40 034 läst · 74 svar
40k läst
74 svar
Miele tvättmaskin W3241 tömmer dåligt
Många tack för denna tråd!
Gjorde rent enligt anvisning och mycket riktigt, mindre slangen från pumpen och uppåt var total stopp i.
Måste fråga, då päronen som har maskinen inte tycker den är hundra ändå.
De klagar på att programmen är korta, de kan samtidigt inte säga hur länge den har gått tidigare i livet...
En 60 graders tvätt, visar först ca 1h 50min.
Beroende på hur mycket jag lägger i och hur mycket vatten tvätten absorberar så har jag fått längsta tiden på 1h 12min. Då är den ganska full.
Något ni lagt märke till?!
Gjorde rent enligt anvisning och mycket riktigt, mindre slangen från pumpen och uppåt var total stopp i.
De klagar på att programmen är korta, de kan samtidigt inte säga hur länge den har gått tidigare i livet...
Beroende på hur mycket jag lägger i och hur mycket vatten tvätten absorberar så har jag fått längsta tiden på 1h 12min. Då är den ganska full.
Husägare
· Skåne
· 1 565 inlägg
Har du nollställt vågen? Det finns någon funktion som väger tvätten i maskinen och anpassar programlängden efter tvättens vikt.
Minns inte exakt hur man gör, det står i manualen. Har för mig att man sätter programvredet i ett speciellt läge och snurrar trumman något varv.
Minns inte exakt hur man gör, det står i manualen. Har för mig att man sätter programvredet i ett speciellt läge och snurrar trumman något varv.
F fredrik.johansson skrev:
Kollar detta,
Tack!!
Googla efter "W1113tech.pdf".M Mr Hermansson skrev:Många tack för denna tråd!
Det är inte den exakta manualen antagligen, och du får vara lite finurlig själv.
Den innehåller dock information om hur man kommer in i serviceläget och där kan se hur länge maskinen gått sen fabrik. Det går även att programmera om den en del, så passa dig för hur du trycker. Jag följde anvisningen så gott jag kunde på min Miele och fick då ut ett antal blink som gick att tolka som körtid och som också överensstämmer med hur gammal den är.
Men att programmen är korta? Är det ett bekymmer? Vill de förlänga programmen går det ju att utöka med extra sköljcykler, vatten m.m.
Stort tack "magnu" för tråden!
Vi hade samma problem med vår sex år gamla Miele W3375 Softtronic. Följde anvisningarna och blåste ur geggan i luftningsslangarna och backventilbehållaren med tryckluft. Tvättade sedan med vatten. Räckte också med en Torx 20 till alla moment utom till stora Torxen under luckan. Sparade 11995:- och arbetet tog ca 2 timmar när jag väl hade fått ut maskinen på golvet.
Lockets fastsättning framtill hade jag inte klurat ut utan dina anvisningar!

PS. Lade upp en ny tråd med rubriken "Miele tvättmaskin W3375 tömmer dåligt" skrev där fel storlek på Torx, det ska vara T20!
Mina verktyg:
20 cm lång böjd spetstång till rörklämmorna
Torx T20 med T-handtag till alla skruvar
Torx-sats för T27 under luckan
Sugpropp, liten billig för att ta bort "plastglaset" på manöverpanelen
Tips: Håll noga reda på skruvarna! Det finns både de med M-gänga för fastsättning i chassiet och några med glesa gängor och stor stigning för plåt/plast.
Vi hade samma problem med vår sex år gamla Miele W3375 Softtronic. Följde anvisningarna och blåste ur geggan i luftningsslangarna och backventilbehållaren med tryckluft. Tvättade sedan med vatten. Räckte också med en Torx 20 till alla moment utom till stora Torxen under luckan. Sparade 11995:- och arbetet tog ca 2 timmar när jag väl hade fått ut maskinen på golvet.
Lockets fastsättning framtill hade jag inte klurat ut utan dina anvisningar!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS. Lade upp en ny tråd med rubriken "Miele tvättmaskin W3375 tömmer dåligt" skrev där fel storlek på Torx, det ska vara T20!
Mina verktyg:
20 cm lång böjd spetstång till rörklämmorna
Torx T20 med T-handtag till alla skruvar
Torx-sats för T27 under luckan
Sugpropp, liten billig för att ta bort "plastglaset" på manöverpanelen

Logga in
Skapa konto
Tips: Håll noga reda på skruvarna! Det finns både de med M-gänga för fastsättning i chassiet och några med glesa gängor och stor stigning för plåt/plast.
Produkter som diskuteras: "spetstång"

Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Tack för feedback. Jag brukar ha en sortimentask till skruvarna, då kommer man ihåg monteringsordningen också. Till hemelektronik sätter jag skruvarna i ordning på en bit dubbelhäftande tejp. Fick faktiskt ihop en laptop som legat isärplockad i över ett år utan problem.
Locket till tm var lite lurigt, tog någon timme att klura ut, sedan såg jag det på youtube.
Locket till tm var lite lurigt, tog någon timme att klura ut, sedan såg jag det på youtube.
Bra beskrivning och bra bilder. Möjligtvis kan man komplettera med att frontpanelen (plastskivan med text och siffror på) bänds från ovankant eftersom det sitter/ligger små fjädrar i bottenspåret.M magnu skrev:Nu har maskinen kommit till ett nytt hem. Den är inkopplad och provtvättad. Den fungerade som den brukade göra förut.
Slutsatsen som man kan dra är att det kommer mycket smuts i avluftningen och det är sekundära delar som jag inte tänkte på när jag hade isär maskinen de första två gångerna.
Stort tack till fredrik.johansson som påpekade att det finns flera slangar i tvättmaskinen som man behöver tänka på.
Det hade förmodligen räckt att skölja ur backventilen och luftningsslangarna från början.
Gjorde samma ingrepp på min 15år gamla maskin idag. Avluftningsslangen från tömningspumpen var helt tät...det var en ca 15cm lång propp av gamla tvätt och sköljmedelsrester. Fick klämma ut den som om slangen var en kaviartub. Nu är alla vattenförande delar rensade/spolade och nu går masinen som en klocka igen.

Logga in
Skapa konto
Mest hudfetter du fick utT Tiller62 skrev:Bra beskrivning och bra bilder. Möjligtvis kan man komplettera med att frontpanelen (plastskivan med text och siffror på) bänds från ovankant eftersom det sitter/ligger små fjädrar i bottenspåret.
Gjorde samma ingrepp på min 15år gamla maskin idag. Avluftningsslangen från tömningspumpen var helt tät...det var en ca 15cm lång propp av gamla tvätt och sköljmedelsrester. Fick klämma ut den som om slangen var en kaviartub. Nu är alla vattenförande delar rensade/spolade och nu går masinen som en klocka igen.
[bild]
I kväll har jag och mannen fixat våran Miele tvättmaskin enligt Magnus tydliga instruktioner och maskinen går som en klocka!!!!M magnu skrev:Tack för feedback. Jag brukar ha en sortimentask till skruvarna, då kommer man ihåg monteringsordningen också. Till hemelektronik sätter jag skruvarna i ordning på en bit dubbelhäftande tejp. Fick faktiskt ihop en laptop som legat isärplockad i över ett år utan problem.
Jag brukar tänka som så att maskinen ändå är trasig och lönar sig inte att betala för reparation - jag har inget att förlora på att försöka laga maskinen. Om jag inte får ihop maskinen så är inget förlorat. Men när jag väl försöker så är det väldigt sällan som jag inte får ihop sakerna. Det är mer ett motstånd mot att sätta igång.B Bodil k skrev:
Min man ( oxå Magnus) brukar alltid säga, att man är sällan först med ett problem. Nu tvättar maskinen helt rätt och centrifugerar som en klocka.M magnu skrev:Jag brukar tänka som så att maskinen ändå är trasig och lönar sig inte att betala för reparation - jag har inget att förlora på att försöka laga maskinen. Om jag inte får ihop maskinen så är inget förlorat. Men när jag väl försöker så är det väldigt sällan som jag inte får ihop sakerna. Det är mer ett motstånd mot att sätta igång.