knipo skrev:
När vi borrade för bergvärme var vi tvungna att få ett skriftligt godkännande av grannen som skickades in till kommunen innan vi började borra. Borran ligger tre-fyra meter från tomtgränsen. Jag tror att det har att göra med om han senare vill borra så kan han inte klaga på att vår borra ligger för nära hans markgräns eftersom han godkänt det.
Är helt beroende av din kommuns regelverk. Och borrhål kan även riktas åt olika håll om de ligger nära varandra vid markytan.
 
  • Gilla
eartip
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad som gäller grundvatten värme. Men för bergvärme måste man få borrtillstånd från kommunen. Som de dessutom tar snuskigt bra betalt för. vet inte om det bara gäller inom detaljplanerat område.
 
Borrade för bergvärme i höstas 4.5m från tomtgräns mot granne som vägrade ge sitt godkännande (ville ha ersättning för minskat fastighetsvärde).

Jag fick således skicka in min anmälan till miljökontoret utan hans underskrift. Miljökontoret skickar ut info för påseende och den berörda grannen skickar in sina klaganden.

Miljökontoret tar i sitt beslut endast hänsyn till eventell miljöpåverkan så det gick vägen. Hade han överklagat det beslutet så hade ärendet hamnat hos länsstyrelsen och borrandet hade skjutits upp minst ett halvår.

Summering: Du får borra var du vill på din tomt så länge det inte kommer "påverka" miljön.

Och 875:- för anmälan om energibrunn tycker inte jag är så dyrt med tanke på totalinvesteringen, fast det kanske skiljer mellan kommuner.
 
har för mig att det var 4500 kr här i Stockholm. De meddelade också att de tänkte komma och spola dagvattenledningarna i gatan på min bekostnad efter borrningen. Tydligen vanligt att borrkax hamnar i brunnarna. Borrfirman tog över den frågan. Så vitt jag vet spolades det aldrig (allt borrkax höll sig i containern) och jag såg aldrig något krav på betalning av den kostnaden.
 
Itaka skrev:
Men jag är fortfarande sur på grannen för att han inte kunde prata om det här I förväg!
Lägg din energi på något som du kan påverka istället....varför ska grannen berätta allt för dej när du ändå inte har med det att göra?....
 
  • Gilla
RulleBulle och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Bergvärme innebär väl att det runt borrhålet blir svalare och det i sin tur innebär att nytt bergvärmehål inte kan borras för nära. Har för mig att det krävs åtminstone 20 meter mellan hålen vilket kan innebära svårigheter om man har en liten tomt. Har också läst att vissa borrar hålen snett ner i marken så att man i princip kommer in på granntomten. Det är väl därför kommunen kräver att man begär ett tillstånd för bergvärmebrunnar men inte för färskvattenbrunnar.
 
Varje kommun avgör sitt regelverk.
I vår kommun ska en anmälan göras minst 6 veckor i förväg.
Ska borrhållet placeras mindre än 20m från grannes borrhål eller mindre än 10m från tomtgräns ska grannintyg bifogas enligt blankett från kommunen.
Och det finns en kostnad för hantering av anmälan, men den är mindre än tusen kronor.
 
Hemmakatten skrev:
Bergvärme innebär väl att det runt borrhålet blir svalare och det i sin tur innebär att nytt bergvärmehål inte kan borras för nära. Har för mig att det krävs åtminstone 20 meter mellan hålen vilket kan innebära svårigheter om man har en liten tomt. Har också läst att vissa borrar hålen snett ner i marken så att man i princip kommer in på granntomten. Det är väl därför kommunen kräver att man begär ett tillstånd för bergvärmebrunnar men inte för färskvattenbrunnar.
TS klargör i inlägg # 7 att det handlar om grundvattenvärme och ej bergvärme således utgår i alla fall jag att det borde vara en "färskvattenbrunn" ? :confused:
 
Varför är du sur på grannen? Visst han kunde ju berättat bara för din info. Men nu har du ju kommit till insikt att du inte påverkas. Detta kan ju han ha vetat hela tiden och därför inte frågat dig.

När vi byggde pool frågade inte jag grannen även om den på närmsta stället är 2 meter från deras tomtgräns. Helt enkelt för jag hade ingen annan placering som funkade och inte var beredd att ändra placering om de ogillat (vilket de ändå aldrig hade gjort för de är världens snällaste). Däremot berättade jag innan bygget att vi skulle göra det så de visste vad som var på gång.
 
Redigerat:
Vår granne installerade bergvärme i höstas. Vi två närmsta grannar fick hemskickat karta på placering av denna samt våra egna brunnar för färskvatten samt avlopp. Dessutom att vi skulle godkänna detta genom påskrift. Om man har egen brunn för färskvatten så kan den påverkas av ytterligare borrhål i närheten.
 
Fast nu känns du ju mest barnslig.
1. Du kan väl inte paxa grundvatten? Framförallt för FRAMTIDA byggen.
2. Säger du till grannen när du köper sportbil, så grannen hinner göra desamma, man vill ju inte bli ifrånkörd hur som helst.

Väx upp, inse att du äger ditt, grannen äger sitt.
 
  • Gilla
RulleBulle och 2 till
  • Laddar…
mikaelbe skrev:
Vår granne installerade bergvärme i höstas. Vi två närmsta grannar fick hemskickat karta på placering av denna samt våra egna brunnar för färskvatten samt avlopp. Dessutom att vi skulle godkänna detta genom påskrift. Om man har egen brunn för färskvatten så kan den påverkas av ytterligare borrhål i närheten.
Uppenbarligen är så inte fallet, så varför ta upp en händelse som inte går att jämföra med?
 
ville bara prata lite om ovidkommande och dela med mig av erfarenheter, kan väl aldrig skada :)
 
Är det 50 m sand och vattenförande så spolar det hela tiden någelunda varmt vatten på väg ner till älven och och det kan aldrig bli problem med att det fryser på. Någon mätbar temperaturändring tror jag inte är möjlig att mäta, det vatten han tar upp är som att p...a i älven

Protte
 
Itaka skrev:
Hej myckenu!

Vi har minst 50 meter sand där det flödar grundvatten I riktning mot älven.

Så det handlar om grundvattenvärme.

Värmen I grundvattnet kan inte "tillhöra" endast en fastighet I villaområdet.

Det är en gemensam resurs!
Då sätter man 52 meter foderrör, du kommer inte märka ett skit. Tror knappast ens du kan mäta upp en skillnad utan fruktansvärt känslig utrustning.
Pusta ut och var avundsjuk på hans bil istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.