10 899 läst · 44 svar
11k läst
44 svar
Matta släpper i badrum efter snart 6 år
En golvläggare var på kurs och fick tarketts tekniker att lägga, svetsa och provpumpa hörnen och samtliga läckte.
Det är inte en tillfällighet att många firmor plockar ur dom där 3m mattorna från provkollektionen.
Det är inte en tillfällighet att många firmor plockar ur dom där 3m mattorna från provkollektionen.
Det spelar väl inte någon roll om mattorna är 2 eller 3 meter breda, du måste ju ändå svetsa i hörnen och med 2 meter bredd så får du ju även svetsa mitt på golvet så fort golvet är mer än 180 cm brett. Ytterligare ett ställe att läcka på om det inte är ok utfört.nino skrev:
Man kan ju ändå vara glad att det är matta. En duktig mattläggare kan laga det där. Bara hoppas att fukten under går att torka upp.
Har haft exakt samma typ av skada. Var lite fuktig bakom, torkade i 3 dagar med värmefläkt, sen limmade/svetsad mattläggaren dit det igen.
Har haft exakt samma typ av skada. Var lite fuktig bakom, torkade i 3 dagar med värmefläkt, sen limmade/svetsad mattläggaren dit det igen.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 133 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 133 inlägg
Haft 2 mattläggare som gjort 2 jobb hemma.
De sa direkt att våtrum och tarketts design mattor hör inte ihop.
De ville inte ge garanti om jag ville ha dom.
Värsta skiten att svetsa och få bra samt täta.
De sa direkt att våtrum och tarketts design mattor hör inte ihop.
De ville inte ge garanti om jag ville ha dom.
Värsta skiten att svetsa och få bra samt täta.
T Thema skrev:
Vet inte om det är exakt den mattan. Men när vi lade plastmatta i vårt badrum så avrådes några få mattor av mattläggaren då de uppgav att de haft problem med släpp vid golvbrunn. Jag tycker att din golvmatta ser ut som en av dom de avrådde från. Jag är dock inte säker och jag tyckte vid tillfället att de var konstigt att de ändå hade dom i sortimentet.
Vad betyder formstabil i det här fallet? Vad är skillnaden mot en vanlig våtrumsmatta?G golvnizze skrev:Verkar vara en s.k. formstabil produkt med baksida av något slags fiber. Det bubbliga på mattans uppvik och i golvvinkeln tyder på två saker 1/ dålig läggnings- limningsteknik och 2/ möjligen en liten rörelse i underlaget.
Formstabila/mönstrade produkter i våtrum är ett gissel som tyvärr finns därför att tillverkarna givit vika för marknadens/kundernas påtryckningar. Många av oss golventreprenörer ställde sig frågande till hur branschorganisationen kunde ge sitt godkännande till att använda dessa produkter i våtutrymmen, framförallt möjligheten att få en bra/säker anslutning till golvbrunnen.. Hållfastheten i svetsfogen är p.g.a det tunna plastskiktet ofta på gränsen till att uppfylla kraven i branschstandarden även om man svetsar under ideala förhållanden. Tyvärr är det såhär svetsen på uppviket ofta ser ut även om den gjorts av en normalt händig golvläggare.
Jag tycker det ser ut som om skarven är väldigt dåligt gjord. Det är väl meningen att mattan och svetstråden ska smälta ihop till en enhet?T Thema skrev:
Man ser ju att det är liksom fransigt runt kanten på svetstråden. Den har inte smält ihop. Det är som en kallödning. Och längst nere i hörnet ligger det en lös klutt, som bara ser ut som om den är ditkletad.
Jag jämförde med mitt hörn, och där syns svetsen nästan inte alls.
B Bengt Svejdur skrev:
Tarketts 3meters kollektion så är mattorna uppbyggda på ett annat sätt. Helt annat material jämfört med 2meter kollektionen. därav väljer många aktörer bort 3meters kollektionen.
Formstabil betyder att mattan är uppbyggd kring en formstabil bärare ( kan vara glasfiberduk eller mineralfiberduk). Denna formstabilitet är nödvändig för att kunna tillverka mattor med en design som vid läggning kan mönsterpassas. Om man inte använder en bärare så töjer sig ofta plastmaterialet på sin väg genom tillverkningsprocessen och det tryckta mönstret kan då glida iväg några millimeter åt endera hållet vilket medför att man inte mönsterpassa t.ex ett kakelmönster som vi ser här. Mattor för våtrum utan bärare har fördelen att vid läggningen kunna tänjas och böjas på ett helt annat sätt, tänker på golvbrunnar, uppvik på skeva väggar etc. Hoppas du förstår min förklaring.Z ZipLock skrev: