Administrator
· Skåne
· 7 932 inlägg
Har också hört att man inte behöver golvbrunn i bastun. Kul att följa ditt bastubygge Lawrence. Av dina tidigare projekt att döma blir det något utöver det vanliga.
idag gör jag i ordning de fasta glaspartier som jag behöver, 2 st 6mm glas monterat i bastulav i asp
som jag skurit spår i!
Inte helt säker på om kondens kommer bildas , vi får se !! :S
som jag skurit spår i!
Inte helt säker på om kondens kommer bildas , vi får se !! :S
Spännande! Du har ingen bild på hur fondbelysningennkommer bli?
Naturligtvis finns det ingen lag på att det måste finnas golvbrunn/spygatt i bastun. I Finland finns inte en enda bastu utan avrinning i någon form. Tylös rekommendationer ger jag inte mycket för.
Som finne som bastar med ordentligt vattenkast på väggar/tak/ugn för att få ordentligt fuktigt bastubad tycker att det är helgerån att inte ha golvbrunn/spygatt. Då behöver man inte snåla med vattnet - man kan blaska på sig själv på laven osv.
Det är lite jobbigt att få till det i Lawrence fall men jag tycker ändå att det skulle vara värt extra jobbet - det är i alla fall värre när alla ytskikt är på plats om han skulle ändra sig. Att bila en ränna för golvbrunn+rör och göra en enkel stenkista utanför - svårare behöver det inte vara.
För övrigt tycker jag att det ser jä.ligt bra ut.
Kuriosa: jag har en gång badat som vanligt där det inte fanns golvbrunn/spygatt - helvete vilket jobb det var att torka upp efter oss. :blushing:
Som finne som bastar med ordentligt vattenkast på väggar/tak/ugn för att få ordentligt fuktigt bastubad tycker att det är helgerån att inte ha golvbrunn/spygatt. Då behöver man inte snåla med vattnet - man kan blaska på sig själv på laven osv.
Det är lite jobbigt att få till det i Lawrence fall men jag tycker ändå att det skulle vara värt extra jobbet - det är i alla fall värre när alla ytskikt är på plats om han skulle ändra sig. Att bila en ränna för golvbrunn+rör och göra en enkel stenkista utanför - svårare behöver det inte vara.
För övrigt tycker jag att det ser jä.ligt bra ut.
Kuriosa: jag har en gång badat som vanligt där det inte fanns golvbrunn/spygatt - helvete vilket jobb det var att torka upp efter oss. :blushing:
Jag hittade Harvias byggbeskrivning som för enkelhetens skull även fanns på svenska. Folien (alumiten) har jag köpt på K-rauta (Södertälje) och alumiumtejpen köpte jag på Biltema.
http://www.harvia.fi/files/pdf/2162/Bastuinredning_Precut_SV.pdf
http://www.harvia.fi/files/pdf/2162/Bastuinredning_Precut_SV.pdf
Harvias byggbeskrivning är riktigt bra !
Min konstruktion är utifrån- innåt
Stenmur
20mm luftspalt
45 mm isolering mellan stående reglar
Bastufolie
Luftspalt 10mm
Bastupanel
Vet ej om helt korrekt men så blir det i allfall
Wallden 66! jag har inga detaljbilder av belysning ännu, postar så småningom.
Var på landet i helgen så har inte gjort så mycket senaste veckan !
Min konstruktion är utifrån- innåt
Stenmur
20mm luftspalt
45 mm isolering mellan stående reglar
Bastufolie
Luftspalt 10mm
Bastupanel
Vet ej om helt korrekt men så blir det i allfall
Wallden 66! jag har inga detaljbilder av belysning ännu, postar så småningom.
Var på landet i helgen så har inte gjort så mycket senaste veckan !