1 markus1 skrev:
Där har du fel. Det finns rättsfall på gåvor som är äldre än 10 år som räknats som arv. Därmed går det inte att skriva bort arvsrätten som gåva. Om det dessutom görs i samband med att någon åker in på hemmet så är det definitivt en del av successionen och kommer räknas med i arvet. Rätt sjukt när du tagit emot en gåva och någon bröstarvinge kommer 10 år senare och säger, ge hit stålarna.
Stämmer inte. Om det finns ett särskilt syfte (tex en generationsgård som man inte vill ska säljas utan finnas kvar inom familjen) och personen som ger bort gåvan inte är i livets slutskede så kan man mycket väl ge bort det som en gåva utan att det räknas som förskott på arv. Om det ges bort till någon som inte är arvinge så spelar det ingen roll när i livet detta sker. Det finns ett rättsfall där en kvinna hade testamenterat bort allt till en utomstående aktör mot förbehållet att gården ej fick säljas. Arvingarna drev detta ända till hd som fastslog att testamentet var giltigt och skulle hedras.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Stämmer inte. Om det finns ett särskilt syfte (tex en generationsgård som man inte vill ska säljas utan finnas kvar inom familjen) och personen som ger bort gåvan inte är i livets slutskede så kan man mycket väl ge bort det som en gåva utan att det räknas som förskott på arv. Om det ges bort till någon som inte är arvinge så spelar det ingen roll när i livet detta sker. Det finns ett rättsfall där en kvinna hade testamenterat bort allt till en utomstående aktör mot förbehållet att gården ej fick säljas. Arvingarna drev detta ända till hd som fastslog att testamentet var giltigt och skulle hedras.
Beror ju på när det görs också. Men i detta fall så kan det knappast räknas som en gåva i livet. Svärmor håller för närvarande på att begära resning i HD för ett liknande fall där bröstarvinge vann i tingsrätten, 11 år senare. Nekades i hovrätten.
Lagstiftningen är i så fall rätt sjuk, att du inte får göra vad du vill med din egendom i livets slutskede, oavsett hur klar i knoppen du är. Jag hoppas de får resning och att det kommer ett prejudikat.
 
1 markus1 skrev:
Beror ju på när det görs också. Men i detta fall så kan det knappast räknas som en gåva i livet. Svärmor håller för närvarande på att begära resning i HD för ett liknande fall där bröstarvinge vann i tingsrätten, 11 år senare. Nekades i hovrätten.
Lagstiftningen är i så fall rätt sjuk, att du inte får göra vad du vill med din egendom i livets slutskede, oavsett hur klar i knoppen du är. Jag hoppas de får resning och att det kommer ett prejudikat.
Ska man ge bort så ska man göra det innan blivit pensionär verkar det som.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Stämmer inte. Om det finns ett särskilt syfte (tex en generationsgård som man inte vill ska säljas utan finnas kvar inom familjen) och personen som ger bort gåvan inte är i livets slutskede så kan man mycket väl ge bort det som en gåva utan att det räknas som förskott på arv. Om det ges bort till någon som inte är arvinge så spelar det ingen roll när i livet detta sker. Det finns ett rättsfall där en kvinna hade testamenterat bort allt till en utomstående aktör mot förbehållet att gården ej fick säljas. Arvingarna drev detta ända till hd som fastslog att testamentet var giltigt och skulle hedras.
Just i det fallet lär ju ändå arvingarna ha haft 50% av fastigheten, med möjligheten vad det innebär? Är inte helt insatt i hur fastigheter funkar när de testamenteras. Beror kanske på hur övriga tillgångar i dödsboet ser ut.
 
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Det är ju så att arvingar som får pengar under tiden de lever, så ska detta avräknas från arvet. Spelar ingen roll hur långt tillbaka. Men det är klart skriver du på något sätt du accepterar då blir det ju svårare när dom far avlider, om du nu vill bråka med dina syster. Försök att undvika bråk efter faderns död. Blir aldrig bra
 
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Vet inte om jag missförstår men...om nu din far har ett betalt hus som är värt minst 4milj, varför skulle han behöva låna överhuvudtaget till en lägenhet. Jo för att ni har tagit ut arvet i förtid. Och frågar du mig så tycker jag det är totalt oetiskt att göra så.
 
  • Gilla
Hjaal och 6 till
  • Laddar…
Hur stort är huset? om det finns en möjlighet för pappan att bo kvar några år om systern köper huset så borde väl alla kunna bli nöjda?
 
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Låter som din syster vill plocka ut arvet i förskott. Lägg ut huset på marknaden och få ett rättvist pris för det. Vill din syster köpa så kan hon lägga högsta budet. Din far borde få pengarna för huset och för dessa kan han nog köpa lägenheten kontant och även betala reavinstskatten. Om det därefter finns pengar kvar kan ni möjligtvis prata med Er pappa om att förtids dela på en del av Arvet. Jag skulle aldrig göra så utan hjälpa min pappa placera pengarna och invänta hans död innan ni fördelar arvet. Oavsett demens eller inte. Kanske kan en förmyndare utses till honom. Er far gav Er livet och försörjde Er när ni var små. Han och Er mamma verkar också se till att ni får ett arv efter dem. Nöj Er med det och vänta tills han har gått bort.
 
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
W
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ring minst 2 olika mäklare som värderar huset. Samma mäklare kanske kan hjälpa till att hitta en Lgh åt er far.

Om er far börjar bli dement känns det för mig märkligt att ni ska ta ut något förskott på arvet alls.

Men om det ändå landar i det får ni se till så er far kan köpa en Lgh utan att behöva ta lån samt se till så att barnboken är så fylld att han klarar sig livet ut.

Därefter ser ni vad det finns kvar att ”dela” på i förtid.
OCH att er far klarar av att betala reavinstskatt från husförsäljningen.
 
Börja med att prata med er far om vad han vill. Det är inte lätt att bli gammal och bli sittandes med ett hus man inte klarar av att ta hand om, men det är heller inte roligt att bli ivägtvingad till något "hem" innan man levt klart. Det måste ske med den boendes uttryckliga medgivande.

Det finns goda incitament att sälja hus innan den som bor där avlidit av ålder, men när det finns flera syskon är det viktigt med värdering och att den som bott i huset har medel för skatt, lösa lånen, en flytt och nytt boende. Samt också en slant på banken till begravning, tandvård, friskvård, glasögon, extra hemtjänst, färdtjänst, resa till barnen till jul, julklappar och födelsedagspresenter till barnbarnen, eller en charterresa innan man blir för skröplig för det.

Sätt er ner och prata, vi har normalt sett blivit begåvade med en mun och två öron, vilket är en antydan om att vi skall lyssna dubbelt så mycket som vi pratar. Sedan kommer man överens om hur allt skall gå till.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
Ta in jurist.. Behöver inte kosta skjortan. Lätt att det blir en E.B.T :are
 
Förutom det som tidigare skrivits, så;
Det har inte framkommit om systern har en livspartner, men det kan också bli en parameter att räkna med (för systern).
 
1 markus1 skrev:
Beror ju på när det görs också. Men i detta fall så kan det knappast räknas som en gåva i livet. Svärmor håller för närvarande på att begära resning i HD för ett liknande fall där bröstarvinge vann i tingsrätten, 11 år senare. Nekades i hovrätten.
Lagstiftningen är i så fall rätt sjuk, att du inte får göra vad du vill med din egendom i livets slutskede, oavsett hur klar i knoppen du är. Jag hoppas de får resning och att det kommer ett prejudikat.
Man kan ha olika åsikter om systemet mer arvslott. Men nu har vi det systemet, och det kan man inte enkelt runda genom att ge bort saker innan man dör. Det är inte helt tydliga gränser. Men i det här fallet finns det väl ingen vilja att inskränka på arvslotten.
 
Låt säga att huset är värt 4 miljoner. Din syster köper huset av er pappa för 4 miljoner. Sedan skänker er pappa 2 miljoner till er var. Resultatet blir som din syster har föreslagit.

Det finns dock några saker som komplicerar det hela. För det första måste ni vara överens om hur mycket huset är värt. Om ni redan är överens så är det gott och väl, annars får ni låta någon värdera det. För det andra, om man vill göra överlåtelsen på ett fördelaktigt sätt så kan ni låta din syster betala halva summan som sedan går direkt till dig (som hon har föreslagit). Överlåtelsen kommer förmodligen att räknas som en gåva (om summan är mindre än taxeringsvärdet) och det blir ingen kapitalvinstskatt. Men då är det en del att tänka på.

Om din syster tar över huset som gåva kommer hon att ta över er pappas ingångsvärde. Det betyder att om hon en dag säljer huset kommer hon att skatta med det ingångsvärdet (latent skatt). För att det ska bli rättvist kan ni räkna så är: Om huset är värt 4 miljoner och er pappas ingångsvärde är 1 miljon skulle kapitalvinsten bli 3 miljoner. Om er pappa skulle sälja huset skulle 30% av 22/30 = 22% av kapitalvinsten gå till skatt. Husets värde efter skatt är alltså marknadsvärdet minus 22% av kapitalvinsten (se gåvans nettovärde i länken). Detta blir annorlunda om det finns lån på huset.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/losa-ut-syskon-fran-arvd-fastighet/

Ni bör skriva gåvobrev både för överlåtelsen av huset och för pengarna som du ska få. För huset ska det stå att ersättning utgår från gåvotagaren till givaren med halva nettovärdet. För pengarna till dig blir det ett gåvobrev för halva nettovärdet.

Stora gåvor från förälder till barn räknas som förskott på arv och ska räknas av vid bouppteckning när den dagen kommer. Om värdet på huset ändras under tiden så räknas förskottet som marknadsvärdet vid bouppteckningen. Det kan bli en obehaglig överraskning för någon av er. Skriv därför i gåvobreven att gåvorna inte ska räknas som förskott på arv.

Ni kan skriva ett separat avtal om att er pappa har rätt att bo kvar i huset så länge som han vill. Om er pappa behöver pengar så kan din syster betala mer än halva värdet och du får motsvarande mindre än halva värdet.

Jag har varit med om en sådan överlåtelse och då tog vi hjälp av LRF Konsult. Det borde finnas hjälp att få på banken med att upprätta alla handlingar.
 
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
1. Om det är hans vilja att bo kvar skall det värnas till varje pris. Dra dig inte för att polisanmäla din syster som uppenbarligen saknar all respekt för både sin far och sin syster.
Det är ett brott att tvinga någon att göra något mot sin vilja.

2. Min erfarenhet är en bror som gjorde sådan FUL sak med vår svaga mor, och jag varnar dig därför. Låt inte systern lura dig! Ni kommer ändå att vara livslånga fiender.

Låt mäklare marknadsvärdera och lägg ut huset till försäljning. Om din far så småningom vill sälja för att han inte orkar med huset. Låt din syster vara med i en budgivning; vilket är ärligt och rättvist mot alla. När er far fått sina pengar minus skatt osv; är han fri att ge er lika delar av det han vill ge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.