Glöm inte en trolig degradering av batterierna också över tiden
 
M
M MrDizzy skrev:
Ett 10kWh batteripaket kostar efter 50% avdrag 35-40tusen
Enda fördelen med batteri är att du får 50% avdrag på växelriktaren istället för 15%, å andra sidan så får du köpa en dyrare hybridmodell som stödjer batteri.
 
  • Gilla
Ulf Christensen och 1 till
  • Laddar…
G
Tycker inte skattepengar ska läggas på detta, varken solceller eller batterier.
 
Har man möjligheten är mitt tipps att lägga solcellerna i flera väderstreck. Även om öster och väster ger drygt 30 % mindre solel över året så kan dessa väderstreck bli värdefullare då elkraften alltid är dyrast morgon och kväll. Om man desstom tänker sattsa på batterier så minskar det behover av batterienergi.
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Har man möjligheten är mitt tipps att lägga solcellerna i flera väderstreck. Även om öster och väster ger drygt 30 % mindre solel över året så kan dessa väderstreck bli värdefullare då elkraften alltid är dyrast morgon och kväll. Om man desstom tänker sattsa på batterier så minskar det behover av batterienergi.
Helt rätt tänkt med layouten. Jag kommer lägga 1/3 åt vardera väderstreck(S, Ö och V) och kommer därmed fånga de flesta solstrålarna (de största är dock mina två barn) från att solen går upp till solen går ner. Min produktionskurva blir därmed plattare (lägre amplitud?) över fler timmar än de som har solceller rakt i S där produktionskurvan blir toppig(högre amplitud?) under färre timmar.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Har man möjligheten är mitt tipps att lägga solcellerna i flera väderstreck. Även om öster och väster ger drygt 30 % mindre solel över året så kan dessa väderstreck bli värdefullare då elkraften alltid är dyrast morgon och kväll. Om man desstom tänker sattsa på batterier så minskar det behover av batterienergi.
Kanske är annorlunda nu, men för ett år sedan verkar den effekten inte varit stor nog för att kompensera för den sämre produktionen i andra lägen än söder: https://www.solcellskollen.se/blogg...ellsanlaggning-i-ost-vast-jamfort-med-sydlage
 
M Mikael 81 skrev:
Kanske är annorlunda nu, men för ett år sedan verkar den effekten inte varit stor nog för att kompensera för den sämre produktionen i andra lägen än söder: [länk]
Beror ju också lite på hur huset ser ut. Oftast har man ju inte så mycket val, bara de som inte byggt huset än, eller har hyfsat platt tak, som kan välja.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tycker det också verkar tokigt att okynnesfråga en stor mängd solcellsfirmor efter offert på solcellsanläggning och ha fått in hela 20 offerter från olika firmor. Varje offert kostar en firma mycket jobb och arbetskostnad, kundbesök, beräkningar, offertberedning och telefon- och mailkontakt. Det är sådant som är orsaken till att seriösa solcellskunder inte får någon offert, eller får den mycket försenad. Dessutom är det ett jättejobb och tar väldigt lång tid(av hans fritid) för okynneskunden att tekniskt jämföra ett så stort antal olika offerter, det krävs stor teknisk kunskap inom området, vilket okynneskunden troligen saknar.
Nej, man frågar efter ca 3 offerter, det är hanterbart för seriös kund att jämföra tekniskt och ekonomiskt, och tar rimlig tid att jämföra offerterna.
Samma sak om man ska skaffa en värmepump, man frågar 3 olika firmor efter anbud.

Jag tror vi frågade 3 olika firmor när vi skaffade solcellsanläggning för ca 6 år sedan. Det är hanterbart.
Tack vare kunder som dig det sedan skrivs km långa inlägg om hur de blivit lurade och annat som gått på tok!
 
  • Gilla
Hus-i-Sörmland
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Tack vare kunder som dig det sedan skrivs km långa inlägg om hur de blivit lurade och annat som gått på tok!
Och det är jättebra att sådant kommer upp till ytan så oseriösa företag hålls borta från branschen och att kunder får erfarenhet från andra och inte behöva drabbas av fallgropar. Det är ju en av anledningen till att forum som detta finns!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Och det är jättebra att sådant kommer upp till ytan så oseriösa företag hålls borta från branschen och att kunder får erfarenhet från andra och inte behöva drabbas av fallgropar. Det är ju en av anledningen till att forum som detta finns!
Visst är det bara att det kommer fram. Men hade kunderna lagt mer tid innan köp så skulle det många gånger sluppit allt negativt efter köpet
 
Själv gjorde jag liknande resa.
Började fundera och läsa lite våren 2020 .hörde mig för tog in offerter 15-20 st minns inte exakt nu. Vissa åkte direkt i papperskorgen. Bestämde mig hösten/vintern 2021 och fick det monterat januari 2022 en månad tidigare än lovat.
 
N nissenhj skrev:
Visst är det bara att det kommer fram. Men hade kunderna lagt mer tid innan köp så skulle det många gånger sluppit allt negativt efter köpet
Instämmer till punkt och pricka i detta. Och det är en av anledningarna att denna tråd startade en gång i tiden. Det räcker inte att bara ta dit 1-3st som lämnar offert och sedan ta den som sålde sig billigast.
Här i villakvarteren där jag bor har det börjat ploppa upp solcellsinstallation efter solcellsinstallation. Jag har suttit på hemmaplan vissa dagar och haft relativt bra kolla på bilarna som kör här i området. Jag kan inte minnas mig ha sett några bilar med logga som kan förknippas med solceller. Så jag vågar påstå och starkt gissa att många tagit första bästa installatör.
En 85-årig ensamstående villaägare har man redan kunnat se mindre bra kabeldragning hos här...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Själv gjorde jag liknande resa.
Började fundera och läsa lite våren 2020 .hörde mig för tog in offerter 15-20 st minns inte exakt nu. Vissa åkte direkt i papperskorgen. Bestämde mig hösten/vintern 2021 och fick det monterat januari 2022 en månad tidigare än lovat.
Och din påläsning gav resultat i form av att du inte fått bekymmer som man kan läsa härinne andra har fått som inte vet vad de köpt ?
 
M mortimer skrev:
Och din påläsning gav resultat i form av att du inte fått bekymmer som man kan läsa härinne andra har fått som inte vet vad de köpt ?
Jag har inte fått några bekymmer.
 
Uppdaterar min tråd lite.

Framkom i annan tråd (ville inte "kapa" den helt så skriver i denna istället) att jag kanske trott lite fel kring orientering av skenor och klämning av panelerna. Jag har utgått från att skenorna läggs horisontellt och att panelerna kläms på kortsidorna men det är troligen inte lämpligt just för att undvika ounderstödd yta.
Leverantören använder ESDEC resp ett eget system från Chiko. Jag har starkt önskat ESDEC då det är ett mer känt system och dessutom längre garantier.
Panelerna kommer vara saxade/murade och då liggande i landskap.
Fem ytor som är aktuella.
På de två ytorna i söder blir det 475w paneler (1900*1134*35mm, vikt 25kg) medans på de andra tre blir det 425w paneler(1722*1134*30mm, vikt 21.5kg)
.
En av mina extra lösa betongpannor mäter 32cm i bredd och 42cm i höjd.

Jag började att rita upp en yta i ESDECs kalkylator men den verkar bara kunna hantera rektangulära och kvadratiska takytor.

La upp lite bilder här som visar hur takytorna ser ut och hur det är tänkt med panelerna.

https://drive.google.com/drive/folders/1nZwkUwyKn_zO16eAwtqa43r_1CYqpSrP?usp=share_link

Finns det något hinder för att inte sätta skenorna vertikalt, är det möjligt i mitt fall ?
(ESDECs monteringsanvisning visar just vertikala skenor när panelerna monteras i landskap.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.