M MsTake skrev:
När ni tog det nya lånet på 100k borde de erbjudit er att lägga upp det med alternativregeln. Då hade bara detta lånet omfattats av ett amorteringskrav på 10% årligen dvs 10 000kr/år eller 833kr/mån. Det hade gett er störst handelsfrihet.

Amorteringsunderlaget visar ju inte från er nuvarande situation utan från när det utfärdades 2018.
Man kan även vart femte år göra om amorterings underlaget med nya ingående värden. Så tog ni det 2018 bör det gått/snart gått 5 år.

Sedan är det stora ingående parametern bostadens värde och inte hur mycket ni amorterar. Så är bolånen under 50% av värderingen från 2018, 4,6milj? så ska ni inte behöva amortera hos den nya banken heller.
Vi hade ingen aning om alternativregeln när vi tog 100k lånet. Värdering på huset gjorde vi nu i maj när exakt på dagen har 5 år gått. SEB godkände värdering utan problem och sänkte då amortering till 2000 .
 
E Ewa Persson skrev:
Vi hade ingen aning om alternativregeln när vi tog 100k lånet. Värdering på huset gjorde vi nu i maj när exakt på dagen har 5 år gått. SEB godkände värdering utan problem och sänkte då amortering till 2000 .
Då hade jag gått en rond till med SEB . Har de omvärderat huset till 5 miljoner och baserat på det sänkt er amortering så har de gett ut ett nytt amorteringsgrundande belopp med nya 5-års period vilket de både ska upplysa er om samt såklart inkludera när ni begär ut underlag.

Kommer ni ingen vart med SEB så hade jag ställt frågan rätt ut till Skandia.
Kan vi flytta bolånen till er med rådan amorteringskrav och går ni sedemera med på att göra en omvärdering till 5 miljoner så vi kommer under 50% belåningsgrad och slipper amorteringskravet.
 
  • Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Har ni provat med SBAB?
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt TS problematik. Vem är det som säger nej till att flytt lånet? Är det Skandiabanken?

Kort anekdot nedan:
Jag flyttade mina lån till Skandiabanken i nov förra året. Jag ville behålla min dåvarande amortering om 4000kr men de tyckte att jag borde sänk den så nu är den på 1900 kr istället. I övrigt har jag väldigt likt ditt.
Men kan du inte bara flytta över lånet till dem (om det är det du vill) och sen efter första månaden så gör du en omvärdering av huset och kan då välja amorteringsfritt...?

Eller är det att ni vill amortera men får inte?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
E Ewa Persson skrev:
Det nya banken litar blind vad det står på amorteringsunderlaget. Kvitta att vi sa att vi amorterar mindre och att 4300 gällde år 2018. Vi visade alla aktuella lånevillkor . Och att vi närmar oss 50% belåningsgraden. Värdering på huset var gjord av mäklare som seb föreslog. Kostade 2000kr.Var enda möjlighet att sänka månadskostnad var då att komma under 50%.så nu amorterar vi inget men har högre ränta än vi kunnat få i en annan bank.Hur kan amorterinskrav från år 2018 gälla år 2023. Det är det vi inte förstår.
Dom verkar inte vilja ha er som kunder. Den lyxen kan man unna sig när man tjänar mer pengar än Joakim von Anka trots kris i resten av samhället.

Hur många banker har du hört med? Jag hade inte velat bli kund där.
 
  • Gilla
Emelieh och 2 till
  • Laddar…
En censurerad bild på det faktiska amorteringsunderlaget hade hjälpt
 
  • Gilla
Direktör Modig
  • Laddar…
Nissens
E Ewa Persson skrev:
Här är mer fakta. Vi köpte huset år 2008. Några krav på amorttering fanns inte då.Vi valde själv att amortera 4000 i månaden. Men år 2018 tog vi lån på 100000 och då hamnade plötsligt hela bolånet under amorteringskrav enligt den lag som kom 2016. Fast de 100000 haft en egen lånenummer och är återbetalda helt och hållet så stå kravet kvar. Vi ska begära ny amorteringsunderlag och se vad som händer.
Värdet på huset lär ju ha sjunkit på senare tid…
 
  • Gilla
Engar
  • Laddar…
SEB var väldigt sega på att skicka ett Amoerteringsunderlag när jag beställt det. Och det måste var utskrivet och via post - så 2016 av dom :) Det tog dock kanske bara 1 timma efter att jag gjort det så blev jag uppringd av någon på banken som undrade om allt stod bra till ... typ....

//
 
  • Wow
  • Gilla
Micke-S och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Den kris vi upplever är just pga frikostigt utlånade och svordomar som amorteringsfritt.

De som har koll på ekonomin och inte spelar rysk roulette med den upplever inte kris nu.
På vilket sätt tillför ditt inlägg något till den aktuella tråden?
 
  • Gilla
damm och 27 till
  • Laddar…
F Foxpaint skrev:
På vilket sätt tillför ditt inlägg något till den aktuella tråden?
Bara nämner det uppenbara. Antydan till att det är lyx att amortera när bankerna snittar på historiskt låga 4,5% på bolån är bara underhållande.

Hade tänkt skrivit att det egentligen är dags att gasa amorteringen om man ska hinna ikapp men det brukar reta upp svensken som har skuldsättning som nationalsport.
 
  • Gilla
tobiast och 4 till
  • Laddar…
Att fortsätta amortera när man likt TS är pensionär och har en belåningsgrad på 50 % är verkligen inte ett uppenbart val.

Att ha dubbelt så stora tillgångar som skulder är en tämligen stabil situation. Det har inget egenvärde att dö skuldfri med stora tillgångar.
 
  • Gilla
damm och 40 till
  • Laddar…
E Ewa Persson skrev:
Vi har bolån hos SEB. 2300000. huset värderat till det dubbla. Just nu fick vi beviljat amorteringsfritt. För inte så länge sen ville vi flytta lån till annan bank för att sänka ränta som ligger nu på 4,72%. Vi begärde amorterinsunderlag som Skandia ville ha. På den står det att vi har ammorteringskrav på 4300 kr i månaden . Just då amorterade vi 4000 per månad som sen sänktes till 2000 månad efter. Sen gjorde vi exraamorterig för att komma under 50% belåningsgrad. Därför är vi idag amorterigsfria. Ju Skandia begärde korrekt skriven amorteringsunderlag. Så vi pratar med SEB och då skickar de exakt samma papper. Till saken hör att 2018 lånade vi "på hust' 100000 för att bygga uterum hos SEB. Det lånet blev återbetalld 2020. Men enligt Seb hade vi då amorteringskrav på 4300 kr i månaden. Så nu har vi moment 22. Skandia tycker att am underlaget är ej korrekt. SEB tycker att det är rätt. Med det amorteringskrav på 4300 kan vi inte flytta lånet överhuvudtaget. Nu har vi tröttnat på allt tjafs och ringande. Står kvar hos Seb och känner oss överkörda. Tycker inte om att vi var tvungna att sluta amortera. Båda är vi pensionärer. Vad tycker ni om det hela?
Hej, oavsett vad SEB tänker har ni ett lånebehov som måste matchas mot husets värde. Jag skulle vända mig till en fastighetsmäklare för att få en aktuell värdering. En ny långivare får då fakta, ett värde att ta ställning till i förhållande till vad ni behöver låna. Mvh Daniel
 
E Ewa Persson skrev:
Vi har bolån hos SEB. 2300000. huset värderat till det dubbla. Just nu fick vi beviljat amorteringsfritt. För inte så länge sen ville vi flytta lån till annan bank för att sänka ränta som ligger nu på 4,72%. Vi begärde amorterinsunderlag som Skandia ville ha. På den står det att vi har ammorteringskrav på 4300 kr i månaden . Just då amorterade vi 4000 per månad som sen sänktes till 2000 månad efter. Sen gjorde vi exraamorterig för att komma under 50% belåningsgrad. Därför är vi idag amorterigsfria. Ju Skandia begärde korrekt skriven amorteringsunderlag. Så vi pratar med SEB och då skickar de exakt samma papper. Till saken hör att 2018 lånade vi "på hust' 100000 för att bygga uterum hos SEB. Det lånet blev återbetalld 2020. Men enligt Seb hade vi då amorteringskrav på 4300 kr i månaden. Så nu har vi moment 22. Skandia tycker att am underlaget är ej korrekt. SEB tycker att det är rätt. Med det amorteringskrav på 4300 kan vi inte flytta lånet överhuvudtaget. Nu har vi tröttnat på allt tjafs och ringande. Står kvar hos Seb och känner oss överkörda. Tycker inte om att vi var tvungna att sluta amortera. Båda är vi pensionärer. Vad tycker ni om det hela?
Eh… förstår inte utmaningen!?

Ett amorteringsunderlag är ju som jag uppfattat det bara den ”värdering” som är input i reglerna för reglerna kring amorteringskrav.

Antingen köpeskilling eller en omvärdering som skett på korrekta grunder… numer får man inte skriva upp värdet på huset med marknadsutvecklingen förrän efter 5 år eller om man byggt till eller gjort andra substantiella förändringar i funktion. (Förr kunde man låna 300 kkr för att bygga om köket o sen värdera upp huset med motsvarande eller mer)

Har man gjort sådana förändringar kan banken vilja skicka ut egen värderingsman, men man ta second opinion från oberoende mäklare.

Begärde mitt underlag från en storbank för att flytta bolånen… de skickade ut detta omgående, men de ringde såklart också och erbjöd lägre ränta än jag hade haft, vilket är deras fulla rätt att göra.

Slutade ändå med att jag bytte.
 
E Ewa Persson skrev:
Det nya banken litar blind vad det står på amorteringsunderlaget. Kvitta att vi sa att vi amorterar mindre och att 4300 gällde år 2018. Vi visade alla aktuella lånevillkor . Och att vi närmar oss 50% belåningsgraden. Värdering på huset var gjord av mäklare som seb föreslog. Kostade 2000kr.Var enda möjlighet att sänka månadskostnad var då att komma under 50%.så nu amorterar vi inget men har högre ränta än vi kunnat få i en annan bank.Hur kan amorterinskrav från år 2018 gälla år 2023. Det är det vi inte förstår.
Kan det vara så att det gjordes en värdering vid samma tillfälle? Då är det troligen skälet till att banken kör med gamla uppgifter, dvs man anger de värden som gällde när värderingen gjordes så att de blir ”jämförbara”.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Både SEB och Skandia är ju kända för att vara fyrkantiga och krångliga håll dig borta från dem är ett tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.