Hammarn skrev:
Kan bara hålla med. det blev riktigt snyggt. Lite listigt med den nedre biten som "simulerar" fönsterbrädet. Hur var MDFen att såga, är det ett "sprickigt" material?

För vår del ingick limträ i husleveransen och om planeringen håller så påbörjas det hela imorgon, lördag.

Peäss, är det din lastbil? Blir avundsjuk både på kapell och lift...  ;)
Håller med, det var skitsnyggt helt enklet! :)

Hammarn: du får kolla bilregisteret... ;D

Hammarn skrev:
Kan bara hålla med. det blev riktigt snyggt. Lite listigt med den nedre biten som "simulerar" fönsterbrädet. Hur var MDFen att såga, är det ett "sprickigt" material?

För vår del ingick limträ i husleveransen och om planeringen håller så påbörjas det hela imorgon, lördag.

Peäss, är det din lastbil? Blir avundsjuk både på kapell och lift...  ;)
MDF är absolut inte ett sprickigt material - tvärtom. Det är just därför man så ofta använder det vid möbeltillverkning eller andra inredningsdetaljer. Det är också ett dött material som passar *perfekt* till tex högtalarbyggen. Nackdelen är väl att skivorna väger satan och lite till....:)

Vi kan väl säga att bilen fritt dispineras av fastighetsägaren... Transit rockar fett. Både halvmetersväxelspak OCH lyft..... Det enda trista är soppaförbrukningen på strax under 2liter milen med lite last på.....

Snyggt jobbat!

MathiasS skrev:
MDF är absolut inte ett sprickigt material - tvärtom. Det är just därför man så ofta använder det vid möbeltillverkning eller andra inredningsdetaljer. Det är också ett dött material som passar *perfekt* till tex högtalarbyggen. Nackdelen är väl att skivorna väger satan och lite till....:)
Är LDF-skivorna lika "döda" , lika bra men lättare?

Det ser verkligen snyggt ut, men kan tyvärr inte se de sista 5 bilderna.
Klurar själv på en lösning, eftersom jag har mera vinklar i burspråket liknande AndersG:s bilder.
Återkommer när "de grå" har börjat fungera!

Helena med
Nationalschabraket

LDF har jag aldrig sett..... ???

Gissar att det går bra att göra på samma sätt även om det är fler vinklar - det tar bara tre gånger längre tid!

Vet inte varför du inte ser bilderna....prova att högerklicka och göra save as kanske? Jag ser dom.

• Gilla
Rickens
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vi kan väl säga att bilen fritt dispineras av fastighetsägaren... Transit rockar fett. Både halvmetersväxelspak OCH lyft..... Det enda trista är soppaförbrukningen på strax under 2liter milen med lite last på.....
Va? Går den inte på diesel? Då har min avundsjuka har lagt sig. ;)

Detta skall jag absolut spara i minnet, för i vårt kommande hus är inte fönstersmygarna så mycket att hurra över. Karlsonhus har himla snygga detaljer, dessa förnstersmygar tycker jag också ser hima snygga ut, nästan lika snygga som Matthias!

invdet03_350x250.jpg

Jag har även funderingar på lister och foder, tycker detta är himla snyggt:

invdet05_350x250.jpg

Lister har jag hittat på Coop, men "hörnklossar" såg jag inte där, nån som har tips på vart man hittar sådana? Fast det kanske inte är så himla besvärligt att såga till själv...

Taklister (jag har lite dille på lister, jag vet) har jag däremot inte hittat några bra bilder på, nån som har tips om sådana?

Sophia skrev:
Lister har jag hittat på Coop, men "hörnklossar" såg jag inte där, nån som har tips på vart man hittar sådana?
Titta under hyvelbänken. ;)
Sophia skrev:
Taklister (jag har lite dille på lister, jag vet) har jag däremot inte hittat några bra bilder på, nån som har tips om sådana?
Här har du en listgruva: http://www.gapro.se/produkter/lister/ ;)

Hammarn skrev:
Har du lagt in den i bygglänkar/Övrigt?  ;)
::)Nää, inte ännu.... ;)

Immobil skrev:
Titta under hyvelbänken. ;)
Här har du en listgruva: [länk]  ;)
Åh då ska jag sticka iväg och köpa en hyvelbänk genast! ;D

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Immobil skrev:
::)Behöver du inte, hittade dina små klossar här: [länk]  ;D
Nämen kolla! :surprised: Där är de ju, precis vad jag ville ha! *la genast till i favoriter*

TACK! :D

I vårt hus använde snickarna limfogskiva. Jag ska nu göra samma sak själv med några fönster jag själv monterat. Jag såg att limfogskiva och MDF kostade lika mycket och då känns nog limfog lite mer gediget. Nackdelen är att man får lacka kvistarna.

• DSC00029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fräst ett salningsspår i mina fönster( innan jag monterade dem ) eftersom jag vet att det inte finns några raka väggar eller att fönstret hamnar nån millemeter fel. spåret jag fräser är 10mm brett och 10 mm djupt. sen fräser eller sågar jag bort 6mm från en 16 mm MDF så den blir 10mm och därmed passar i spåret på fönstret. Nu kan fönstret eller väggen vara hyfsat sned när jag monterar smygen (jag mäter från spåret i fönstret ut till väggen både upptill och nertill och hittar ett "mellanmått" sen klyver jag smygen till mellanmåttet och limmar och knackar i smygen tills den livar med väggen. Slipper o palla upp smygen den blir alltid 90 grader och det bli inga spikhål.

• Gilla
jojjas
  • Laddar…
D
Jag gillade idén att fixa till en sådan bottenlist, det förhöjer känslan av en fint inramat fönster. Bra gjort.

Kan även hända att jag kör på din idé, om du inte misstycker förståss.

//DeeJay

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.