timmelstad skrev:
Intressant, var hittar jag dessa regler?

Allt beställdes 2010 men utfördes 2011.
Hur kopplade rörisen in din maskin? Med en ballofix som avstängare under skåpet?
 
Raceman skrev:
Hur kopplade rörisen in din maskin? Med en ballofix som avstängare under skåpet?
Yes box. En ballofix för diskmaskin och en annan för anslutningen till kyl/frys som också har vatten inkopplat.
 
timmelstad skrev:
Yes box. En ballofix för diskmaskin och en annan för anslutningen till kyl/frys som också har vatten inkopplat.
Jahapp, och rörisen kopplade in det 2011? Nu är det väl inte säkert att alla rörisar är uppdaterade på detta, man gör som man brukar göra typ. Vi får väl avvakta lordis undersökning om det eventuellt finns undantag att åberopa.
 
Hittade avsnittet om diskmaskinsavstängning på sidan 22 i 2011års branschregler.
Mycket nyttigt finns att läsa även på de efterföljande sidorna.

Ladda ned reglerna här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...regler-saeker-vatteninstallation-2011-1-11084

"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstägningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha en lätt åtkomlig avstägningsventil."

 
Redigerat:
Jag måste uppdatera tråden lite, även om jag kanske kapar den nu...

Jag valde som sagt att sätta in en Mora Styxx kran. Otroligt cool och även om frun tycker den är töntig så är jag och barnen :)D) överförtjusta. Dock så blev det som sagt lite problem när den skulle kopplas in, då kranen kommer med en separat del för diskmaskinsavstängning...

Diskbänken (en underlimmad Intra Horizon dubbelho) har inte plats för en separat klump för diskmaskinsavstängning. Man satte då som tidigare nämnts en ballofix under diskbänken.

Efter att jag nu tagit upp problemet med säkervatten-reglerna med Eksjöhus och de har klurat och undersökt lite fick jag idag samtal tillbaka.

Det går inte att få till en fullt säker vatten godkänd installation med min kran och diskbänk...

Deras förslag var då att jag krediteras för kranens kostnad (9950:) och väljer en annan kran, som de då ombesörjer utbyte och inkoppling av den nya.. eller att jag får ballofixerna framdragna under diskbänken men i framkant och godtar den inkopplingen. Det som påpekades då är att om försäkringsbolaget inte godtar den inkopplingen vid ett eventuellt vattenläckage så lär jag ju torska på det.

Jag har ju hunnit fästa mig vid min kran... :(

Vad säger ni övriga, vad ska jag göra?
- Godta ballofix i framkant undertill, blir det verkligen problem med försäkringsbolag vid eventuell skada?
- Fråga försäkringsbolaget? (Med risk för att väcka den björn som sover?)
- Har ni några förslag på andra liknande kranar med avstängning jag skulle kunna byta till?

Sjukt störigt just nu...
 
Anledningen till att den sitter ovan bänk är ju att risken är mindre att man glömmer den, har du ett vattenläckage som beror på glömd avstängningsventil så lär det kvitta om den sitter under eller över bänken, och har du ett läckage som uppkommer trots stängd ventil (oavsett ovan eller under bänk) då känns det som att placeringen av ventilen är irrelevant, då är det ju något annat som gått fel eller hur?

Men visst, kolla med försäkringsbolaget.

är det inte ett alternativ att montera en annan separat avstängningsventil? Nu vet jag ju inte hur just din modell ser ut, men det är kanske så finns smidigare varianter? Ex Damixas elektriska brytare? Vi har en elektrisk brytare i vår Oras-blandare

(Sen är det ju konstigt att man i en sån flashig elektrisk blandare inte redan har byggt in elektronisk styrning av diskamskinsanslutningen? antar att den redan nu har någon fancy kopplingsbox där vatten och liknande blandas? för det görs väl inte i blandaren antar jag)
 
Redigerat:
Många frågor timmelstad, och väldigt generöst att kreditera installationen. :)

Jag skulle:
1) Kontakta försäkringsbolaget och höra vad de säger. Du kan ju fråga i allmänna termer och inte specifikt i ditt fall. Det är möjligt att de följer några andra branshregler.
2) Undersöka noga om det ändå inte finns plats för en liten övermonterad avstängare i något av de övre hörnen på diskbänken. (jag tror att det finns det)
3) Känna efter vad du tycker är mest praktiskt alternativt snyggast.
4) I sista hand och om inget av ovanstående passar titta på en ny snygg blandare med inbyggd avstängning.
 
MMR skrev:
Anledningen till att den sitter ovan bänk är ju att risken är mindre att man glömmer den, har du ett vattenläckage som beror på glömd avstängningsventil så lär det kvitta om den sitter under eller över bänken, och har du ett läckage som uppkommer trots stängd ventil (oavsett ovan eller under bänk) då känns det som att placeringen av ventilen är irrelevant, då är det ju något annat som gått fel eller hur?

Men visst, kolla med försäkringsbolaget.

är det inte ett alternativ att montera en annan separat avstängningsventil? Nu vet jag ju inte hur just din modell ser ut, men det är kanske så finns smidigare varianter? Ex Damixas elektriska brytare? Vi har en elektrisk brytare i vår Oras-blandare

(Sen är det ju konstigt att man i en sån flashig elektrisk blandare inte redan har byggt in elektronisk styrning av diskamskinsanslutningen? antar att den redan nu har någon fancy kopplingsbox där vatten och liknande blandas? för det görs väl inte i blandaren antar jag)
Vad det gäller Damixa så är i dagsläget varken jag eller Eksjöhus sugna på några ytterligare kostnader för det här.. det talar väl emot den lösningen skulle jag säga.

Men jag håller med om att det är märkligt att det inte finns en annan avstägningsventil på kranen. Precis som du antyder är det ju en styrbox under diskbänken som sköter ruljangsen: http://www.moraarmatur.se/upload/7289/sv-59718.pdf

Men.. det hjälper ju föga att det inte är så nu som sagt. Ironiskt nog står det ju även i monteringsanvisningen att den följer säkervatten-standard om allt följs...
 
Jag skulle ha tagit emot de 10.000:- kronorna och fixat en egen röris som fixade fram avstängningen till lämplig plats.


---
- /Vojma
 
Raceman skrev:
Många frågor timmelstad, och väldigt generöst att kreditera installationen. :)

Jag skulle:
1) Kontakta försäkringsbolaget och höra vad de säger. Du kan ju fråga i allmänna termer och inte specifikt i ditt fall. Det är möjligt att de följer några andra branshregler.
2) Undersöka noga om det ändå inte finns plats för en liten övermonterad avstängare i något av de övre hörnen på diskbänken. (jag tror att det finns det)
3) Känna efter vad du tycker är mest praktiskt alternativt snyggast.
4) I sista hand och om inget av ovanstående passar titta på en ny snygg blandare med inbyggd avstängning.
Ja.. jag känner dock inte att det är några problem med Eksjöhus, de är lika frustrerade som jag över situationen, och eftersom det här inte upptäckts tidigare så kommer de nu plocka bort Mora Styxx ur sortimentet de erbjuder som tillval för att slippa framtida problem...

1) Jag ska göra det..
2) Jag har krupit in och kollat, jag har visserligen inte röntgensyn, men det ser inte lovande ut. Ska rensa ut ordentligt och knacka lite och se igen... Problemet är ju att diskhon är underlimmad och snor en del bra hörnyta i bakkant...
3) Om det inte är några problem med försäkringsbolaget (eller kanske ändå) så vill jag nog bara dra fram ballofix i framkant under diskbänken. Under alla år jag levt med diskmaskin i olika former har jag bara vara med om ett tillbud, det var när äldsta barnen hade ställt in något med diskmedel på och det blev skumfyllt och diskmaskinen slog ifrån. Då pratar vi om på över tio år. Jag är inte jätteorolig för risken, om man säger så...
4) Jag ska bara orka... q(;^;)p
 
Jag skulle i ditt läge ha kvar min blandare om jag gillade den och behålla ballofixen om den redan är installerad. Hur stor risk är det att det blir vattenskador med tanke på att diskmaskinen redan har avstängning och att det som någon påpekar ovan ju bara kan bli problem med försäkringsbolaget om skadorna beror på att man inte stängt av kranen? Själv skulle jag ha struntat i avstängningsknappen ovan bänk om rörisen gått med på att installera den med ballofix under...
 
vojma skrev:
Jag skulle ha tagit emot de 10.000:- kronorna och fixat en egen röris som fixade fram avstängningen till lämplig plats.


---
- /Vojma
Det skulle innebära en förväntan från min sida att också återbörda den nuvarande kranen. Inte helt optimalt.. Jag kan ju förstås sätta in en annan billigare kran och behålla mellanskillnaden, men det känns inte som det viktigaste just nu.
 
Som sagt, mitt ovanstående argument var min tolkning av min diskussion med försäkringsbolaget. Dvs, enligt dom så hjälpte det inte att avstängningen satt ovan bänk, om man ändå inte stängde av den....
 
MMR skrev:
Som sagt, mitt ovanstående argument var min tolkning av min diskussion med försäkringsbolaget. Dvs, enligt dom så hjälpte det inte att avstängningen satt ovan bänk, om man ändå inte stängde av den....
Vilket bolag?

Och.. har du måhända någon bild som visar Damixan inkopplad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.