En golvläggare var på kurs och fick tarketts tekniker att lägga, svetsa och provpumpa hörnen och samtliga läckte.

Det är inte en tillfällighet att många firmor plockar ur dom där 3m mattorna från provkollektionen.

nino nino skrev:
En golvläggare var på kurs och fick tarketts tekniker att lägga, svetsa och provpumpa hörnen och samtliga läckte.

Det är inte en tillfällighet att många firmor plockar ur dom där 3m mattorna från provkollektionen.
Det spelar väl inte någon roll om mattorna är 2 eller 3 meter breda, du måste ju ändå svetsa i hörnen och med 2 meter bredd så får du ju även svetsa mitt på golvet så fort golvet är mer än 180 cm brett. Ytterligare ett ställe att läcka på om det inte är ok utfört.

Man kan ju ändå vara glad att det är matta. En duktig mattläggare kan laga det där. Bara hoppas att fukten under går att torka upp.
Har haft exakt samma typ av skada. Var lite fuktig bakom, torkade i 3 dagar med värmefläkt, sen limmade/svetsad mattläggaren dit det igen.

Mätning visar att ingen fukt finns i väggen så mattläggare var här idag och limmade fast mattan på väggen igen och svetsade om skarven

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
H
Haft 2 mattläggare som gjort 2 jobb hemma.
De sa direkt att våtrum och tarketts design mattor hör inte ihop.
De ville inte ge garanti om jag ville ha dom.
Värsta skiten att svetsa och få bra samt täta.

• Gilla
nino
  • Laddar…
T Thema skrev:
Annan skarv i annat hörn

Vet inte om det är exakt den mattan. Men när vi lade plastmatta i vårt badrum så avrådes några få mattor av mattläggaren då de uppgav att de haft problem med släpp vid golvbrunn. Jag tycker att din golvmatta ser ut som en av dom de avrådde från. Jag är dock inte säker och jag tyckte vid tillfället att de var konstigt att de ändå hade dom i sortimentet.

• Gilla
Thema
  • Laddar…
G golvnizze skrev:
Verkar vara en s.k. formstabil produkt med baksida av något slags fiber. Det bubbliga på mattans uppvik och i golvvinkeln tyder på två saker 1/ dålig läggnings- limningsteknik och 2/ möjligen en liten rörelse i underlaget.
Formstabila/mönstrade produkter i våtrum är ett gissel som tyvärr finns därför att tillverkarna givit vika för marknadens/kundernas påtryckningar. Många av oss golventreprenörer ställde sig frågande till hur branschorganisationen kunde ge sitt godkännande till att använda dessa produkter i våtutrymmen, framförallt möjligheten att få en bra/säker anslutning till golvbrunnen.. Hållfastheten i svetsfogen är p.g.a det tunna plastskiktet ofta på gränsen till att uppfylla kraven i branschstandarden även om man svetsar under ideala förhållanden. Tyvärr är det såhär svetsen på uppviket ofta ser ut även om den gjorts av en normalt händig golvläggare.
Vad betyder formstabil i det här fallet? Vad är skillnaden mot en vanlig våtrumsmatta?

L loodje skrev:
Mattan är helt olämplig till badrum.
"Mattan" - i bestämd form. Menar du just den matta som TS har bilder på? Du kanske identifierat den och vet något om den? Eller menar du våtrumsmatta i största allmänhet?

T Thema skrev:
Kollade lite mer med bättre ljus och känner man med nageln här så verkar det som att svetsen släppt från mattan
Jag tycker det ser ut som om skarven är väldigt dåligt gjord. Det är väl meningen att mattan och svetstråden ska smälta ihop till en enhet?

Man ser ju att det är liksom fransigt runt kanten på svetstråden. Den har inte smält ihop. Det är som en kallödning. Och längst nere i hörnet ligger det en lös klutt, som bara ser ut som om den är ditkletad.

Jag jämförde med mitt hörn, och där syns svetsen nästan inte alls.

• Gilla
Thema
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Det spelar väl inte någon roll om mattorna är 2 eller 3 meter breda, du måste ju ändå svetsa i hörnen och med 2 meter bredd så får du ju även svetsa mitt på golvet så fort golvet är mer än 180 cm brett. Ytterligare ett ställe att läcka på om det inte är ok utfört.

Tarketts 3meters kollektion så är mattorna uppbyggda på ett annat sätt. Helt annat material jämfört med 2meter kollektionen. därav väljer många aktörer bort 3meters kollektionen.

När kom den här mattan och blev populär? Stormönstrat brunt var poppis i min ungdom, men det här verkar vara rätt nyligen.

Hep Hep skrev:
När kom den här mattan och blev populär? Stormönstrat brunt var poppis i min ungdom, men det här verkar vara rätt nyligen.
Brun?

Larsa Larsa skrev:
Brun?
De färger som den finns i idag heter Medium Grey och Dark Grey när det gäller våtrumsmattan, designen heter Istanbul. Den är alltså inte brun men går i en gråbrun ton.

Larsa Larsa skrev:
Brun?
Sista två bilderna är rätt bruna, men det kanske är ljuset.

Z ZipLock skrev:
Vad betyder formstabil i det här fallet? Vad är skillnaden mot en vanlig våtrumsmatta?
Formstabil betyder att mattan är uppbyggd kring en formstabil bärare ( kan vara glasfiberduk eller mineralfiberduk). Denna formstabilitet är nödvändig för att kunna tillverka mattor med en design som vid läggning kan mönsterpassas. Om man inte använder en bärare så töjer sig ofta plastmaterialet på sin väg genom tillverkningsprocessen och det tryckta mönstret kan då glida iväg några millimeter åt endera hållet vilket medför att man inte mönsterpassa t.ex ett kakelmönster som vi ser här. Mattor för våtrum utan bärare har fördelen att vid läggningen kunna tänjas och böjas på ett helt annat sätt, tänker på golvbrunnar, uppvik på skeva väggar etc. Hoppas du förstår min förklaring.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.