Fastighetsmäklarinspektionen tittar närmare på ett husköp där köparna anser att mäklaren gjort fel som inte informerat om parkslide.

Du kan läsa artikeln här: Måste en mäklare informera om parkslide?

Växer den upp långt under panelen så har man ju inte gjort något alls för att hindra den. Att bli av med den behöver inte kosta mycket alls, men tar i så fall tid.
Fanns den synlig vid försäljningen så förstår jag inte hur man kan skylla på mäklaren.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Tänker att mäklare nog borde hålla sig uppdaterade om växter som kan skada fastigheten, liksom Parkslide. Men att ha kunskapen är ju inte detsamma som att veta i det specifika fallet, att växten finns på fastigheten. Säljarna däremot, borde nog både veta och upplysa om förekomsten av densamma. Svårt....

D Daniel 109 skrev:
Fanns den synlig vid försäljningen så förstår jag inte hur man kan skylla på mäklaren.
Och var den inte synlig är det väl nästan ännu svårare skylla på mäklaren...

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ligger något i det domslutet. Jag (född på åttiotalet) trodde spontant parkslide var någon slags vattenrutschkana.

• Gilla
Mekatronikbruno och 5 till
  • Laddar…
Alltid mäklarens fel... får nog lägga till en kurs i biologi till utbildningen...

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Men hur kunde den missas vid köparens noggranna undersökning av fastigheten och dess tillbehör?

• Gilla
perolito och 2 till
  • Laddar…
T
Måste mäklaren informera om: gettingbo, myrstackar, grävlingar... fan och hans moster!

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det var ju väldigt generöst av säljaren att ersätta med 600 000.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja verkligen. Har man som säljare skyldighet att informera om vad som växer på fastigheten? Vilka växter gäller det i så fall? Finns väl en massa annat än Parkslide som kan anses oönskat? Maskrosor?

Som säljare hade nog mitt erbjudande om kompensation varit max noll kronor med motiveringen att det växer en massa saker eftersom det är mark du köper och på/i mark växer det saker, och det är upp till dig käre köpare att undersöka om det finns något du anser problematiskt.

Fast så enkelt är det kanske inte? Eller?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det var det verkligen.

Jag förstår mig nog inte riktigt på hur svårt det är att hantera denna växt, jag tänker ju bara att det gäller att hålla den borta så rotsystemet inte får bilda plantor och få tillgång sol. Men detta rotsystem måste kunna leva vidare utan blad/sol. Någon som vet hur det kan tänkas fungera?

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:

Jag förstår mig nog inte riktigt på hur svårt det är att hantera denna växt, jag tänker ju bara att det gäller att hålla den borta så rotsystemet inte får bilda plantor och få tillgång sol. Men detta rotsystem måste kunna leva vidare utan blad/sol. Någon som vet hur det kan tänkas fungera?
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide | Byggahus.se https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Snailman
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:

Det finns en tråd med i dagsläget, 168 sidor här på forumet om att utrota växten, så det förefaller inte vara lätt.

https://www.byggahus.se/forum/threa...-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/page-168

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men samtidigt så verkar få personer i den tråden ha kostnader i storleksordningen 2 000 000:- för att sanera den, vilket de i artikeln hävdar...

Att tråden är lång tyder snarare på olika åsikter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.