R
M mortimer skrev:
Någonstans i ESDECs mont. anvisning löste jag om några gummidistanser. Troligen avsnittet som beskriver infästning av takkrokarna för avsnitt 7
Ett tips, be montörerna dra fästena försiktigt.

Enl senaste mont. anvisning ska klämman dras med 1-1,5nm, tidigare var de 4,5nm.

Tror ingen montör har momentnyckel med sig när de drar fästena.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
R Raecer11 skrev:
Ett tips, be montörerna dra fästena försiktigt.

Enl senaste mont. anvisning ska klämman dras med 1-1,5nm, tidigare var de 4,5nm.

Tror ingen montör har momentnyckel med sig när de drar fästena.
1-1.5Nm är ju i princip ingenting, är troligen lätt handkraft med skruvmejsel
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
R Raecer11 skrev:
Ett tips, be montörerna dra fästena försiktigt.

Enl senaste mont. anvisning ska klämman dras med 1-1,5nm, tidigare var de 4,5nm.

Tror ingen montör har momentnyckel med sig när de drar fästena.
Ja hos mig drog de med slagskruvdragare :(
Kollade olyckligtvis montageanvisningen efter att de monterat.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
R
E Emanuel01 skrev:
Ja hos mig drog de med slagskruvdragare :(
Kollade olyckligtvis montageanvisningen efter att de monterat.
Veckan innan min installation kom den senaste revideringen med sänkt åtdragningsmoment.
Installatören trodde jag svamlade men dagen efter kom de o bekräftade att de stämde.

De drog med skruvdragare hos mig med, dock med lägsta momentinställning.
 
Mina Shuko skulle dras med 8-20 Nm (tror jag det var fritt ur minnet) men dragen alldeles för hårt.
 
tttomten tttomten skrev:
Mina Shuko skulle dras med 8-20 Nm (tror jag det var fritt ur minnet) men dragen alldeles för hårt.
Shuko, tänker du på Chiko ?
 
Såhär tänker jag mig att de vertikala skenorna måste ligga ?
Det bör finnas justeringsutrymme åt alla håll på samtliga fem ytor, även om man ska ta hänsyn till 1panna/30cm avstånd från alla kanter.
Flygfoto över byggnad med markerade rader, suddig kvalitet, eventuell analys eller bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mortimer skrev:
Shuko, tänker du på Chiko ?
Självklart.
 
Om man monterar med ESDECs fästen, skenorna horisontellt så finns det ju inget som håller panelerna från att glida nedåt(ja, man skulle fästa skenan med extra skruv i nedersta takkroken, det var ju "bra") Håller det verkligen med klämmor på sidan bara !? Varje panel väger ändå drygt 20kg.
 
Liten uppdatering här.
Det visade sig uppkommit ett litet missförstånd hos min nätägare när det uppgavs att föranmälan hade kommit in. Föranmälan skickades in igår kring 15.00 och ett installationsmedgivande blev utfärdat idag kring 08.00. Är det rekord tro i handläggningstid ?
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Går och funderar lite kring växelriktare och vill kolla så det blir rätt
Vilken växelriktare bör vara mest rätt för min anläggning, SMA STP X12 eller SMA STP X15 ?
Total installerad effekt 15,43kwp, fördelat på fem takytor och tre väderstreck enligt tidigare bilder.

Panelerna är de från PPAM som finns på nedan länk.
https://ppam.se/produkter/Onyxium/

På alla ytor blir det 425w panelerna, förutom på de två åt söder där vi lägger 475w panelerna.

Växelriktare:
https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-sv-13.pdf
 
Den X12:an kan jobba vid lägre strängspänning, MPP-spänningsintervall, står 210 - 800 Volt, medan X15:an börjar jobba senare och står 260 - 800 Volt.
Verkningsgraden är säkert precis den samma. I övrigt lika, verkar det.

Du är rädd att 12X:an klipper bort effekt vid vissa tillfällen. Ofta är det mycket mindre än man tror. Att X12:an startar tidigare kompenserar kanske att den vid något tillfälle klipper bort effekt.

Men betänk din installerade effekt på 15,43 kWp, är vid 25 grader på solcellerna inne i panelerna. När de ger sin maxeffekt i maj / juni är tempen inne i panelerna snarare 45 grader. De tappar ca 4 % per 10 graders temperaturökning, så de ger snarare 14,2 kW, men då ska alla paneler bestrålas vinkelrätt, och det gör de ej, pga olika väderstreck. Där tappar du nog ytterligare ca 1,5 kW, och kanske når 12,7 kW. Dessutom ska det vara molnfritt.

Det är nog allt bra grejer SMA, den växelriktaren du har valt. Veritabla kvalitetsapparater.

Men vilken har du hitills valt X12:an eller X15?
 
Menar ni att skugghanteringen är bättre i nya X serien än i de äldre ex sunnytripower 25000 TL-30?
 
A Arnodt skrev:
Den X12:an kan jobba vid lägre strängspänning, MPP-spänningsintervall, står 210 - 800 Volt, medan X15:an börjar jobba senare och står 260 - 800 Volt.
Verkningsgraden är säkert precis den samma. I övrigt lika, verkar det.

Du är rädd att 12X:an klipper bort effekt vid vissa tillfällen. Ofta är det mycket mindre än man tror. Att X12:an startar tidigare kompenserar kanske att den vid något tillfälle klipper bort effekt.

Men betänk din installerade effekt på 15,43 kWp, är vid 25 grader på solcellerna inne i panelerna. När de ger sin maxeffekt i maj / juni är tempen inne i panelerna snarare 45 grader. De tappar ca 4 % per 10 graders temperaturökning, så de ger snarare 14,2 kW, men då ska alla paneler bestrålas vinkelrätt, och det gör de ej, pga olika väderstreck. Där tappar du nog ytterligare ca 1,5 kW, och kanske når 12,7 kW. Dessutom ska det vara molnfritt.

Det är nog allt bra grejer SMA, den växelriktaren du har valt. Veritabla kvalitetsapparater.

Men vilken har du hitills valt X12:an eller X15?
Jag bugar och bockar för svaret @Arnodt. Lika utförligt och konkreta reflektioner som alltid. Du tänker precis på samma sätt som jag själv gör och tittar på samma parametrar m.m..

Det blev en STP X12 i föranmälan, så det känns rätt och tryggt från dina reflektioner också.
 
mortimer,
det skulle vara om du i framtiden skulle bygga ut anläggningen att en X15 kan vara bättre.

Just nu tror man kanske att det inte går att bygga ut något mer. Men ofta går det. En bekant har ca 15 kWp och trodde då de skaffade anläggningen för 3 år sedan att det inte var möjligt att bygga ut den mer. Men nu ska de bygga ut den med ca 8 kWp, och befintliga växelriktaren 12,5 kW växelriktaren blir tyvärr för liten. Det är takyta som dömdes ut för 3 år sedan som dåligt, bl.a. terasstak + annat takyta. Den klarar inte strängströmmen(blir parallellkoppling med en panel som har hög ström) som blir högre vid utbyggnaden, så den behöver bytas ut mot en på 17,5 kW. Hade de valt från början en på 15 kW, som bara skulle ha kostar ca 1500 kr mer, hade den klarar nya utbyggnaden galant. Snålheten då för 3 år sedan blir dyrt, alltså. Nu måste de köpa den nya 17,5 kW för ca 30000 kr.

I framtiden kan man tänka att paneler blir än mer effektstarka. Bara genom att byta sina befintliga paneler mot effektstarkare, kan man öka effekten på taken. Då blir kanske växelriktaren för liten. Det är aldrig fel att ta en växelriktare ett snäpp större. Fömodligen blir den mindre påfrestad än en mindre då komponenterna i den större är kraftigare och får längre liv.

leby,
Fungerar skugghanteringen dåligt i din växelriktare, eftersom du frågar? Den kanske inte är aktiverad i din växelriktare, då fungerar den inte alls?
Det är säkert samma skugghantering "Optitrack" i Tripower som i nya X-serien, gissar jag. Skugghantering är ju bara en dataprogram, som kan uppdateras. Det är inga fysiska komponter i växelriktaren, utan ett ren programvara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.