ullberg skrev:
Varför gör ni så här? Jag har fullt tillräckligt med skruvdragare egentligen, och ändå sitter jag här och tänker att det där vore ju smidigt, och skulle dessutom bygga på systainerstapeln...

arrgh, måste fokusera på viktigare saker!
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Mikael_L
Sådärja ...
metabo_powermaxx_bs_qp-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
metabo_powermaxx_bs_qp-02.jpg
Skapa konto

metabo_powermaxx_bs_qp-03.jpg
Skapa konto
metabo_powermaxx_bs_qp-04.jpg
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Du återkommer väl med ett omdöme!

• Gilla
frdd
  • Laddar…
P
Följde det inte med någon röd Chuck/bitshållare som visas på första sidan? om inte så kör med Festools centrotec chuck, den passar..

bruka ha en centrotec chuck på min nyinköpta 18v Metabo så inte Festool sekten blir allt för grinig :surprised:

ullberg
Fast då fastnar man ju i centrotec-träsket och måste sälja sin njure för att få en komplett bitsuppsättning....

Jag har fattat det som att bitshållaren är ett tillbehör, tror inte ens den ingår när man tar paketet med en systainer (Metaloc)

Mikael_L
ullberg skrev:
Fast då fastnar man ju i centrotec-träsket och måste sälja sin njure för att få en komplett bitsuppsättning....
Men man har ju en kvar ändå då ... :cool:

Mikael_L
Jag har inte använt den så mycket än, så dessa mina åsikter nu kan ju förändras lite framöver.

Men än så länge tycker jag att den har varit förvånansvärt stark och kompetent. Men å andra sidan verkar ju utvecklingen ha gått ditåt att nästan vilken no-name-skitdragare som helst faktiskt känns ordentligt stark. :)

Men jag upplever också hela byggkvalitén gedigen, och chuck, vinkelväxel och batterier och sånt har bra kvalitetskänsla. Inget glappt, trögt eller sladdrigt någonstans.
Vinkelväxeln går att sätta i tolv olika positioner, så man hittar alltid ett fungerande läge (om det alls fungerar att rymma dragaren). Vinkelväxeln har faktiskt redan räddat mig två gånger.

Med chuck monterad (och särskilt med vinkelväxel med eller utan chuck) så blir dragaren något framtung med det lilla 2Ah-batteriet. Med det större 4Ah-batteriet blir det en fin balans med chuck monterad, men en liten aning obalans utan chuck.
Balansen gäller både vågrät som lodrät skruvning.
Men OBS, obalansen är pga den lätta maskinen i princip ingen issue i vilket fall. Inget jag tycker man ska hänga upp sig på om man funderar på en sådan här. Detta är bara en iaktagelse från min sida.
Själv har jag dock använt den mest chucklöst, med långt bits direkt i.

En intressant sak är att om man skruvat fast en borr/bit i chucken, sen tar loss chucken så går det inte att lossa borret sen med mindre än att först montera på chucken i maskinen först.
Skulle kunna vara surt om maskinen ligger någon annanstans och den borr man behöver sitter fast i chucken i verktygsväskan bredvid en.

Krypläget är OK, men inte fantastiskt. Det finns gott om maskiner som är ungefär som denna, men även många andra som har ett fantastiskt fint krypläge. Häromdagen saknade jag ett fantastiskt fint krypläge en del, när jag skulle skruva ur en massa spårskruv, då jag ofta blev tvungen att snurra lite på chucken (med krypläge) för att få rätt läge på spåret.

Jag var lite orolig att jag skulle uppleva handtaget som för grovt och klunsigt, då detta är maskin med batteriet i handtaget - dessa brukar lida av detta som jag själv inte gillar sedan jag skaffade min andra skruvdragarfavorit Hitachi ds14dsal, som jag tycker har ett otroligt skönt och smäckert handtag, helt passande min smak. Det fick genast mina gamla dragare, en grön bosch, och gammal hitachi kännas väldigt klumpiga och grova i handtaget.
Och detta var jag lite orolig över vid denna investering, då jag faktiskt beställde denna utan att ha fått känna och klämma på den först.
Men jag tycker faktiskt att den är helt OK, nåja Hitachin har något skönare handtag (mina preferenser) men denna Metabo duger rätt bra den med.

Laddaren är inte speciellt snabb, knappt 2 timmar tog det att ladda 2Ah-batteriet, ganska väl enligt manualens spec (40 min för 1,5 Ah).

Kroken för att hänga dragaren i bältet / fickan / ögla i byxan är väldigt liten. Ganska bra när man ska nyttja dragaren - kan i princip inte bli ivägen. Men lite smådåligt när man ska hänga ifrån sig dragaren, särskilt om man inte vill ta ögonen ifrån det man sysslar med. Då kan det vara ganska mycket trixande innan man fått in den lilla kroken i det man vill hänga den i.

En sak som irriterat mig en del är att jag väl så lätt kommer åt reglaget för fram/back och slår om det oavsiktligt. Jag har i viss liten mån detta problem med många skruvdragare, men på denna Metabo är det värre än annars.

På det hela taget känner jag mig fortfarande nöjd med investeringen, trots dessa små irritationsmoment.
Denna kommer få hänga med mig i normalfallet p.g.a sin låga vikt och smidiga format. Hitachin överger jag dock ej, den får vara standby för att rycka in när ännu större kraft behövs eller 13mm chuck krävs.

Redigerat:
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Laddaren är inte speciellt snabb, knappt 2 timmar tog det att ladda 2Ah-batteriet, ganska väl enligt manualens spec (40 min för 1,5 Ah).
Upptäckte att jag skrev helt tokfel.
knappt 1 timme var det givetvis för att ladda 2Ah-batteriet.
Och nyss har jag laddat 4Ah-batteriet, och det tog däremot nästan 2 timmar på sig innan det var klart.

Ingen riktig snabbladdning, dock bättre än de nästan 3 timmar som min gröna bosch kräver. Så man får väl anse dessa 1 resp 2 timmar som något mellan riktiga proffsmaskiner och amatörditon.

Var köpte du denna?
Prishammeren.dk har hänvisats till i tråden, men där får man "bara" med två 4.0Ah-batterier, och så verkar det vara en annan vinkeladapter? Eventuellt gammal bild bara : http://www.prishammeren.dk/shop/metabo-powermaxx-bs-1105p.html

Klart frestad att slå till, trots att det egentligen var en 14V-maskin jag var på jakt efter, för att komplettera min Bosch 10,8 V-LI-2...

/A

Mikael_L
Alko skrev:
Var köpte du denna?
Genom en kompis som var på Nordbyggmässan och sprang på erbjudanden på dessa (som vi pratat om sinsemellan tidigare) i en monter.

Får väl kasta upp en bild på ett av de hittills 3-4 situationerna där vinkelchucken förenklat, eller som här helt enkelt räddat mig.
bakom_skap.jpg
Skapa konto

ullberg
Den på prishammaren verkar inte vara 'quick'-versionen (dvs. de säljer den gamla versionen)

/U

ullberg skrev:
Den på prishammaren verkar inte vara 'quick'-versionen (dvs. de säljer den gamla versionen)

/U
Såg det nu, tack. Då är bara frågan om man kan nöja sig med en 10,8 om man ändå har en bra nätdriven borrmaskin. Hur många gånger behöver man dra i 120mm franskskruv ... :)

/A

Redigerat:
En lite dum fråga.. men hur stor är omkretsen runt handtaget t.ex. under avtryckaren? Har ju inte heller möjlighet att klämma på en innan möjligt köp!

Vilken grön boschdragare är det du upplever som klumpigare?

Precis under avtryckaren är omkretsen ca 15,5 cm och längre ner ca 17 cm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.