan man göra med hjälp av Lenhovdas instruktioner.
Dimensionera för lågtemperatursystem !
Har också installerat samma typ av vedpanna men om man inte vill elda hela tiden så är en bra Luft - Vatten värmepump ett bra komplement och sköter värmen när man åker bort.
Är skeptisk till kulvert eftersom de ger stora förluster.
God fortsättning med projektet !
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad kul.Man lär sig saker hela livet och ibland önskar man att man hade mer tid.Var stolt för det du gjort och önskar dig en god fortsättning med dina framtida planer.
Whoow vilket imponerande jobb ser verkligen proffsigt ut. Njut av ditt fantastiska arbete
 
B Bert19 skrev:
Hej, bra jobbat !
Jag har själv installerat värme i flera gamla hus och har lite erfarenhet.
Beträffande rören så använder jag koppar med presskopplingar, blir rakt och tål värme.
Har man väl pressverktyget så är det väldigt effektivt, kopplingar finns på Hornbach eller Rinkaby rör om man inte kan handla hos grossist.
Om man vill använda PEX så är ALUPEX att föredra, rören går att böja för hand och står kvar böjda.
De ändrar inte heller längd på samma sätt som PEX och är helt diffusionstäta.
Jag försöker lägga golvvärme så mycket som möjligt (ALUPEX) men köper annars radiatorer på Blocket.
Dimensionering av radiatorer kan man göra med hjälp av Lenhovdas instruktioner.
Dimensionera för lågtemperatursystem !
Har också installerat samma typ av vedpanna men om man inte vill elda hela tiden så är en bra Luft - Vatten värmepump ett bra komplement och sköter värmen när man åker bort.
Är skeptisk till kulvert eftersom de ger stora förluster.
God fortsättning med projektet !
Tackar!

Gick länge och tänkte på kopparör,dock så ville jag ha så lite skarvar som möjligt , och vissa rörbitar blev även över 4 m ibland ,vilket då ej skulle få plats att skjuta genom väggen om det varit koppar .

Kåken vi äger är även timmrad,så väggarna är tjocka och då kan det skilja någa cm mellan innerväggarna ,var ganska skönt då att dessa rör var flexibla ,hade man haft koppar så hade jag förmodligen behövt göra större hål för rörena .

Dessa pex rör är helt diffusionstäta :)

Dock hade koppar blivit betydligt rakare och livslängden på ett kopparrör är betydligt längre

Har funderat även på en luft/vatten som komplement ,just nu har jag bara luft/luft ,funkar skapligt .

Golvärme är ju definitivt bäst och skönast :) kräver dock att jag bryter upp de fina trägolven vilket jag ej hade någon lust med ;)
 
M Marguita Weckner skrev:
Whoow vilket imponerande jobb ser verkligen proffsigt ut. Njut av ditt fantastiska arbete
Tack så mycket :)
 
P p-a.o skrev:
Helt rätt tänkt angående storleken på pannan. Se upp med klassningen på pannan om Du handlar begagnat. Ny klassning lär ha kommit i närtid men jag är inte så bra påläst, ta ett ordentligt långt besök på vita huset och läs på.
P-Å i Småland
Gäller bara nya hus och nyinstallationer , ett byte från en gammal till en begagnad så är det bara att byta.
 
En eloge till dig Torparen_1992 som ordnat till det, samt gått på den enkla vägen och inte åkt i fallgropen med en massa elektroniska stryrningar hit och dit, som alla nu ska ha. Går något sönder nu så är det bara att byta den delen , eftersom du har vattenburet och tank och funderar på en luft/vatten VP , så behöver det inte vara någon med tillbehör för 125 kkr och med så mycket grejer i ,så ingen vanlig begriper att ställa in. Utan en dum en ON/OFF för ca 60 kkr Lycka till i framtiden med dina projekt.
 
  • Gilla
Bert19 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.