E
P Pin skrev:
du får se om och hur han svarar.

den enkla förklaringen är att i folkmun heter det kalorier när det egentligen är kilokalorier. I en app vore det dock ingen större ansträngning att lägga till ett k.
När du handlar skinka. Säger du då att du vill ha tre gram eller tre kilogram?
 
E El-Löken66 skrev:
När du handlar skinka. Säger du då att du vill ha tre gram eller tre kilogram?
När jag handlar salami säger jag alltid 100 gram och då får jag också det. Om jag köper julskinka så väger den kanske tre kg men då säger jag ingenting. Däremot står det antingen tex 3.141 kg eller 3141 gram på prislappen. Eller pi.
Tre gram har jag aldrig sagt. Det vore lite utmanande då det nog bara blir en salamiskiva. Expediten säger: ”Det blev 2,4 gram, blir det bra”.
Jag: ”Nej ta lite till så det blir tre gram”

Men jag måste erkänna en sak. Jag säger ofta kilo, och då är gram underförstått.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Skärmdump av Wikipedia, artikel om "kalori", energienhetsinfo, mobilgränssnitt, svensk text, folklorefestivalbanner ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kramla
Kramla Kramla skrev:
Med denna tråd tänkte jag att vi kan sporra varandra med att lägga upp en bild (Max 3) från dagens träning, vi utelämnar ord och alltför personliga bilder. All träning är bra och behövs för att få kraft att fokusera eller kanske bara rensa huvudet :D
Frågor tar vi i pm om det uppstår!

mvh Kramla

[bild]
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
M
Löpaktivitet, 13,13 kilometer, tid 1 timme 8 minuter 57 sekunder, tempo 5:15 min/km, höjdstigning 73 meter, puls 145 bpm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Sammanfattning av löprunda: sträcka 26,03 km, tid 2:33:30, genomsnittstempo, total stigning, och medelpuls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre personer springer över ett övergångsställe på en solig dag, omgivna av gatuskyltar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personer joggar på trottoar vid sidan av en gata, omgivna av träd och byggnader, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Skärmdump från träningsapp som visar statistik för ett halvmaratonlopp; tid, distans, förbrukade kalorier och karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Promenadsammanfattning: 10,56 km, 1:52:32 rörelsetid, 774 kalorier, kyligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
En löprunda på 18,71 km kartlagd i terräng, veckomål uppnått, tid 1:59:59, nära Söderköping, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Redibo och 4 till
  • Laddar…
Kramla
Skärmdump av träningsdata från en inomhuscykel: sträcka, tid, kaloriförbrukning och genomsnittsfart visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Skärmavbild av en virtuell cykeltur i Zwift på Watopia, med sträcka, tid, hastighet och kaloriinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Skärmavbildning av aktivitetsdata: inomhuscykling, 26,48 km, 50:16 tid, 414 kalorier, 31,6 km/h snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tv-skärm visar en cykelsimulator med hastighetsmätare och bergslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Skärmavbild av träningsapp som visar löptid, sträcka, kaloriförbrukning, tempo, höjd och rutt i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinterlandskap, frusen sjö, bro i distansen, snöfall, döda växter, träd, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Löpträning, intervaller, karta, distans (7,42 km), tid (39:11), tempo (5:17/km), kaloriförbrukning (506 Cal), höjdvinst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Löparapp skärm; 10,12 km avklarade i Stockholm, tid 57:35, tempo 5:42 min/km, höjd 36 m, pulsslag 160 bpm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.