L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Varför är det ingen annan som reagerar på att du blir blåst på 2 miljoner?

Om huset är värt 4 miljoner ska hon betala dig 4 miljoner och inte 2 miljoner oavsett hur ni ser på det som gåva eller arv.

Hon får ju en tillgång värd 4 miljoner för 2 miljoner annars. Vad hindrar henne från att sälja för 4 miljoner direkt efteråt? Svar: inget. Och där sitter du med 2 miljoner medans hon knallar iväg med 4.

Är det bara jag eller varför kommenterar ingen denna uppenbara snedfördelning?

Känns som att ni missförstått vad hälften innebär i det här scenariot :)
 
  • Haha
  • Gilla
Peter2400 och 4 till
  • Laddar…
Du sov på mattelektionerna va?
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 10 till
  • Laddar…
A
K ajtowf skrev:
Är det bara jag
Ja.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du sov på mattelektionerna va?
Förklara.
 
Om den ena parten får något med värdet 4kr och ger 2kr till den andra parten så har båda fått 2kr.
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Om den ena parten får något med värdet 4kr och ger 2kr till den andra parten så har båda fått 2kr.
Problemet är att den som ägde något som är värt 4kr blev fråntagen pengarna och måste låna för att ha råd med något nytt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Jag hade inte tillåtit min mor eller far att göra en dålig affär för dem.. även om den var gynnsam för mig.

Det är ju deras.. deras egendomar, deras pengar och deras saker (oftast har de jobbat hårt för dem i livet).

Hade helt klart tagit hjälp av en jurist som jobbade för min far / mors bästa intressen.. och ta det därifrån. Lgh måste inköptas för flytt, ev hyror ska täckas.. skatter (reavinst..).. lite buffertkonto.. mat/hemtjänst ska bekostas (ev kostnader för mediciner, specialvård osv) för resten av livet som är kvar ska räknas ihop.. (en ekonomisk plan helt enkelt). När den är klar och alla verkar överens.. då kan man se vad som är kvar och fördela det med juristens hjälp.

(I första hand ska de ha pengar till allt de önskar och behöver för resterande del av sitt liv)

Arv ska inte vara nått man kräver eller förväntar sig att få.. det är något man får efter någon kär har avlidit och man får en extra gåva som man aldrig räknat med!

Jag själv är väldigt mån om att alltid säga till mina nära att de ska unna sig goda middagar ute, köpa saker de drömt om, resa dit de vill - ha kul!

Skit i resten liksom, alla ansvarar för sina egna val och liv !

Lycka till i en svår tid!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nicro och 4 till
  • Laddar…
Jag såg nu att du skrev att er pappa skulle behöva låna pengar för att köpa en lägenhet om han skänker bort huset. Det ska han förstås inte behöva göra och han bör ha pengar på banken för andra utgifter. Totalsumman är hans kapitalbehov.

Summan som din syster ska betala ökas med halva kapitalbehovet och summan som du ska få minskas med halva kapitalbehovet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om den ena parten får något med värdet 4kr och ger 2kr till den andra parten så har båda fått 2kr.
Är du trög? Hon sitter ju på ett hus som är värt 4 miljoner. Att ge bort 2 miljoner gör inte huset mindre värt. Hon kan ju sälja det för 4.
 
  • Haha
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är någon annan som är trög.
Var kom de andra 2Mkr ifrån tror du?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att den som ägde något som är värt 4kr blev fråntagen pengarna och måste låna för att ha råd med något nytt.
Jag sa inte att det var bra lösning. Jag försökte bara att förklara räknefelet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Många konstiga resonemang här. Jag har en far som börjar bli dement, han klarar av att ta hand om sig själv (ganska bra i alla fall), men inte sitt hus. Vi barn håller precis på att förbereda allt praktiskt så att det går att ordna med en lägenhet så snart det är lämpligt, men vi måste hantera det nu medan han är tillräckligt klar för att fatta dessa beslut. I vårt fall är huset inte värt några större belopp, men vi ser definitivt till att försäljningen skall hanteras på ett korrekt sätt när det är aktuellt, oavsett om något av barnen vill ta över.

Att inte flytta på en dement person för att visa hänsyn till personen, det visar bara på att man låter personen bo för länge i huset. Ta tag i frågan innan demensen är för långt gången!

Vi har erfarenhet i flera generationer av att hantera dementa äldre och det blir inte bättre av att man tvingar dem att flytta när de redan är kraftigt dementa, det är MYCKET jobbigare för dem då. Det är extremt svårt att lära in nya saker när demensen är för långt gången!

En lägenhet nära serviceinrättningar är det bästa redan innan det gått för långt. Då hinner de lära sig nya rutiner som gör att de klarar sig längre.

Rörande frågan i tråden, gör allt korrekt som om huset skulle sålts till en utomstående. Låt en mäklare hjälpa er med pappersarbete och värdering (gärna en till värdering också). Det blir bäst så för alla parter.
Det är ju den närmaste tiden som försvinner först vid demens så att flytta på en demenssjuk är inte så bra. Bättre att vara kvar i den miljön där de har längst tid bakom sig. Mycket större chans till ett lite längre fungerande liv.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är någon annan som är trög.
Var kom de andra 2Mkr ifrån tror du?
Är det inte dags att försöka aktivera hjärnan innan du försöker spela smart igen ? Vad fan yrar du om? Syrran ska köpa det för 2 miljoner punkt. Vad är det du inte fattar ?

Herregud vilken stjärna du är med ditt tappade exempel. Att ge bort kr och ha kvar kronor.

Snälla visa vad som är fel i logiken:

Hus värt 4 miljoner.
Hon köper för 2 miljoner och ger dessa till sin bror.
Han har 2 miljoner cash.
Hon har ett hus värt 4 miljoner.

Hon kan välja att sälja för 4 miljoner.
Han har fortfarande bara 2 miljoner.

Gör nu ovanstående övning med 4 miljoner som köpeskilling. Du borde förstå att det är mer rättvist och att han annars blir blåst på 2.

Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
 
  • Haha
shtob och 9 till
  • Laddar…
Jag försöker en sista gång.

Bror och syster har inga tillgångar.
Hon köper huset värt 4Mkr för 2Mkr som tillfaller brodern.

Nu har hon ett hus för 4Mkr och ett lån på 2Mkr. Säljer hon så kan hon lösa lånet och har då 2Mkr.
Han har de 2Mkr han fick i samband med överlåtelsen.

Förstår du nu?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K ajtowf skrev:
Är det inte dags att försöka aktivera hjärnan innan du försöker spela smart igen ? Vad fan yrar du om? Syrran ska köpa det för 2 miljoner punkt. Vad är det du inte fattar ?

Herregud vilken stjärna du är med ditt tappade exempel. Att ge bort kr och ha kvar kronor.

Snälla visa vad som är fel i logiken:

Hus värt 4 miljoner.
Hon köper för 2 miljoner och ger dessa till sin bror.
Han har 2 miljoner cash.
Hon har ett hus värt 4 miljoner.

Hon kan välja att sälja för 4 miljoner.
Han har fortfarande bara 2 miljoner.

Gör nu ovanstående övning med 4 miljoner som köpeskilling. Du borde förstå att det är mer rättvist och att han annars blir blåst på 2.

Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Om systern betalar 2 miljoner kronor måste du dra bort dem från 4 miljoner som hon får om hon säljer huset. Klart?
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.