Skam den som ger sig,
Vi skulle iväg på semesterbara dagarna efter att maskinen kroknat ordentligt. Vi enades därför om att köpa en ny tvättmaskin, men den här gamla är inte så dålig om man kan fixa den när tid finns, dessutom hade vi en släkting som var intresserad eftersom deras 30 år gamla Cylinda sjunger på sista versen, trumman har bl.a. slagit loss toppen.

Följande tror jag har hänt, för att förstå har jag ritat en principskiss
Handritad principskiss över en tvättmaskins avloppssystem och avluftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ett avloppssystem och ett avluftningssystem. Man ska göra rent i slangarna till avluftningen, annars fungerar det mindre bra. Jag spolade ur otroliga mängder med goja ur avluftningsslangarna. Hade jag gjort det från början, hade det nog inte behövts köpas några delar eller ny tvättmaskin över huvud taget.

Jag tänkte komplettera med lite bilder om hur man tar sig in i en Miele-maskin. Det finns naturligtvis på Youtube, men jag gjorde min egen variant.

Verktyg
Verktyg för maskinreparation på vit yta: skruvmejsel, polygrip, torxbits och sortimentlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bitsmejsel
Polygrip
Torxbits
Morakniv
Sortimentlåda, denna återkommer jag till

Lyfta på locket
Locket säkras av fyra skruvar, två längst bak
Tvättmaskins inre med skruvad säkring och avtaget lock, indikerar steg i reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och två skruvar på vardera sidan
Närbild på en skruv och en knapp på en vit tvättmaskins yta med en liten fläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvarna på sidan är lite speciella, för de styr en låsmekanism under locket. Jag har kommit fram till att man ska först skruva ur dem, för att sedan skruva in dem ett varv. Genom att trycka in skruven, låser man upp locket i framkant. Sedan är det bara att lyfta locket i framkanten.
Skruvarna lägger man i första facket i sortimentlådan
Skruvar ur en tvättmaskin ordnade i ett fack av en vit sortimentlåda under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manöverpanel
Närbild av en Miele tvättmaskins kontrollpanel och öppen lucka, med inställningsvred och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställ vredet rakt upp, inte nödvändingt, men det blir lättare att sätta tillbaka sedan. Sedan kan man dra loss vredet rakt ut. Panelen, kan man lossa lite försiktigt med en bordskniv (den glömde jag bland verktygen)

Front
Tvättmaskin av märket Miele utan frontpanel och med öppnad lucka, visar interiören och mekaniken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta först bort den övre plastbiten med kontrollenheten. En skruv till vänster, två skruvar till styrenheten och två skruvar bakom styrenheten.
Bälgen till trumman tas bort genom att ta bort den fjäderförspända ståltråden.
Fronten sitter sedan med
2 skruvar uppe
2 skruvar nere
1 stor torx mitt i, under bälgen som går in i ramen
2 skruvar till lucklåset.

Lägg skruvarna i ett nytt fack i sortimentasken
Sortimentlåda med skruvar och mejsel, använd vid reparation av tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidoplåt
Demonterad front på en Miele tvättmaskin som visar trumman, styrpanelen och avloppssystemet, stående utomhus på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser maskinen ut utan front.
såhär ser sortimentasken ut efter att fronten avlägsnats
Öppen sortimentlåda med skruvar och fästanordningar ordnade i fack på en grusig markyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidoplåten sitter sedan med 3 skruvar uppe, baksida och framsida

Översikt avloppssystem
Nedmonterad tvättmaskin med synligt avloppssystem och interiör, inklusive trumma och motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man förstorar bilden, kan man se de kommentarer som jag gjort om de olika delarna

Man kan också se att det är en välbyggd maskin, med en riktig ram som allt är upphängt i. Baljan är rostfri och går att dela på, för den som önskar. Men det lär ta ruggigt lång tid.
Att plocka isär, spola slangar, byta backventil och sätta ihop maskinen tog mig 1,5h, fastän det var tredje gången jag gjorde det och maskinen stod väl tillgänglig ute i trädgården.

Men maskinen är fem år gammal, så det säger inget om hur nya maskiner ser ut.

Om någon vecka har vi kopplat in maskinen i dess nya hem. Jag återkommer med en rapport hur det gick.
 
  • Gilla
magnus.brandstedt och 5 till
  • Laddar…
Nu har maskinen kommit till ett nytt hem. Den är inkopplad och provtvättad. Den fungerade som den brukade göra förut.

Slutsatsen som man kan dra är att det kommer mycket smuts i avluftningen och det är sekundära delar som jag inte tänkte på när jag hade isär maskinen de första två gångerna.
Stort tack till fredrik.johansson som påpekade att det finns flera slangar i tvättmaskinen som man behöver tänka på.

Det hade förmodligen räckt att skölja ur backventilen och luftningsslangarna från början.
 
  • Gilla
GustenG och 5 till
  • Laddar…
Hej! Vi har en miele som har samma problem. Vi har tvättat allt enligt de fina ritningarna ovan. Det står alltid kvar 7,5 - 10 dl vatten efter tvätt. Är det normalt? Det börjar lukta illa rätt snabbt om det vattnet.
Det enda vi inte gjort är att ta ut själva trumman och tvätta rent under den.
Är det värt att ta hit tekniker för en miele som är 11 år?
Behöver pumpen bytas? Kostar 1700? Backventil?
Det blir rätt dyrt med tekniker och eventuella reservdelar.

Maskinen luktar när den stått ett tag samt när den startar. Lukten har satt sig i alla avloppsrör från maskinen.

Jag har använt diskmaskintablettet, ättika, klorin hur många gånger som helst på 95 grader. Men det kommet tillbaka.

Tekniker och eventuellt reservdelar eller ny maskin? Vad tror ni?

PS: tack snälla för den fina instruktionen ovan.
 
Tack Magnu, för den utförliga beskrivningen!
Tack vare din beskrivning, och ett par timmars arbete, så har vår 6-åriga Miele fått nytt liv.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Kul att det uppskattas.
 
Super, massa gegga i dränering, tack för detaljerat tips :)
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Jorå, geggan kommer nog från sköljmedlet.Sköljmedel är läskiga saker.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Tack för beskrivningen, underlättar verkligen, och nu får jag nog av fronten oxså. Blir att kolla avluftnings slangarna oxså
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
dålig lukt i maskinen kommer från pulvertvättmedel som innehåller zeoliter. Alla pulvermedel innehåller zeoliter som ersatte fosfater en gång i tiden. Zeoliter är en sorts lera olöslig i vatten som sätter sej på ytorna och blir grågrund för mikrober som avger lukten.
För att bli av med lukten ska man tvätta i högt temp program en gång emellan. Det hjälper bara för stunden.
Man ska ta hand om alla avloppsrör och borsta dom inuti för att bli av med den gråa geggan som sitter överallt. Sen kan man byta till flytande tvättmedel och slippa dålig lukt i all framtid :). Tror inte att sköljmedel har något med den dåliga lukten att göra
 
A
Flytande tvättmedel som surnar i pumpen är ett vanligt proplem
 
Japp, den blev som ny efter att även avluftningsslagarna rensats, äntligen. Stort tack för tipset
 
Jag fick ju tipset längre upp i tråden
 
Härligt att ta del av en väl utförd felsökning, tack för det!!!

Spännande, måste testa i helgen...
 
Jag vill ta tillfället i akt och tacka magnu för en bra beskrivning!

Vår Miele med 13 år / 5100h började få allvarliga problem med att tömma vatten och därmed också centrifugera. Med ovanstående beskrivning som stöd tog jag isär maskinen och rengjorde samtliga slangar som med mindre undantag var helt igensatta av gud-vet-vad-för-skit. Värst var nog backventilen som jag efter en stunds rengöring upptäckte hade en drygt halvkilos klump med skit guppandes runt i sig som jag fick kämpa med att skölja ut.

Nu har den provkörts hela dagen och den fungerar som om den vore ny. Eftersom den inte längre kämpar med att försöka tömma ut vattnet och göra upprepade centrifugeringsförsök har programtiden minskats med 20-30 min. Helt fantastiskt!

Kostnad: ett antal timmars skruvande och rengörande, lite vatten och så ett paket avkalkning som egentligen var till kaffebryggaren.
 
  • Gilla
Antejon77 och 1 till
  • Laddar…
A
Skiten är delar från dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.