69 037 läst · 60 svar
69k läst
60 svar
Megga eller iosolationsmäta?
Moderator
· Stockholm
· 52 842 inlägg
Fotscvett det mesta bör klara sig om du meggar på 250 V skillnaden men det är inte rekommenderat att göra så ändå då isolationsprovaren skickar ut en likspänning till skillnad från vår alternerande nätspänning. Detta handlar isf om känslig elektronik, men ett tips är att om man är rädd om något kopplar man från alla förbrukare i första hand, detta är klart svårgenomfört i många fall, då är det även accepterat att megga fas sammanbundet med neutralledare mot jord. I detta fallet får du dock inte fram ifall fas och neutralledare has isolationsproblem någonstans. Är det nya kablar det handlar om bör värdet vara långt över 0,5 MOhm normalt sett, är det under 2 skulle iaf jag undersöka saken närmre.Fotsvett skrev:De vanliga är 500v och det duger alldeles utmärkt för att megga en vanlig villainstallation, tror nog att det duger till att mäta de flesta installationer.
Finns kanske undantag som de mer erfarna känner till där man behöver mer spänning Jag kör 500v på allt från att megga vanliga centraler till jordfelssökningar på ex stolpbelysningar.
Sen som sagt så ska man passa sig för elektronik, man kan då köra 250v vanlig meggning och så ska elektroniken klara sig (vill ha det lite svävande eftersom jag inte har bränt något än på 250v, men en elkille sa till mig att det är riskabel även på 250v. Vet inte riktigt, där kanske någon mer erfaren kan svara på )
Minns inte hur man ska räkna men om du ligger på 1Mohm så är det på håret godkännt, men det är långtifrån bra och minsta fuktskillnad kan få dom värdena att rasa. Ju högra desto bättre.
Sen finns det större isolationsprovare också, 5000 och 10000 V men dessa används till högspänningskablar.
Elsäkerhetsverket rapporterer, se kapitlet "5 - Tillämpningsproblem" där det står följande:hempularen skrev:
Det finns inga reglerade krav på att en yrkesman ska ha en utbildning även om det är vanligt förekommande att yrkesmannen har genomgått en gymnasieutbildning inom elprogrammet.
Jag kunde inte låta bli, men jag lovar att inte göra om det!hempularen skrev:
Enligt SS4364661 kontroll före idrifttagning:Slugge skrev:Fotscvett det mesta bör klara sig om du meggar på 250 V skillnaden men det är inte rekommenderat att göra så ändå då isolationsprovaren skickar ut en likspänning till skillnad från vår alternerande nätspänning. Detta handlar isf om känslig elektronik, men ett tips är att om man är rädd om något kopplar man från alla förbrukare i första hand, detta är klart svårgenomfört i många fall, då är det även accepterat att megga fas sammanbundet med neutralledare mot jord. I detta fallet får du dock inte fram ifall fas och neutralledare has isolationsproblem någonstans. Är det nya kablar det handlar om bör värdet vara långt över 0,5 MOhm normalt sett, är det under 2 skulle iaf jag undersöka saken närmre.
Sen finns det större isolationsprovare också, 5000 och 10000 V men dessa används till högspänningskablar.
SELV & PELV-kretsar: 250VDC provspänning och >0,25MΩ.
Vid nominell spänning =<500V: 500VDC provspänning och >0,5MΩ.
Vid nominell spänning >500V: 1000VDC provspänning och >1MΩ.
Självklart, jag kan citera hela boken för dig om det är något du har missat, men eftersom den här tråden handlar om isolationsmätning så tar vi det vid ett annat tillfälleSlugge skrev:
Ok, bara nu så inga missförstånd sker:
kabeln ska naturligtvis vara spänninglös då den meggas, detta kollas med spänningsprovare.
Efter meggning kan kabeln jordas av för att undvika att den urladdas någon annanstans, tex din kropp. Uppladdningen är förvisso ofarlig men kan vara lite obehaglig.
Har han fått svar på sin ursprungliga fråga nu?
kabeln ska naturligtvis vara spänninglös då den meggas, detta kollas med spänningsprovare.
Efter meggning kan kabeln jordas av för att undvika att den urladdas någon annanstans, tex din kropp. Uppladdningen är förvisso ofarlig men kan vara lite obehaglig.
Har han fått svar på sin ursprungliga fråga nu?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Alla meggers jag har använt har funktion för att ladda ur kretsen när man är färdig just för att slippa en obehaglig överraskning.
Förresten, angående namnet megger: Är det verkligen som hemmapularen säger att det är ett varumärke? Vad jag har hört är det ett smeknnamn som har tillkommit eftersom det är mega-ohm man mäter, men det är bara något jag har hört.
Förresten, angående namnet megger: Är det verkligen som hemmapularen säger att det är ett varumärke? Vad jag har hört är det ett smeknnamn som har tillkommit eftersom det är mega-ohm man mäter, men det är bara något jag har hört.
Hempularen har rätt, det vat ett företag som 1889 kallade sin isolationstestare för "Megger",BobbyEwing skrev:
och det är väl varje företags dröm att få sitt varumärke så känt att "alla" förknippar det med en viss produkt. T.ex. "O'boy", "Vespa", "Termos", "Lypsyl", "Masonite", "Rollerblades", "Jeep", "Frigolit" etc.
I det här fallet var namnet så bra att företaget som äger varumärket nu kallar sig för "Megger".
"Manufacturing insulation testers from 1kV to 10kV is where Megger started, and the Megger brand name is so well known today that maintenance professionals often incorrectly use it as a verb when they refer to doing an insulation test on wiring. This famous brand name dates back to 1889, when the first portable insulation tester was introduced with the MEGGER brand name on it"
http://www.megger.com/uk/about/index.php
/Hasse
Redigerat:
Jösses.Maxwells_Demon skrev:Elsäkerhetsverket rapporterer, se kapitlet "5 - Tillämpningsproblem" där det står följande:
Det finns inga reglerade krav på att en yrkesman ska ha en utbildning även om det är vanligt förekommande att yrkesmannen har genomgått en gymnasieutbildning inom elprogrammet.
Jag kunde inte låta bli, men jag lovar att inte göra om det!
En annan kan härleda hela växelströmsteorin utgående från elektronladdningen, men får inte ens fästa ett VP-rör..
Megger är ett märke som än idag tillverkar fina isolationsprovare. Namnet kommer sig troligtvis från MOhm som du skriver.BobbyEwing skrev:Alla meggers jag har använt har funktion för att ladda ur kretsen när man är färdig just för att slippa en obehaglig överraskning.
Det är sant att om du mäter mot jord så laddar instrumentet ut kablarna. Mäter du mellan faserna behöver du en separat jordning ansluten vilket bara de lite större provarna har. Men som sagt, det är mest på längre kabelsträckor kabeln blir såpass uppladdad och isf kan man ladda ur den själv.
Men kan du härleda fram rör-FK-friktionen i olika gjorda böjar utifrån atomnivå.mycke_nu skrev:
Kan du härleda fram rörens rörelse och benägenheten för skarvar att gå upp när man börjar med dragfjädern.
Och framförallt, hur härleder du fram risken för att 1. Snickaren, 2. Moster Agda drar en spik elelr skruv rätt genom dina tidigare lagda kablar.
f'låt, jag kunde inte låta bli ...
(No offence )