Hans Fri skrev:
Det är rätt konstigt att han väljer att borra ett nytt hål? Med tanken på att ni har ca 40m till berg. Det som är dyrt när man borrar är ju foder röret. Eller är grannens hus ett väldigt stort hus? När vi borrade så kostade 50m 13kkr utan ROT, när man var i berg. Så vi borrade djupt och har nu 195m aktivt hål och en halverad elräkning.
Det handlar inte om bergvärme!!!!
 
Med öppet system har man två hål, ett där man tar upp vatten och ett där man spolar ner det i marken igen.
Kollektorsystemet sitter inomhus. Istället för att ha en kollektorslang ner i berget dvs.
 
I Göteborg har man en regel som säger 10 meter från tomtgräns, det betyder mist 20 meter mellan hålen.
 
Lars_52 skrev:
I Göteborg har man en regel som säger 10 meter från tomtgräns, det betyder mist 20 meter mellan hålen.
Nja, vi är på väg att borra och den info vi fick var att om ingen har borrhål så är det 10 m från tomtgräns eller godkännande från grannen som gäller, skriver du då på att grannen få ha sitt borrhål säg 5 m från tomtgräns måste du placera ditt minst 15 meter ifrån. Om då grannen har ett hål mer än 20 m från tomtgränsen redan kan du få tillstånd att borra hålet på din tomt hur nära tomtgränsen som helst.
 
Göran.W
roland53 skrev:
Varför ska man ha 52 m foderrör när sandlagret är vattengivande för grundvattenvärme ? :confused:
Varför borra ens för man kan trycka ner en spets istället till lägre kostnad av vad etableringen kostar för borraren.
Att driva 52 meter foderrör i sand är inget man gör om man inte måste för sannolikheten att man får brott i en svetskarv är väldigt hög och den sker nästan alltid på något av dom nedersta rören och då är det bara dra upp alla rören och börja om.
Hade jag borrat hade jag gjort en filter brunn med förlorat filter.
Att driva ner 52 meter foderrör i sand är vansinne om man inte måste.

Filterbrunn

Filterbrunnar anläggs i huvudsak i grova porösa jordlager som sand och grus. I vissa fall kan de även anläggas i uppsprucket ytberg eller sedimentära bergarter med god vattentillgång.
Brunnskonstruktionen har fått sitt namn av att intaget av vatten sker genom slitsade plaströr eller rostfria stålrör vilka benäms filter eller sil. Slitsens bredd anpassas efter kornstorleksfördelningen i jordlagren för att förhindra att material flyter in i brunnen. Man brukar skilja mellan filterbrunn och filterbrunn med förlorat filter:

Filterbrunn med förlorat filter
Foderrören borras först ner till lämpligt djup. Därefter förs enbart ett slitsat filterrör ner till botten, varvid stålfoderrören lyfts upp för att frilägga silen. Vanligen har silen en krage av gummi i toppen som sluter tätt mot borrskon för att förhindra att finmaterial tränger in mellan silen och stålfoderröret. Borrning för nedsättning av förlorat filter utförs i de flesta fall med odexmetoden.
Filterbrunn
Borrningen genomförs på samma sätt som i ovanstående exempel. Skillnaden består i att silen är ihopsvetsad eller ihopskruvad med förlängningsrör (sumprör) som når ända upp över markytan. Foderrören dras därefter upp helt och hållet. Denna typ av filterbrunn är vanlig vid stora filterdimensioner.
Filterbrunnar med eller utan förlorat filter ger ofta stora mängder vatten och används till stor del vid anläggning av kommunala vattentäkter. För privat bruk är filterbrunnen inte lika vanlig som den bergborrade brunnen, främst för att tillräckligt vattenförande jordlager saknas. Är vattentillgången tillräckligt stor och vattenkvaliteten god är dock filterbrunnen ett alternativ som bör övervägas även för privat bruk.
 
Jag har förstått att tråden inte gäller bergvärme men jag vill ändå göra en jämförelse mellan borrhål och vindkraftverk då vissa tycker man ska strunta i vad grannen gör. Markägaren som 'får' ett vindkraftverk på sin mark får ersättning. Men även kringliggande markägare får ersättning, en mindre del, för att man så att säga tar deras vind och försämrar deras möjlighet att uppföra ett vindkraftverk. Jag vet inte om det alltid är så eller om det bara gäller det fall jag känner till. Personligen kan jag tycka att borrhål som snyltar på grannens markvärme borde ersätta grannen liknande det som verkar gälla för vindkraft.
 
Göran.W
All vindkraft ger inte ersättning.
Grannen kan sätta upp ett med en diameter på max 3 meter och en maximal höjd inkl vingar på 20 meter helt utan bygglov så länge det inte kan falla in på grann tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.