22 355 läst · 102 svar
22k läst
102 svar
McOlssons altanfix (projekttråd)
Blev klar med reglarna idag på förmiddagen. Åkte sen och köpte 28x120 "svennebanantrall". Hade på förhand förberett för att lägga en frisbräda på västra sidan, ner mot gräsmattan. Med de 12 cm borträknade blev långsidan ca 426 cm. Eftersom det är en relativt liten altan (ca 14 kvadratmeter) så känns det skönt om man kan slippa skarvar, så det blir en frisbräda i andra änden med. På det viset kunde jag köpa 4,2-metersbrädor och minimera spillet.
Den uppmärksamme noterar att det saknas trall i hörnet längst bort, vid tegelväggen. Där kommer vi att bygga ett litet förråd med öppning mot häcken. Tänkt förvaring för trädgårdsredskap, krukor mm. Ca 60 cm djup och 80 cm bred. Lägger marksten som golv.
De innersta trallbrädorna är på 3,6m. När jag la dessa skruvade jag fast en stump 28x120 där frisen ska vara och la dessa emot. Tänker göra sammalika med de längre brädorna, men där sätter jag stumpen på andra sidan då det är lättare att komma åt att kapa med cirkelsågen när de sen sitter på plats. Eventuella sprickor i ändarna läggs åt det håll som ska kapas senare.
Hann skruva trall till kl 13, då åkte fru McOlsson och jobbade och jag fick prioritera avkommorna. Blir säkert lite mer skruvande när de somnat ikväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den uppmärksamme noterar att det saknas trall i hörnet längst bort, vid tegelväggen. Där kommer vi att bygga ett litet förråd med öppning mot häcken. Tänkt förvaring för trädgårdsredskap, krukor mm. Ca 60 cm djup och 80 cm bred. Lägger marksten som golv.
Logga in
Skapa konto
De innersta trallbrädorna är på 3,6m. När jag la dessa skruvade jag fast en stump 28x120 där frisen ska vara och la dessa emot. Tänker göra sammalika med de längre brädorna, men där sätter jag stumpen på andra sidan då det är lättare att komma åt att kapa med cirkelsågen när de sen sitter på plats. Eventuella sprickor i ändarna läggs åt det håll som ska kapas senare.
Hann skruva trall till kl 13, då åkte fru McOlsson och jobbade och jag fick prioritera avkommorna. Blir säkert lite mer skruvande när de somnat ikväll.
Idag lades golvet färdigt. Första missen i bygget kom idag, det var att jag jackade ur lite för mycket ur trallbrädan vid mittstolpen. Annars är jag nöjd.
Minimalt med spill.
Sen är det riktiga skitverktyg jag har. Eller, skruvdragarna jag har som är B&D är dugliga. Men 18V-sågarna suger babianröv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen är det riktiga skitverktyg jag har. Eller, skruvdragarna jag har som är B&D är dugliga. Men 18V-sågarna suger babianröv.
Idag blev det rivning av tak.
Et voila - pergola!
Fick bärhjälp av mini-me
Köpa färg och takvirke i morgon. Sen blir det till att måla i veckan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpa färg och takvirke i morgon. Sen blir det till att måla i veckan.
Reglar på plats i garaget.
Färg inköpt.
Bara att börja måla. Ingen favoritsysselsättning för mig, lite mer av @Annarh s grej.
Har plockat fram den här lille rackarna från vintervilan med. Angus, eller "den lille tjuren", som grannen kallarn. Han var inte sen med att vara fram och nosa på altanfixet.
Logga in
Skapa konto
Färg inköpt.
Logga in
Skapa konto
Bara att börja måla. Ingen favoritsysselsättning för mig, lite mer av @Annarh s grej.
Har plockat fram den här lille rackarna från vintervilan med. Angus, eller "den lille tjuren", som grannen kallarn. Han var inte sen med att vara fram och nosa på altanfixet.
Logga in
Skapa konto
Och innan vi sätter upp bärlinan på huset vill vi måla därunder. På sikt ska vi få bort allt det bruna i och på huset. Och här är det svårt att komma åt när bärlinan väl är på plats. Slipat en vända på lunchen idag.
Den bruna färgen betecknas fö i huspapprena som "Demidekk 'Older'". Passande ändå på nåt sätt.
Logga in
Skapa konto
Den bruna färgen betecknas fö i huspapprena som "Demidekk 'Older'". Passande ändå på nåt sätt.
Bytt brunt mot vitt.
Någon hade gjort ett j*vla bra jobb med bulten i mittstolpen, så den krävde extraordinära hjälpmedel för att få ur.
Upptäckte också att jag kapat den nya bärlinan och hammarbandet 6cm kortare än det egentligen var tänkt
Men det ska gå att få till ändå. Värre saker har hänt.
Logga in
Skapa konto
Någon hade gjort ett j*vla bra jobb med bulten i mittstolpen, så den krävde extraordinära hjälpmedel för att få ur.
Logga in
Skapa konto
Upptäckte också att jag kapat den nya bärlinan och hammarbandet 6cm kortare än det egentligen var tänkt
Men det ska gå att få till ändå. Värre saker har hänt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär blev infästningarna.
Ser nu att det inte blev nån bild på det, men hammarbandet fästes med två franska från utsidan samt två träskruvar från insidan i varje stolpe.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Fick lite gjort på kvällskvisten.
Fäste upp bärlinan med ytterligare några franska. Förborrade passbitarna så de inte skulle spricka, sen blev det ett himla pillepill för att pricka hålen rätt.
Fyra takbjälkar hann/orkade jag med att få upp också.
Fäste upp bärlinan med ytterligare några franska. Förborrade passbitarna så de inte skulle spricka, sen blev det ett himla pillepill för att pricka hålen rätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fyra takbjälkar hann/orkade jag med att få upp också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto