mr.Ola mr.Ola skrev:
Det är ju så att man blir mörkrädd.. :surprised:

Någonstans i Sverige går det omkring människor som du som fixar saker som vi andra mest bara drömmer om! :D

Jag är mäkta imponerad!

-Du är duktig! (y)

Tack:)
 
T Torparen_1992 skrev:
Hej!

Tack så mycket :)

Den rollen är inte alltid lätt;) nej men har man inte alltför bråttom och när ungarna är mindre så har det gått bra ,börjar dock bli värre nu när de ska börja med idrott o liknande men det är bara att uppmuntra och lägga sitt eget åt sidan för ett tag .

Man har inget större intresse för tv tittande så sena kvällar kan det bli ibland med diverse projekt . Man hinner rätt mycket ibland,tid som man annars kanske bara suttit bort framför dumburken.
Inte mycket att se på TV, det är sant. Man ser också på fotona att det inte bara är en arbetsplats utan här bor folk under tiden, grejor överallt, leksaker, lite kläder, köksredskap m.m. Minns hur det var när ungarna var små (har tre, numera utflugna) och vi byggde om med dusch och torrdass och en kokplatta i källaren under flera månader - endast sovrummen fungerade. Det var inte enkelt. Jag är i alla fall mäkta imponerad. (y)
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Ursäkta röran , här kommer lite bilder på mellanvägg o isolering ! Alla luckor går att ta bort så allt blir lättillgängligt Vit mellanvägg med borttagbara luckor och synliga kopparrör och mätare i en rörig lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av mellanvägg och isolering med rör, mätare, och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett smalt utrymme under renovering med synliga rör på väggen och diverse byggmaterial och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial runt rör och mätare i en mellanvägg med demonterbara luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial kring rör och pump med mätare inklämt i en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Snyggt(y) Riktigt karigt gjort, går själv och drömmer om att bygga om till vattenburet där hemma.
 
T Torparen_1992 skrev:
Ursäkta röran , här kommer lite bilder på mellanvägg o isolering ! Alla luckor går att ta bort så allt blir lättillgängligt[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hur var det att trimma in allt?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Hur var det att trimma in allt?

Jo det var rätt mycket pussel. Man ska ju försöka att få allt så det går att demontera och montera på ett bra o smidigt vis. Förhoppningsvis ska man ej behöva ta bort det så ofta , har inte behövts på snart två år iaf :)
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 1 till
  • Laddar…
bigrolle bigrolle skrev:
Snyggt(y) Riktigt karigt gjort, går själv och drömmer om att bygga om till vattenburet där hemma.
Tackar! ja du kommer inte ångra dig om du gör slag i saken :) finns lite mer möjligheter med värmekällor när det är vattenburet .
 
  • Gilla
Ranko
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Hatten av! Riktigt bra jobbat (y)
Tack så mycket :)
 
  • Gilla
perkag och 1 till
  • Laddar…
bra jobbat (y)
 
M maria01 skrev:
bra jobbat (y)
Tack :)
 
Jag arbetar med VVS och jag tycker ditt jobb ser riktigt bra ut.
När man byter från direkt el till vattenburet så får man vara lite utav en trollkarl och konstnär för att få alla komponenter på plats.
Sedan att du löst allt detta med 4 barn och fru är verkligen imponerande.
Hatten av till er :D
 
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
T Torparen_1992 skrev:
Halloj!


Har i många år tjuvläst på detta forum om diverse saker och ting, och tror faktiskt inte jag skulle ha klarat av detta projekt utan detta eminenta forum:)


Börjar väll lite om mig själv:

29,snart 30 år gammal, lever med min fru och 4 barn på en liten gård ca 2 hektar mark, har lite djur såsom hästar,kor,höns,katter,ankor och några lamm . Jobbar som bilmekaniker.


Bor i en gammal kåk byggd under 1800-talet, heltimrat. Som stomrenoverades under de glada 80-talet, givetvis med direktverkande el, men kan ej klandra de som gjorde detta, då det var billigt och bra på den tiden, annat är det ju idag…


Luftvärmepump installerades 2013 men upplevde det som mycket svårt att få värme i hela huset.har sedan dess funderat på vattenburen värme.Dock tog det ett tag innan man fick tummen ur, det skulle dröja till 2016.


Hade i stort sett aldrig gjort något vvs arbete tidigare i livet, men ser mig själv som händig på allt möjligt och att det mesta går att lösa.


Visst,man har brutit ihop och suttit i ett hörn o surat ett tag när det har gått åt helvete, som den gången när kaklet ramlade ner när jag skulle ta upp hål för eldosan i det nykaklade utrymmet där ackanken skulle stå.


Det visade sig att alla plattor satt lika dåligt.så det var bara att riva ner och bygga upp igen, ni kan tro att fix ströks på både platta och vägg och det var en aning blötare blandat.


Detta var nog också den enda gången man vart riktigt deprimerad under detta projekt.


Projekten började våran 2016 då jag ledsnat på dyra elräkningar under vinter, och att inte kunna få varmt i kåken till en någorlunda kostnad.


Projekten blev klart våren 2020


Under dessa 4 år har man ju även lyckats föröka sig(2014 kille,2016 tjej,2018 tjej och 2020 tjej)och det har ju även då legat till grund att detta projekt dragit ut på tiden, men men nu är det färdigt och har funkat bra i snart två år:)





Det som är gjort under detta projekt:




Gjort iordning rummet(kallades för råttskrubben) där ack tank ska stå. Rivit ur allt gammalt(Golv och Vägg) , sänk golvet med ca 10 cm ny isolering och flytspacklat.), två golvbrunnar isatta. Nya innerväggar, OSB skiva och gips.


Blev rollbart tätskikt på golv 3 lager(JA,vet att det ej är godkänt men det får duga till detta utrymme) runt golvbrunnar är det manchetter.

Klinkers på golv och kakel på väggar , gjorde detta mest för att lära sig lite om plattsättning:)har ni läst tidigare i texten vet ni hur det gick 1:gången.




Dragit rör i hela kåken till element.

Utförande : mellanbjälklaget i vårat hus är ca 30 cm, så,det gick att stå i tankrummet och skjuta ut 50mm avloppsrör i bjälklaget ut till varje sida i huset, där borrade jag 50 mm hål och kunde då fiska upp avloppsröret.

I dessa rör drog jag sedan pex-rören med hjälp av en dragfjäder som används när man trådar i nya elkablar, så det blev typ rör i rör, bra ifall det skulle läcka, då rinner allt vatten ut i tankrummet.


Har dragit utanpåliggande pex rör 22 mm avstick upp till varje element 12mm, nu tycker kanske många det är fult med så grova rör och det hade säkerligen fungerat med 15, men nu ville jag ha 22mm och så fick det bli!


Har använt mig av klämringskopplingar, ja de är dyra och det hade blivit billigare med presskopplingar, men då en annan står och svär dagligen över hur ingenjörer bygger bilar och att ingen går att få isär så var valet för mig lätt. man ska kunna ta isär allt man sätter ihop, går säkert med presskoppling också men kanske lite krångligare, vad vet jag.


Är även lite skeptiskt till o-ringar.. men det verkar ju vara bevisat att de verkar hålla tätt;)


Alla kopplingar har sedan målats vita för att passa in lite bättre.


Pex-rören är från biltema med diffusionsspärr , tillverkare floplast. Bilder är saxat från biltemas hemsida där det stod floplast på rörena. Säljs ej längre.

Floplast verkar vara rätt stort i england, men finns ej så mycket information på svenska.

Men det finns instruktioner där man byter ut klämringen mot en kopparklämring, så klämringskopplingen ska passa till pex-rör. Se bilder!


Varför jag valde detta var att jag tyckte rören verkade vara smidiga, de var vita, går att dra långa

https://www.hz-weitzel.de/en/produktwelten/heizkoerperanschluesse/

Dessa använde jag i min fastighet. Mycket nöjd med resultatet
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
emwgrni emwgrni skrev:
[länk]

Dessa använde jag i min fastighet. Mycket nöjd med resultatet
Dedär såg ju väldigt smidigt och snyggt ut :) var det lätt att beställa ? Och att jobba med ?

Vad kostade kopplingarna?

Hur blir det med rör som sitter vertikalt på väggen ?eller kommer dina upp genom golvet ?


Funderade ett tag på rör i en sockel men det blev ej så . Då jag hade fått synliga rör vertikalt på väggen i vilket fall så då blev det även synliga lodrätt .
 
M Mathias01 skrev:
Jag arbetar med VVS och jag tycker ditt jobb ser riktigt bra ut.
När man byter från direkt el till vattenburet så får man vara lite utav en trollkarl och konstnär för att få alla komponenter på plats.
Sedan att du löst allt detta med 4 barn och fru är verkligen imponerande.
Hatten av till er :D

Tack!

Jo kan förstå att ni vvs:are har bekymmer ibland,fördelen kanske när man gör det sjäv så har man gott om tid till att fundera mycket på hur man ska göra .


Dock så har man ju som amatör noll erfarenhet så allt tar ju betydligt längre tid .

Jobbar man åt en kund vill de ju sällan betala för den funderar-tiden .

Jobbar man mot ett fast pris får ju inte jobbet dra ut på alldeles för mycket tid.

Kan ju säga att man åtbringat sin tid till mycket googlande ,så det har ju blivit endel dasstid med googlande,frugan har ju undrat många gånger varför man sitter så länge på dass.

Det enkla svaret är ju att där får man ett någorlunda lugn o ro till att hitta svar på det man undrar över.
 
  • Gilla
  • Haha
Hylman och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.