K ajtowf skrev:
Snälla visa vad som är fel i logiken:

Hus värt 4 miljoner.
Hon köper för 2 miljoner och ger dessa till sin bror.
Han har 2 miljoner cash.
Hon har ett hus värt 4 miljoner.

Hon kan välja att sälja för 4 miljoner.
Han har fortfarande bara 2 miljoner.
.
Så här roligt har jag inte haft sen vi draggade efter morfar i fel sjö. Otroligt spännande att följa och se när ajtowf ska komma på att hon förutom ett hus värt 4 miljoner också har ett utlägg på 2 miljoner.
 
  • Haha
  • Gilla
shtob och 6 till
  • Laddar…
M marka skrev:
Så här roligt har jag inte haft sen vi draggade efter morfar i fel sjö. Otroligt spännande att följa och se när ajtowf ska komma på att hon förutom ett hus värt 4 miljoner också har ett utlägg på 2 miljoner.
D Daniel 109 skrev:
Jag sa inte att det var bra lösning. Jag försökte bara att förklara räknefelet.
Att farsan blir blåst i sammanhanget är ett separat problem från att brorsan också blir blåst.

Det enda rätta är att värdera och att
M marka skrev:
Så här roligt har jag inte haft sen vi draggade efter morfar i fel sjö. Otroligt spännande att följa och se när ajtowf ska komma på att hon förutom ett hus värt 4 miljoner också har ett utlägg på 2 miljoner.
Ni har rätt :-D
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag försöker en sista gång.

Bror och syster har inga tillgångar.
Hon köper huset värt 4Mkr för 2Mkr som tillfaller brodern.

Nu har hon ett hus för 4Mkr och ett lån på 2Mkr. Säljer hon så kan hon lösa lånet och har då 2Mkr.
Han har de 2Mkr han fick i samband med överlåtelsen.

Förstår du nu?
Du har rätt
 
  • Gilla
  • Älska
Nicro och 5 till
  • Laddar…
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Ta ditt någon som värderar huset, sedan får hon köpa det av pappa för dom pengarna. Där efter så hjälper ni pappa att köpa en lägenhet å blir det pengar över och han vill ger det som ett tidigt arv så delarn ni på pengarna då.

Det är det ända tänkbara sättet i min värd. Man skall inte utnyttja dom som är gamla till något man har rätt till tids nog ändå.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Det är ju den närmaste tiden som försvinner först vid demens så att flytta på en demenssjuk är inte så bra. Bättre att vara kvar i den miljön där de har längst tid bakom sig. Mycket större chans till ett lite längre fungerande liv.
Just därför som man måste ta tag i flytt snabbt som möjligt.
 
Det ni måste förstå, är att som systemet är skapat i Sverige, så behöver familjer med viss förmögenhet flytta pengarna från personer som är på väg in i demens, till nästa generation; annars kommer avgifter etcetera att äta upp förmögenheten tills den är noll.

Föräldern och familjen som har sparat, till sig och kommande generationer, kommer då i samma situation som som den som slösade upp alla sina pengar innan demensen - en följd av vårt välfärdssamhälle som ger alla allt.

Tänk på att dementa med i övrigt frisk kropp ibland behöver bo 20+ år på "demensboende".

Självklart är de goda männen i de flesta fall en del i detta system, de är nöjda med att ta noll risker, nitiskt följa alla lagar och regler och sedan hämta in sina ersättningar. Jämför gärna skillnaden i avkastning mellan att ha haft 1 miljon kronor på bankkonto eller i en bra aktiefond de senaste 20 åren - gissa vad den gode mannen och regelsystemet väljer?

Politikerna har skapat ett system där dementa med tillgångar blir en extra "skatteinkomst" som mjölkas torra. De dementas tillgångar låses in, äts upp och till slut blir deras barn arvlösa, är det rättvist?


HeineA HeineA skrev:
Låter som att han skulle behöva en god man som tillvaratar hans intressen, dock inte någon av barnen.
Se ovan! En person dement nog att få ett "boende" i Sverige behöver inga tillgångar. Töm era föräldrar på tillgångar innan de råkar få en god man, då är det för sent!

Om den demente senare behöver något "lite extra" är det självklart barnens uppgift att betala!


L Louise69 skrev:
Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.
TS, din pappa kommer få det väldigt svårt att få låna några pengar till en ny lägenhet, det är tyvärr svårt för pensionärer att få låna pengar i Sverige.
https://xn--privatln24-75a.se/far-man-lana-pengar-som-pensionar/
 
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Ta hjälp av en familjejurist som kan hjälpa er med förtida arv, laglott och annat så det blir bra för alla och ingen känner sig överkörd. Välinvesterade pengar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Om din pappa vill bo kvar så är det inte rättvist att tvinga ut ett förtida arv. Om han är en lite dement pensionär lär han få svårt att få ett lån. Tycker det låter som ni skall avvakta och inte lura av er pappa huset. Det här kan sluta väldigt tråkigt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Det ni måste förstå, är att som systemet är skapat i Sverige, så behöver familjer med viss förmögenhet flytta pengarna från personer som är på väg in i demens, till nästa generation; annars kommer avgifter etcetera att äta upp förmögenheten tills den är noll.

Föräldern och familjen som har sparat, till sig och kommande generationer, kommer då i samma situation som som den som slösade upp alla sina pengar innan demensen - en följd av vårt välfärdssamhälle som ger alla allt.

Tänk på att dementa med i övrigt frisk kropp ibland behöver bo 20+ år på "demensboende".

Självklart är de goda männen i de flesta fall en del i detta system, de är nöjda med att ta noll risker, nitiskt följa alla lagar och regler och sedan hämta in sina ersättningar. Jämför gärna skillnaden i avkastning mellan att ha haft 1 miljon kronor på bankkonto eller i en bra aktiefond de senaste 20 åren - gissa vad den gode mannen och regelsystemet väljer?

Politikerna har skapat ett system där dementa med tillgångar blir en extra "skatteinkomst" som mjölkas torra. De dementas tillgångar låses in, äts upp och till slut blir deras barn arvlösa, är det rättvist?



Se ovan! En person dement nog att få ett "boende" i Sverige behöver inga tillgångar. Töm era föräldrar på tillgångar innan de råkar få en god man, då är det för sent!

Om den demente senare behöver något "lite extra" är det självklart barnens uppgift att betala!



TS, din pappa kommer få det väldigt svårt att få låna några pengar till en ny lägenhet, det är tyvärr svårt för pensionärer att få låna pengar i Sverige.
[länk]
Hur skulle det funka då menar du? Ska vi sätta fattiga dementa på gatan? Eller ska vi skattebetalare betala för alla, oavsett vilka inkomster de har. Det är redan subventionerat rejält.

Vården kostar max 2139kr/månad
Hyran sätts på samma villkor som andra boenden.
Maten kostar 3720kr/månad där jag hittade en uppgift.

Det är inte summor som är satta för att mjölka ur pengar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Louise69 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Om din syster köper huset för 2 milj så är det inget köp det är en gåva. Din syster får en latent skatt som kan bli (om din pappa köpt huset för väldigt länge sedan till lågt pris) 800 000. Du gör en mycket god ekonomisk affär. Om moralen nu är så låg att ni kan tänka er att lura er far så kan väl lika gärna fortsätta och lura varandra också.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det funka då menar du? Ska vi sätta fattiga dementa på gatan? Eller ska vi skattebetalare betala för alla, oavsett vilka inkomster de har. Det är redan subventionerat rejält.

Vården kostar max 2139kr/månad
Hyran sätts på samma villkor som andra boenden.
Maten kostar 3720kr/månad där jag hittade en uppgift.

Det är inte summor som är satta för att mjölka ur pengar.
Om det finns en förmögenhet reduceras bostadstillägget, och är kanske till och med 0.
Det finns dessutom ett garantibelopp som säjer att efter alla kostnader för boende vård och mat ska man ha ca 2000 kr kvar. Har man en förmögenhet sänks garantibeloppet, kanske tom det till 0.
Summan av kardemumman är att man på särskilt boende kan få en månadskostnad som överstiger pensionen om man har en låg pension men lite förmögenhet. Man tvingas ta av förmögenheten för att betala räkningarna.
Är det rättvist? Ja, kanske. Men man kan ju förstå varför den som vet om förutsättningarna planerar inför detta och ser till att fördela ett arv i förtid.
 
  • Gilla
Lydiashem
  • Laddar…
Förbehålls beloppet är 5899kr/månad. Men det är möjligt att det inte inkluderar mat.

Du tycker att det är orimligt att man betalar för sig om man har tillgångarna på konto i stället för i pensionsförsäkring?
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
K ajtowf skrev:
Varför är det ingen annan som reagerar på att du blir blåst på 2 miljoner?

Om huset är värt 4 miljoner ska hon betala dig 4 miljoner och inte 2 miljoner oavsett hur ni ser på det som gåva eller arv.

Hon får ju en tillgång värd 4 miljoner för 2 miljoner annars. Vad hindrar henne från att sälja för 4 miljoner direkt efteråt? Svar: inget. Och där sitter du med 2 miljoner medans hon knallar iväg med 4.

Är det bara jag eller varför kommenterar ingen denna uppenbara snedfördelning?

Känns som att ni missförstått vad hälften innebär i det här scenariot :)
Hur räknar du? Systern betalar ju 2 mkr. Så blir 4 minus 2 = 2. Men oavsett bör de avstå en sådan uppgörelse.
 
Funderat på att läsa tråden?
 
K kindvall skrev:
Om det finns en förmögenhet reduceras bostadstillägget, och är kanske till och med 0.
Det finns dessutom ett garantibelopp som säjer att efter alla kostnader för boende vård och mat ska man ha ca 2000 kr kvar. Har man en förmögenhet sänks garantibeloppet, kanske tom det till 0.
Summan av kardemumman är att man på särskilt boende kan få en månadskostnad som överstiger pensionen om man har en låg pension men lite förmögenhet. Man tvingas ta av förmögenheten för att betala räkningarna.
Är det rättvist? Ja, kanske. Men man kan ju förstå varför den som vet om förutsättningarna planerar inför detta och ser till att fördela ett arv i förtid.
Med ett hus värt 4 milj och 750’ på banken kan man få en ganska behaglig ålderdom. Det låter på många av er som pengar man sparat ihop under ett liv huvudsakligen skall gå i arv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.