Eftet att ha trängts på ÅVC har jag fått stolparna färdiga idag på förmiddagen. Skruvlimmat på 45x95 men lämnat plats för reglarna till räcket. Nyfärdiga trästolpar under konstruktion av altan, med kapmaskin i förgrunden och sandhög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg är att gräva bort en massa sand...

• Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Grävde först bort en massa jord bredvid uppfarten, där vi länge sagt att vi ska stenlägga och ha cykelparkering. Sen flyttades en massa sand/grus från altanfixsidan till nygrävda gropen på framsidan. Stampat ihop det lite granna.
En grävd grop intill en uppfart med en skottkärra full av jord framför, nära en röd trähusfasad och en ojämn sandhög.
Skapa konto

Där altanen har varit/ska vara är det väldigt mycket sand och grus. Funderar på att hyra en padda, kamma ut det som finns där, packa och lägga stenplattor att lägga reglarna på, dubbla 45x95 med cc 600 cm. Kan det funka tror ni?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Grävde först bort en massa jord bredvid uppfarten, där vi länge sagt att vi ska stenlägga och ha cykelparkering. Sen flyttades en massa sand/grus från altanfixsidan till nygrävda gropen på framsidan. Stampat ihop det lite granna.
[bild]
Där altanen har varit/ska vara är det väldigt mycket sand och grus. Funderar på att hyra en padda, kamma ut det som finns där, packa och lägga stenplattor att lägga reglarna på, dubbla 45x95 med cc 600 cm. Kan det funka tror ni?
Lägg vanliga trallbrädor på stenplattor.
Känns lite overkill med dubbla 45x95 som reglar för ett altangolv.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Lägg vanliga trallbrädor på stenplattor.
Känns lite overkill med dubbla 45x95 som reglar för ett altangolv.
Okej! Det ska jag ha i åtanke.

Varför inte marksten ist ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte marksten ist ?
Jo, för att fru McOlsson vill ha trägolv. Då blir det trägolv ;)

• Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Mjauuu

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Fann denna i min arkeologiska utgrävning.
Övergivet igelkottskelett på en betongsten bredvid en mätsticka och tegelstenar.
Skapa konto

Det till vänster alltså. Resterna av en igelkott som gått och dött under altanen.

• Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Brottats halva dagen med en markvibrator som inte ville tända till. Efter nån minut här på forumet får jag tips om att justera oljenivån, hade varit alldeles för snål! :surprised::sweat: Tack igen @pleqtiz
Projektet försenat en dag eller så, men vad gör väl det ;)
Markvibrator på ett trägolv med en Justeringsskruv för oljenivån synlig.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Passa dig så inte frugan blir sur nu när du klantat dig ;) Skål!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Passa dig så inte frugan blir sur nu när du klantat dig ;) Skål!
Hon var mest sur för att jag var sur :p skål!

Livet är hårt!

Inte mycket altanfix gjort senaste tiden, men med tanke på att det ursprungligen var tänkt som ett sommarprojekt så ligger vi ändå lite före planeringen. Åtminstone är det så jag väljer att se det.

Ett stort steg på väg mot lite mer altanfix är att jag idag lagt klart markstenen på det som ska bli cykelparkering bredvid uppfarten. Sand har tagits från altanfixsidan och så även plattorna som låg under gammelaltanen. Alla 70 st gick åt! :surprised:
Altanprojekt med nylagd marksten för cykelparkering bredvid uppfart, ojämna sandlager syns.
Skapa konto
Nyinstallerad marksten som ska bli cykelparkering, bredvid uppfarten, med byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto
Nybyggd cykelparkeringsplats med nylagda markstenar intill en uppfart.
Skapa konto

Härnäst på tur står att kamma ut och padda underlaget där sanden tagits för att sedan börja väga in stenplattor och så småningom skruvreglar.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Cykelparkeringen ser riktigt trevlig ut!

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Tillbaka på banan igen.
Pågående byggprojekt med grävt markområde under en delvis byggd träpergola intill ett rött hus.
Skapa konto
Renoveringsarbete av uteplats med nya träreglar på gräset och omonterade markstenar.
Skapa konto
Byggnation av trädäck vid rödtegelhus med verktyg och material utspridda på gräsmattan.
Skapa konto
Grundkonstruktion av trä för ett däck med stenplattor, verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.