Tack och lov släcker vår micro displayen efter någon minut så man slipper ställa klockan kan på den. Skulle gärna ha samma på ugnen. Behöver inte 3 klockor inom synhåll från köksbordet.

Jag "löste" det problemet genom att stänga av tidvisningen på den ena så att den var släckt och den andra visade tiden. I mitt kök satt micron och ugnen ovanpå varandra så tyckte dessutom det såg fult ut med två displayer som visade samma sak.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har och har haft många tidur och klockor som gått på nätfrekvensen. De håller tiden mycket bra, inga minutavvikelser dock inga samsungprodukter.
Vi har samma ”problem ” med våra Husqvarnaugnar, tiden släpar efter något så efter någon månad misstämmer mikrons tid några minuter gentemot tiden på varmluftsugnen.

Mvh

Stefan

E elmont skrev:
Om du tittat på länken såser du att det över tid jämnar ut sig, på SVKs hemsida hittar du även vilka "verktyg" man använder sig av.
Tyvärr framgår det inte av Svk's sida om den nordiska elmarknaden efter en frekvenssvacka medvetet kör lite högre frekvens ett tag för att kompensera för det, eller om frekvensnettot inte beaktas.
I det kontinentaleuropeiska nätet (RGCE) finns en stabiliseringsfunktion (Quatiärreglering) som just ska se till att den genomsnittliga närfrekvensen är 50,00 Hz så att nätsynkrona klockor inte snabba eller sakta sig (https://www.energie-lexikon.info/frequenzregelung_im_stromnetz.html)

Alla mina digitala klockor drar sig hit eller dit, även tidigare jag haft har gjort samma sak, klockorna i mina bilar har alltid dragit sig, och de går ju inte ens på AC.
Enda klockan som inte gör det är köksklockan med visare, batteridriven från tidigt 90 tal, Junghans quartz.
Den går fan 100% rätt tills den plötsligt inte går alls, då får man byta batteri.
Med uppkopplingen intåg kanske klockorna börjar gå rätt ??

Kvartsoscillatorn, vilket är komponenten i uret som bestämmer hur noggrannt det är, har i ett billigt konsument-ur en onoggrannhet på +-50ppm (parts per million).
50ppm motsvarar ca 2min på en månad.
Det är helt enkelt vad man får räkna med.

/Höghus

• Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
I-landsproblem, absolut, men i min värld finns det inget värre 😉 Kan störa mig något fruktansvärt på detta när man är bortbjuden till någon och klockorna går fel, hela kvällen förstörd!

När vi ritade vårt kök förra sommaren var min enda önskan att antingen micro eller ugn inte skulle ha någon klocka, tyvärr gick inte detta att lösa (jag kan omöjligt vara den enda som efterfrågar detta) men microns klocka går iaf att släcka! I övrigt fick frun bestämma allt om hon ville!

Svart, modern köksinredning med inbyggd mikrovågsugn, ugn och skåp; kökshanddukar hänger på ett handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
frause och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Kvartsoscillatorn, vilket är komponenten i uret som bestämmer hur noggrannt det är, har i ett billigt konsument-ur en onoggrannhet på +-50ppm (parts per million).
50ppm motsvarar ca 2min på en månad.
Det är helt enkelt vad man får räkna med.
Ja, att använda nätfrekvensen skulle ge bättre precision i Sverige, men ställer till problem för den som vill sälja en produkt över hela världen. Nätfrekvens och stabilitet varierar. Här finns intressant info om att använda en billig kristall på 32768 Hz (det normala i konsumentprodukter):

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/01155a.pdf
https://www.st.com/resource/en/appl...erial-realtime-clocks--stmicroelectronics.pdf
https://www.ti.com/lit/an/slaa322d/slaa322d.pdf

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
I-landsproblem, absolut, men i min värld finns det inget värre 😉 Kan störa mig något fruktansvärt på detta när man är bortbjuden till någon och klockorna går fel, hela kvällen förstörd!

När vi ritade vårt kök förra sommaren var min enda önskan att antingen micro eller ugn inte skulle ha någon klocka, tyvärr gick inte detta att lösa (jag kan omöjligt vara den enda som efterfrågar detta) men microns klocka går iaf att släcka! I övrigt fick frun bestämma allt om hon ville!
Haha, jag känner igen mig helt i det där! Jag har ställt in många klockor hos vänner och på hotell etc :)

Tråden påminde mig om att jag inte har justerat mina ugnars klockor sedan de installerades för åtta år sedan. Kollade dem nu, mikro/kombi-ugnen visar rätt tid, den är bara ca 20s före vilket är förvånansvärt bra. Den stora ugnen går dock hela en minut före, som tur är slipper jag se det eftersom jag ställt in den att endast visa datum :) Jag förstår inte hur de kan vara så exakta, de har ingen nätverksanslutning eller liknande.

T TowaTei skrev:
Tråden påminde mig om att jag inte har justerat mina ugnars klockor sedan de installerades för åtta år sedan.
Har du inte haft strömavbrott på åtta år eller har klockorna batteribackup?

Alfredo Alfredo skrev:
Har du inte haft strömavbrott på åtta år eller har klockorna batteribackup?
De har uppenbarligen någon backup. De ställer om till sommartid etc också, så jag har aldrig behövt pilla med dem.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
T TowaTei skrev:
De ställer om till sommartid etc också, så jag har aldrig behövt pilla med dem.
Vänta bara tills sommartiden avskaffas 😂

Annars håller jag helt med. Fruktansvärt irriterande med påtvingade klockor i alla möjliga prylar när de inte håller tiden.

• Haha
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En anledning till köksrenovering! :)

• Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem i mitt förra hus. Askomaskiner. Irriterade mig nåt fruktansvärt på det faktiskt. Men efter ett samtal till dom så kom dom bara och bytte nån komponent. Inget snack om kvitto, inköpsställe, tidpunkt eller liknande.

C cpalm skrev:
Det löser en uppdaterad tzdata, nemas problemas! 😀

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.