På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Fastighetsmäklarinspektionen tittar närmare på ett husköp där köparna anser att mäklaren gjort fel som inte informerat om parkslide.
Du kan läsa artikeln här: Måste en mäklare informera om parkslide?
Du kan läsa artikeln här: Måste en mäklare informera om parkslide?
Växer den upp långt under panelen så har man ju inte gjort något alls för att hindra den. Att bli av med den behöver inte kosta mycket alls, men tar i så fall tid.
Fanns den synlig vid försäljningen så förstår jag inte hur man kan skylla på mäklaren.
Fanns den synlig vid försäljningen så förstår jag inte hur man kan skylla på mäklaren.
Tänker att mäklare nog borde hålla sig uppdaterade om växter som kan skada fastigheten, liksom Parkslide. Men att ha kunskapen är ju inte detsamma som att veta i det specifika fallet, att växten finns på fastigheten. Säljarna däremot, borde nog både veta och upplysa om förekomsten av densamma. Svårt....
Men hur kunde den missas vid köparens noggranna undersökning av fastigheten och dess tillbehör?
Moderator
· Stockholm
· 52 382 inlägg
Det var ju väldigt generöst av säljaren att ersätta med 600 000.
Ja verkligen. Har man som säljare skyldighet att informera om vad som växer på fastigheten? Vilka växter gäller det i så fall? Finns väl en massa annat än Parkslide som kan anses oönskat? Maskrosor?H hempularen skrev:
Som säljare hade nog mitt erbjudande om kompensation varit max noll kronor med motiveringen att det växer en massa saker eftersom det är mark du köper och på/i mark växer det saker, och det är upp till dig käre köpare att undersöka om det finns något du anser problematiskt.
Fast så enkelt är det kanske inte? Eller?
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Ja det var det verkligen.H hempularen skrev:
Jag förstår mig nog inte riktigt på hur svårt det är att hantera denna växt, jag tänker ju bara att det gäller att hålla den borta så rotsystemet inte får bilda plantor och få tillgång sol. Men detta rotsystem måste kunna leva vidare utan blad/sol. Någon som vet hur det kan tänkas fungera?
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide | Byggahus.se https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/TheOddOne2 skrev:Ja det var det verkligen.
Jag förstår mig nog inte riktigt på hur svårt det är att hantera denna växt, jag tänker ju bara att det gäller att hålla den borta så rotsystemet inte får bilda plantor och få tillgång sol. Men detta rotsystem måste kunna leva vidare utan blad/sol. Någon som vet hur det kan tänkas fungera?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det finns en tråd med i dagsläget, 168 sidor här på forumet om att utrota växten, så det förefaller inte vara lätt.TheOddOne2 skrev:Ja det var det verkligen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/page-168
Att tråden är lång tyder snarare på olika åsikter.