Jättefin :D. Mycket av det som ser ut som mindre bra passning är småskador i kanterna. Limma ihop den och putsa lite så ser den perfekt ut.
Mvh Findus

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Skall man foga lådor m.m. med laxstjärtar så vill man så klart också kunna göra sliding dovetail - notfog med laxstjärtar har jag sett fogen benämnas på svenska. Verkar som vanligt vara enkel att åstadkomma med handverktyg, bara lite sågande och stämjärnande så sitter delarna som ett smäck! :lying:

För att göra t.ex. den långa laxstjärten i änden på ett hyllplan sägs det att en laxstjärtshyvel är bra att ha. Förvånansvärt nog så hade de inga sådana i min närmsta bygghandel, men jag lyckades hitta en trähyvel (TRÄhyvel?? Hur använder man en sån??) på nätet. Efter lite...erhh...mycket fumlande med hyvelinställningar och testhyvling innan testhyvling så dimensionerade jag, med handverktyg givetvis, till slut en testbit och började hyvla längs med fibrerna:
Verktyg för träbearbetning med trähyvel och sågguid fastspänd på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gällde att hålla hyveln rak och avverka lika mycket både längs hela laxstjärten och på båda sidor. Lättare sagt än gjort, den något primitiva hyveln har inget djupstopp. Till slut framträdde i alla fall en lång laxstjärt.

Dags för laxstjärtsnoten, vars väggar först skulle sågas i rätt vinkel. Vinkeln var bestämd av hyveln:
Användning av sågguid och ryggsåg för skapande av laxstjärtfog i träverkstad.
Skapa konto

Att såga i rätt vinkel på frihand fanns dock på kartan, så en såg-guide fick tillverkas:
Träbit med handskuren lång laxstjärt för dovetail-fog på en arbetsbänk.
Skapa konto

Häpen blev jag att det gick så enkelt att med handhyvling få guiden riktad och med ena sidan i korrekt vinkel. Måste varit tur.

Noten markerades med korrekt bredd och djup och sågguiden spändes fast och sedan var det "bara" att såga...
Hantverkare som använder en trähyvel på ett trästycke, med såg och mätverktyg på arbetsbänken.
Skapa konto

...och därefter stämjärna, efter ett extra sågsnitt mitt över för att underlätta urflisningen...
Träbit med urfrästa laxstjärtar och stämjärn vid sidan av träspån och markerade såglinjer.
Skapa konto

...och sist rensa upp botten med grundhyveln...
En trähyvel på ett trästycke med utskuren laxstjärt och träspån runtomkring på arbetsyta.
Skapa konto

…vilket allt gick förvånansvärt bra...skumt.

Så här blev resultatet, inklusive en andra version tvärs fibrerna till höger:
Träbearbetning som visar en handgjord laxstjärtsfog och ett motstående notspår i trä.
Skapa konto

Inte perfekt, men med mer övning så kanske det kan bli tillräckligt bra?

Laxstjärten tvärs fibrerna ovan var för kort för att hyveln skulle vara stabil och användbar. Provade därför först att använda sågguiden tillsammans med stämjärn. Dock hade stämjärnet en tendens att följa fibrerna så att de separerade på fel ställen. Provade då att använda en (mindre) såg istället, med en något knölig uppställning, vilket fungerade hyfsat:
Sågning av trä med hjälp av en självgjord såg-guide för att forma en laxstjärtsnot i ett snickeriprojekt.
Skapa konto

Kanske finns det smartare sätt att göra sliding dovetails på (med handverktyg alltså!)? :D

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
S
Gradning, gradspår och gradad tapp är orden du söker.
Och sinkor och tappar.
Ordet laxstjärt tror jag inte används yrkesmässigt.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Då har jag satt all laxstjärtsövning till användning, och så här blev resultatet:
Hemmagjort högt skåp i ask med fem lådor och detaljerade laxstjärtfogar, stående mot tapetserad vägg.
Skapa konto

Handgjort skåp i askträ med laxstjärtsfogar och fyra lådor framför tapetserad vägg.
Skapa konto

Hantverksmässigt tillverkat skåp i ask med öppen låda och synliga fogar.
Skapa konto

Skåpet i ask innehåller 30 gradade fogar av olika typ, alltifrån vanliga laxstjärtar på stommen nertill...

Hantverksmässigt skåp i askträ med laxstjärtsfogar och finess i varje detalj.
Skapa konto

...halvförtäckta till stommen upptill...

En omonterad träskåpstomme i ask med laxstjärtsfogar, tillsammans med en svart katt på ett trägolv.
Skapa konto

...stopped dovetails till lådornas runners (ursäkta svengelskan :oops:)...

Snickeriprojekt i arbete med träplank och laxstjärtsfog, omgivna av verktyg såsom hyvel och tvingar.
Skapa konto

...och även skivan är fäst med gradspår...

Hantverksprojekt med skåp i ask där en dovetail fog syns på trästycket, verktyg ligger på skåpet.
Skapa konto

...för att inte tala om de fyra lådorna...

Askträ med perfekt utformade laxstjärtsfogar fastklämt i en tving på ett snickarbord.
Skapa konto

Som vanligt har jag lärt mig oändligt mycket på denna utmaning, många olika moment har det varit ända sedan jag tog de första sågtagen på skåpvirket...

Såg och klämma på ett plank i en verkstad, med markerade skärningar för snickeriprojekt.
Skapa konto

...och den erfarenheten tar jag med mig till nästa projekt!

Känns ju ganska fantastiskt att det till slut ända blir något som faktiskt går att använda, trots alla motgångar på vägen! :D

• Gilla
JohnnyKeba och 5 till
  • Laddar…
Imponerande bygge! Verkligen ett snyggt.
Jag ser inga spår av motgångar eller svårigheter, du kan vara nöjd på riktigt!

Roligt att få se, tack!
//Ronnie

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Imponerande!

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
T
Snyggt med ask! Och verkligen trevlig design på byrån.

Jag blev nyfiken på när du började träna på det här, när du hade "tränat klart" och när du presenterade resultatet.
Från februari till maj var det alltså träningsläger och sen är det lite oklart när byråbygget började men jag tycker det var kul att läsa tråden och se resultatet.
Det ger mig hopp om att det inte ska vara omöjligt att kunna göra något liknande, även om mina verktyg lämnar en del att önska samt att jag saknar några av de du har. Får se om Tomten hörsammat mig och läst min önskelista :)

Sen måste jag hålla med dig om att det är lite förvånande att den lokala bygghandlaren inte hade en hyvel för att göra gradningar... Det är samma där jag bor kan jag tillägga. :)

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
V vectrex skrev:
Riktigt snyggt! Imponerande!
Tack!
P Pysslarn skrev:
Imponerande bygge! Verkligen ett snyggt.
Jag ser inga spår av motgångar eller svårigheter, du kan vara nöjd på riktigt!

Roligt att få se, tack!
//Ronnie
Tack! Nej spåren av motgångar och problem är skickligt maskerade av dålig upplösning av bilder och diverse annat kamouflage ;) T.ex. ett felaktigt tänk tvingade mig att lappa en runner...

Träsnickeri med lappad träbit, synliga ändträ och slipade ytor på ett arbetsbänk.
Skapa konto

...en dominomiss i fötterna måste jag laga med en domino...

Trädetalj med synliga reparationsåtgärder, inklusive en lappad runner och domino.
Skapa konto

...för att inte tala om de känsligt lättstötta mässingsskruvarna...

Träplanka med ett par mässingsskruvar, en upprätt och en som ligger.
Skapa konto

Och diverse annat! :D

T Testarn skrev:
Snyggt med ask! Och verkligen trevlig design på byrån.

Jag blev nyfiken på när du började träna på det här, när du hade "tränat klart" och när du presenterade resultatet.
Från februari till maj var det alltså träningsläger och sen är det lite oklart när byråbygget började men jag tycker det var kul att läsa tråden och se resultatet.
Det ger mig hopp om att det inte ska vara omöjligt att kunna göra något liknande, även om mina verktyg lämnar en del att önska samt att jag saknar några av de du har. Får se om Tomten hörsammat mig och läst min önskelista :)

Sen måste jag hålla med dig om att det är lite förvånande att den lokala bygghandlaren inte hade en hyvel för att göra gradningar... Det är samma där jag bor kan jag tillägga. :)
Tack! Nej omöjligt är det inte för de flesta att göra liknande, mest en fråga om tid, möjlighet och envis vilja ;). Började rikta virket i juni redan, men svårt att säga hur lång effektiv tid det har tagit eftersom det blir lite då och då man jobbar med det.

Hoppas tomten är snäll mot dig!

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.