Frustrator Frustrator skrev:
Vilka andra saker är det? Utveckla gärna!

I min värld kan man börja med det som man själv föredrar och ser ingen direkt för eller nackdel med i vilken ordning (mer än att det passar en bäst)
Visst är det så att man kan göra saker på olika vis och, men som jag skrev så har jag inte sett någon som gjort jobbet i den ordningen. Lite som när man gör andra sammansättningar. Kanske inte riktigt jämförbart, men man börjar oftast med hålet och sedan gör man tappen.

Med andra saker att ta hänsyn till, menar jag att sinkningen kan göras öppen eller halvförtäckt (också helförtäckt, men ovanligt). Vid tillverkning av skjutlådor så behöver man ju också ta hänsyn till infästning och typ av lådbotten. Dessutom är alltid lådbakstycket uppdraget sett från underkant och neddraget sett från överkant. Detta gör att jag tycker det blir enklare att göra tapparna före sinkorna Det vore betydligt enklare om jag hade haft möjlighet att visa på en bild, men jag har tyvärr inte möjlighet att ladda upp någon just nu.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Oh, en av de mest diskuterade snickerifeågeställningarna senaste 30 åren...tails or pins first:)

Jag kör sinkorna först. Brukar oftast göra såna där smala tappar som klassas som "elegantare" än breda.

Då vill jag såga sinkorna utan press att hålla exakt rätt på hur jag ligger till mot linjen. Fokus på att såga snygga sinkor helt enkelt om de sen avviker aningen från linjerna i sidled spelar ingen roll. Inget trimmande inne i sinkorna efter sågning, det är oftast för tajt för det.

Tapparna märks ut efter sinkorna och sågas sen. Tapparna är betydligt enklare att trimma till bredd än vad sinkorna är.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Ang terminologi: pins kallas tapp på svenska utifrån svaren här. Har också sett tappsinka. Stjärtar verkar omväxlande kallas sinkor eller just stjärtar. Ibland betyder sinkfog fog med laxstjärtar. Dock verkar sinkning och sinkfog också vara ett mer övergripande begrepp som t.ex. inkluderar raka "sinkor". Så jag kör på tappar och stjärtar, tycker det blir tydligast så! :D

Det verkar vara en fråga om tradition om man kör stjärtar eller tappar först. De flesta jag sett på nätet kör med stjärtar först. Paul Sellers menar att stjärtar är absolut vanligast. Han uppskattar också att han gjort över 25000 laxstjärtsfogar för hand under 25 års tid, och inte en enda med maskin. :surprised: Han skriver också:

"In my experience most woodworkers who never mastered the art made maybe one or two dovetails and failed. The joint was loose and they gave up because of their own unrealistic expectations of that ever evasive illusion we call perfection. Hating any kind of failure, they instead substituted their developing the skills needed and resorted instead to using a router, dovetail bit and dovetail jig."

Nå, jag har gjort fem och inte gett upp än! :rofl:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Oh, en av de mest diskuterade snickerifeågeställningarna senaste 30 åren...tails or pins first:)

Jag kör sinkorna först. Brukar oftast göra såna där smala tappar som klassas som "elegantare" än breda.

Då vill jag såga sinkorna utan press att hålla exakt rätt på hur jag ligger till mot linjen. Fokus på att såga snygga sinkor helt enkelt om de sen avviker aningen från linjerna i sidled spelar ingen roll. Inget trimmande inne i sinkorna efter sågning, det är oftast för tajt för det.

Tapparna märks ut efter sinkorna och sågas sen. Tapparna är betydligt enklare att trimma till bredd än vad sinkorna är.
Snygga sinkförband! Så där fint vet jag inte om jag själv fått till det, åtminstone inte sedan yrkesskolan för 35 år sedan. Vilken del av sammansättningen man börjar med är antagligen knutet till viken tradition man jobbar i och det är ju inte fel att prova ett annat sätt än det man är van vid. Jag kanske gör som du nästa gång det ska sinkas. Var ifrån har du hämtat ditt arbetssätt?
 
Ola C Ola C skrev:
Oh, en av de mest diskuterade snickerifeågeställningarna senaste 30 åren...tails or pins first:)

Jag kör sinkorna först. Brukar oftast göra såna där smala tappar som klassas som "elegantare" än breda.

Då vill jag såga sinkorna utan press att hålla exakt rätt på hur jag ligger till mot linjen. Fokus på att såga snygga sinkor helt enkelt om de sen avviker aningen från linjerna i sidled spelar ingen roll. Inget trimmande inne i sinkorna efter sågning, det är oftast för tajt för det.

Tapparna märks ut efter sinkorna och sågas sen. Tapparna är betydligt enklare att trimma till bredd än vad sinkorna är.
Snygga sinkförband! Så där fint vet jag inte om jag själv fått till det, åtminstone inte sedan yrkesskolan för 35 år sedan. Vilken del av sammansättningen man börjar med är antagligen knutet till viken tradition man jobbar i och det är ju inte fel att prova ett annat sätt än det man är van vid. Jag kanske gör som du nästa gång det ska sinkas. Var ifrån har du hämtat ditt arbetssätt?
 
T tugo skrev:
Snygga sinkförband! Så där fint vet jag inte om jag själv fått till det, åtminstone inte sedan yrkesskolan för 35 år sedan. Vilken del av sammansättningen man börjar med är antagligen knutet till viken tradition man jobbar i och det är ju inte fel att prova ett annat sätt än det man är van vid. Jag kanske gör som du nästa gång det ska sinkas. Var ifrån har du hämtat ditt arbetssätt?
Tack! Har sågat en hel del sinkningar genom åren och arbetssättet har väl vuxit fram efter att ha testat båda metoderna. Kommer inte ihåg när jag helt gick över till "tails first" men det va ganska många år sen.
 
Ola C Ola C skrev:
kör sinkorna först. Brukar oftast göra såna där smala tappar som klassas som "elegantare" än breda.
Kallas ibland London style :)
 
Microkatten
G. Markera tappbrädan

Tappbrädan (pin board) spändes fast, stjärtbrädan placerades upphöjt och tappbrädan passades in under...

Tappbräda med utskurna laxstjärtar fastspänd på arbetsbänk i träslöjdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och stjärtkonturerna överfördes till tappbrädans ändträ, antingen med penna...

Träblock med uråtgade laxstjärtstappar och ordet "tapp" skrivet på överkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...eller med märkkniv.

Viktigt här är att förstå vad som märks ut. Eftersom laxstjärtarna ligger ovanför det trä som skall tas bort på tappbrädan, så måste man tänka på att inte såga precis på linjen. Används penna så bör man såga någon millimeter från linjen åt rätt håll, beroende på hur långt bort man anser strecken ligger från den korrekta snitt-positionen. I märkknivens fall ligger märk-linjerna i princip kloss i kloss med korrekt snitt-position, så där räcker det att vara några hundradels millimeter från snittet, i teorin.

Tapparnas sidor markerades sedan, även där antingen med penna eller märkkniv:

Tappbräda med utmarkerade laxstjärtar för träsnickeri, fäst i skruvstäd, redo för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


H. Såga tapparna

Inför sågningen förbereddes som tidigare beskrivits knivmärkningsversionen...

Närbild av träbearbetning där märkkniv skär i tappbräda markerad med linjer och kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och för att hålla rätt vinkel togs det lite hjälp med startpositionen,vilket fungerade ok även om linjen på ändträt var vinklad...

Handsåg precist placerad mot en uppspänd svart tappbräda i en skruvstycke under träbearbetningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och tapparna sågades, i fallet med penna en bit från strecken:

Handsåg i arbete med att såga genom en tappbräda med markerade snittlinjer för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I. Ta bort trä (waste) och gör klart tapparna

Trä mellan tapparna tas bort på samma vis som för stjärtarna, ned till baslinjen. Därefter bör tapparna passa ihop med stjärtarna, vilket det inte gör i detta fall...

Träbit med urfrästa laxstjärtar och markerade linjer, redo för finslipning i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...utan putsning får ske:

Tappbräda i skruvstäd med markerade laxstjärtar och märkkniv ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man putsar slår man inte på stämjärnet utan försiktig skrapning görs utan klubba.

J. Resultat och utvärdering

Fogen borde nu sitta ihop fint, särskilt efter ett par tag med putshyvel:

Putshyvel som används för att justera en träbit med utskurna tappar i en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här blev resultatet, först versionen märkt med penna:

Träplanka med utskurna tappar redo för ihopfogning, omgiven av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre än första försöket i alla fall, men högst varierad kvalitet!

Det stora problemet här var att jag fick putsa tapparna alldeles för mycket. Hade precis vässat pennan, vilket gjorde att märk-linjerna för tapparna hamnade närmare korrekt position än jag räknade med, och jag sågade för långt från linjerna. Flisningarna i stjärthörnen nertill kom nog när jag försökte tvinga ner stjärtarna i för trånga tappar.

Versionen märkt med kniv:

Trätappar utskurna i träplanka, markerade för sågning, med anteckningar skrivna i blyerts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tappade jag koncentrationen och sågade i fel vinkel som gjorde att snittet hamnade på fel sida linjen. Sedan är det också ganska irriterande att stjärtarna inte bottnar trots intensiva försök att få rak baslinje.

Ge upp? Nej, man försöker dra slutsatser, sågar bort sina misslyckaden...

Träslöjdsverktyg och halvfärdiga dovetail fogar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och så på det igen! :rofl:
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Microkatten
Laxfog nummer 6 (eller 7?) klar!

Markeringarna gjordes med kniv. Den här gången var jag väldigt noggrann att få stjärtarna vinkelräta:

Hållande en stålkniv intill en träbit för att visa laxfog nummer 6 med vinkelräta stjärtar och tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågningen av tapparna kändes inte hundra. Reflektionstricket är svårt att använda eftersom man alltid sågar i sneda vinklar? Men så här blev resultatet:

Hörn av en träbit med handgjorda laxfogar, markerade och sågade för noggrann passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trä med noggrant utskurna laxfogar, markerade med kniv och vinkelräta stjärtar på en byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu känns det nära! Dessa tycker jag är ok för ställen där de inte syns, t.ex. lådor. Men ack så lång tid det tog! Jag lär inte mäkta med 1000 fogar om året som Paul Sellers... :thinking:
 
  • Gilla
Åke Björnstad och 2 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Men ack så lång tid det tog!
Ser snyggt ut! För varje fog kommer det gå lite fortare och snart gör du dem i sömnen :)
Kanske göra om alla fönsterkarmar med laxstjärtar?
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Snarare drömmer jag mardrömmar om laxar... :dizzy: Ni som kan laxfoga, hur många gånger tog det innan ni gjorde er första ordentliga fog? Vid närmare eftertanke, svara inte på det är ni snälla! :mad:

Jag tror jag skall byta taktik. Denna snubbe gör tappar först och verkar veta hur man svingar en såg eller två, inga stämjärn: :crysmile::seenoevil:
 
  • Wow
  • Gilla
Åke Björnstad och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker denne man är behaglig att lyssna på och gör saker o ting i ett trevligt inlärningstempo och med lite hjälpmedel här o där. Han har även en video där han använder sågstöd till dovetailsen. Sellers turbosnickrande o ständigt tuggande om hur snabb han är jämfört med maskiner o andra moderniteter kan bli rätt tröttsamt i längden. Dom dovetailsen i länken han sågar bottnarna för hand, inget stämjärnande, är jag tveksam till om de klarar en närmare besiktning med hedern i behåll.

 
  • Gilla
Hobbyisten och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
@Ola C, håller med att mannen i din länkade video är ganska behaglig. Dessutom har han, enligt min mening, helt rätt när han säger att såga laxstjärtar är svårt, och att när proffsen visar hur de gör laxstjärtar så är det ”very entertaining, but probably not that helpful to the amateur dovetailer”. När t.ex. Frank Klausz, i de första 5 minuterna i videon i mitt inlägg ovan, använder sina extremt specialgjorda sågar som ren magi utan ett ords förklaring är det bara ren show off.

Ett av syftena med denna tråd var faktiskt att ge en annan bild av hur det är att som hemmasnickrare utan 20 års erfarenhet lära sig snickeriets hantverk. Oavsett vad det gäller, så är sociala medier ofta väldigt tillrättalagt, det kan behövas visas lite misslyckanden och svårigheter också! ;)
 
  • Gilla
jac och 2 till
  • Laddar…
Bravo!!!!!!

Ditt senaste knivmärkta exemplar är fullt godkänd kvalitet tycker jag. Inte alls illa att nå den kvaliteten på bara 6 eller 7 försök.

För mig var det avgörande då jag lärde mig att märka med kniv och göra startspsår för sågen med stämjärn eller kniv.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Backade nu lite och påbörjade övning i ren sågteknik. Något som jag givetvis borde ha gjort tidigare, men det är skoj att pröva sina vingar...Plitade ner några raka streck på en bräda och började såga, både med Veritas-sågen och med japansåg, båda klyv:
En träplanka med flera parallella sågade snitt, vissa snedvridna, och en såg i övre kanten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden kan ses att vissa snitt på djupet drar sig åt höger. Testade också att starta snittet med båda sågarna, men med Veritas var det mycket svårt att få till en start på en kant, japansåg något bättre. Bäst är att starta med den lilla japansågen, väldigt smidig!

Följde råden från denna, i mitt tycke bra, video:

Fortsätter ett tag till med dessa övningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.