Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag gillar min parkslide (väl avgränsad ej alldeles intill huset), men okej, får väl ta bort den om det någon gång blir aktuellt att sälja huset. En av närmaste grannarna har dock också så det kanske räcker att eventuella spekulanter får syn på den för att huset ska bli osäljbart? (600 000 i saneringskostnad skulle göra husets värde negativt.)
Låt du den vara kvar om den inte stör eller hotar någon byggnad. Håll efter den lite då och då som med resten av trädgården.
Att de skulle kosta 600 000 kr att sanera växten om den är på en plats och inte tillåts ta över allting om den får för sig att sprida sig är för mig helt oförklarligt.
Lite muskler och jävlar anamma när den står helt öppet.
Lite som mina aspar. Den varma sommaren växte inte gräset men asparna poppade upp överallt så fick gå och plocka de hela sommaren. Grannen tycker att jag har för många träd. Men alternativet att ta bort några träd finns inte. Då blir det totalröjning så allt försvinner =)
Missade dessutom att kolla en hörna förra året och i somras så vid höststädningen så hade de fan växt upp en för stor asp för att bara rycka upp.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
För mig obegripligt att denna växt är ett sådant extremt "problem" för vissa. Vi hade en rejäl rabatt och bestämde oss att ta bort den. Ja det kommer upp några skott varje sommar,färre och färre för varje år, som man enkelt plockar bort. Men inte har växten ätit upp huset och det kommer aldrig att ske så länge vi bor där.
Det finns värre problem i världen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
R Rkarlsson skrev:
Missade dessutom att kolla en hörna förra året och i somras så vid höststädningen så hade de fan växt upp en för stor asp för att bara rycka upp.
Du får ta i lite mer. När jag flyttade in ryckte/slet jag upp en asp stor nog att göra ett kvastskaft av stammen. (Tröttnade dock senare på det mjuka skaftet och bytte till en köpepinne.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du får ta i lite mer. När jag flyttade in ryckte/slet jag upp en asp stor nog att göra ett kvastskaft av stammen. (Tröttnade dock senare på det mjuka skaftet och bytte till en köpepinne.)
Haha. Jag är inte hulken =) Sen är jag lite bekväm och gillar verktyg.
Man kanske skulle låta alla asparna växa upp till tjocka monster och fälla de när de är tjocka nog för att göra ved av? Självhushållning typ.
 
Magnus E K
Börjar bli lite offtopic nu, men asp ska ju tydligen även kunna användas som ytterpanel så kanske även bra för att på sikt kunna renovera fasaden. (Jag har fullvuxna aspar precis utanför tomtgräns, som nog ingen skulle sakna om jag kom på ett säkert och diskret sätt att fälla dem på.)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Detta problemet överdrivs något så helt fantastiskt!

Parkslide kan inte sprida sig om den inte tillåts växa, den sprider sig till exempel inte ut på en gräsmatta som klipps eller en åker som odlas. Det är klart att det kommer upp rotskott nära plantan men att det skulle komma up massor med rotskott många meter bort är dumheter, enstaka kanske om man har otur - och då tar man bort dem.

SÅ - att hålla efter är mycket enkelt, klipp/trimma alla öppna ytor nära parksliden frekvent under växtsäsongen. Gräv bort större bestånd som står olämpligt, typ bland bärbuskarna eller intill huset, och ta bort alla skott som kommer så snabbt du ser dem. Problemet kommer successivt minks och efter några år är växten borta.

Växter med kraftiga rotsystem skall överhuvudtaget inte tillåtas växa intill hus, det gäller såväl parkslide som aspsly.

Och ja, jag har personlig erfarenhet ;)
Tack, precis vad jag anade. Har du lust att berätta om din personliga erfarenhet?
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Tack, precis vad jag anade. Har du lust att berätta om din personliga erfarenhet?

Hus i skåne i släkten, häck med parkslide så länge jag kan minnas, samt några ruggar här och där. Vill gärna skjuta skott och komma upp i närliggande planteringar, men inga problem om de hålls efter (sprider sig inte vidare om skotten konsekvent plockas bort ganska självklart ...). Begränsas effektivt av klippta gräsmattor, åker, samt buskage med högre buskar.
 
  • Gilla
TheOddOne2
  • Laddar…
Just nu är det lite hypat kring parkslide. Det är ingen trevlig växt att ha att göra med när den löper amok, men det är långt ifrån överallt den är ett problem! Som andra nämnt så har jag sett den på många ställen, där den inte ställt till med några som helst problem (de har stått på samma ställe i typ 20 år.. tomtägarna klipper småskotten som försöker ta sig ut med gräsklipparen varje gång, men låter huvudplantan vara).

Det är först när du börjar bråka med den, den verkar få panik.. och så är det med fler träd och buskar (olika svåra att bli av med då). När man börjar hota dess existens, skickar den ut tentakler och frön överallt för att sprida sig.. för fortlevnad. Det är då parkslide är mindre rolig att ha och göra med, då deras rötter kan gräva sig båda långt ner och långt åt sidorna.

I JUST DENNA artikel, så är det ganska lite info om det hela egentligen.

Jag tycker mer det är skumt.. jag menar föregående ägare har tydligen levt med växten hela tiden utan att den krupit in i huset, upp på huset eller förstört allt?? De visste ju vad det var tom och hade inga problem?

.. och de nyblivna husägarna, de vet tydligen vad det är för växt.. hur länge hade de ägt huset? jag menar, jag vet att plantan är starkväxande ibland, men den är ju inte osynlig från början? De har varit på flera visningar och sett en växt, de har haft besiktningsmän där antar jag? de har inte sagt nått heller då eller?

Det är många ögon som brustit i det där husköpet.. känns som den viktiga delen av informationen har uteblivit,

Parksliden kan omöjligen hunnit göra all den där skadan på några månader för att de köpt huset.. utan att de från början märkt att det var något fel. Och om de haft huset i flera år, så har de ju väntat för länge med att försöka hindra intrång (vem märker inte om en växt klättrar på huset?)!

Än en gång.. parkslide tar inte över världen på en dag.
Nä, jag får inte ihop det riktigt.. :thinking:
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Parksliden kan inte bli större vad gäller rotmassa av att man klipper ner den. Om man släpper upp den några veckor mellan klippningarna skulle jag tro att den skjuter skott på den yta den är etablerad på. Om dessa inte får växa försöker den sannolikt på fler ställen.
 
D Daniel 109 skrev:
Parksliden kan inte bli större vad gäller rotmassa av att man klipper ner den. Om man släpper upp den några veckor mellan klippningarna skulle jag tro att den skjuter skott på den yta den är etablerad på. Om dessa inte får växa försöker den sannolikt på fler ställen.
Problemet är hur starkväxande den är och hur rotpaketet sprider sig. Själva plantan växer ju, ovan jord, ca 2 meter på en säsong...

.. och ska man bråka med rötterna ska man gräva sig ner runt 7 meter har jag för mig för att hitta alla utlöpare om man har lite otur (det är jäkla långt ner!). Och varje liten pytteeeebit av roten som blir kvar när du hugger/klipper.. blir en ny planta!
 
Det där stämmer inte. Parkslide är inte magisk.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där stämmer inte. Parkslide är inte magisk.
Nä det är den inte!
 
Magnus E K
Snigla Snigla skrev:
Problemet är hur starkväxande den är och hur rotpaketet sprider sig. Själva plantan växer ju, ovan jord, ca 2 meter på en säsong...
2 meter räcker inte. Min blir nästan 3 meter hög. Behöver stege för att klippa ner det vissna på våren (har kommit på att det är enklare och roligare att börja klippa uppifrån än att först fälla stjälkarna).

Men eftersom stjälkarna är ihåliga är det mest luft. Vissa lövträd som sågas ner kan skjuta lika höga skott på en säsong, med kompakta stammar.
 
Ta ner dem flera gånger per sommar. Det är inte ansvarigt att låta dem växa så, även om man inte har problem av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.