Raceman skrev:
Ja, så kan man ju uttrycka det också, men det var inte jag som sa det. ;):p
He, He, He :blushing:;):p
 
Gnor skrev:
Märkligt att de har lägra krav för is o kaffemaskin?
Mindre mängder vatten?

Kysan - Stort tack, ser absolut ut som att det där ska gå att klämma in hos mig också, antar rörisen har verktyg så de kan göra ett hål för knappen i diskbänken?
 
Knappast, det är samma tryck till kylskåpet som till diskmaskinen
 
tallmilan skrev:
Knappast, det är samma tryck till kylskåpet som till diskmaskinen
Notera gärna frågetecknet... om du har en förklaring så får du gärna bistå med den också.
 
timmelstad skrev:
Mindre mängder vatten?

Kysan - Stort tack, ser absolut ut som att det där ska gå att klämma in hos mig också, antar rörisen har verktyg så de kan göra ett hål för knappen i diskbänken?
Det har han nog, min föreslog i alla fall att han skulle göra ett hål i diskbänken och sätta ett vred bredvid blandaren utan avstängning. Fast jag föredrog att byta ut blandaren (i mitt fall fanns det en exakt likadan fast med avstängning).
 
Hur pass vanligt är det att diskmaskiner springer läck egentligen? Mitt försäkringsbolag ersätter mig om min diskmaskin, mot förmodan (enligt försäkringsbolaget), börjar läcka. Jag har en ballofix längst in under bänken. Reser jag bort en längre tid stänger jag av den annars inte, detta på försäkringsbolagets inrådan.
 
G
timmelstad skrev:
Notera gärna frågetecknet... om du har en förklaring så får du gärna bistå med den också.
Den ända förklaring jag kommer på nu är att ismaskinen behöver vatten på konstant för att kunna vara redo direkt då man vill ha is, dvs opraktiskt att slå av ock på vatten till den. Håller inte riktigt på kaffemaskinen, men där så behöver den vatten ofta (i alla fall på företag där många dricker kaffe, även om det finns vattenanslutna kaffemaskiner för hemmabruk så är de ju inte så vanliga), dvs det skulle bli många av och på slag per dag. Men jag kan inte se att just de är säkrare än diskmaskinen.
 
Angående kaffemaskin:
Som Gnor påpekar är det väl inte så vanligt med vattenanslutna kaffemaskiner för hemmabruk, och i de fall dom finns, står väl maskinen (oftast?) ovanpå en bänk med diskho i närheten, och de maskinner som finns för inbyggnad har en separat behållare med vatten man fyller på.

Maskinerna för proffsbruk som man ser på caféer och liknande står på rostfria bänkar med avlopp kopplat under eller bredvid maskinen.
 
frean98 skrev:
Hur pass vanligt är det att diskmaskiner springer läck egentligen? Mitt försäkringsbolag ersätter mig om min diskmaskin, mot förmodan (enligt försäkringsbolaget), börjar läcka. Jag har en ballofix längst in under bänken. Reser jag bort en längre tid stänger jag av den annars inte, detta på försäkringsbolagets inrådan.
Vanligare än man tror. Felet som uppstår är inte att de "springer läck" utan att påfyllningsmekanismen fallerar så att de pumpar ut vatten och inte fattar att det räcker. En kompis hade 5 centimeter i hela bostaden utom i badrummet när hon vaknade en morgon. Tog 4 månader att torka ur, sedan fick allt renoveras, nya väggar och golv i hela huset. Fukten hade ju krupit upp i väggarna.
 
Anna_H skrev:
Vanligare än man tror. Felet som uppstår är inte att de "springer läck" utan att påfyllningsmekanismen fallerar så att de pumpar ut vatten och inte fattar att det räcker. En kompis hade 5 centimeter i hela bostaden utom i badrummet när hon vaknade en morgon. Tog 4 månader att torka ur, sedan fick allt renoveras, nya väggar och golv i hela huset. Fukten hade ju krupit upp i väggarna.
Exakt som jag skrev tidigare, en kran uppe vid blandaren hade inte hjälpt då maskinen sprang läck under gång och jag kan åter igen inte tänka mig att det inte täcktes av försäkringen.
 
Raceman skrev:
Angående kaffemaskin:
Som Gnor påpekar är det väl inte så vanligt med vattenanslutna kaffemaskiner för hemmabruk, och i de fall dom finns, står väl maskinen (oftast?) ovanpå en bänk med diskho i närheten, och de maskinner som finns för inbyggnad har en separat behållare med vatten man fyller på.

Maskinerna för proffsbruk som man ser på caféer och liknande står på rostfria bänkar med avlopp kopplat under eller bredvid maskinen.
Eller har en givare som man lägger ner på golvet invid/bakom kaffeautomaten, torr givare = öppen magnetventil, blöt givare = stängd magnetventil.
 
Trygghansa meddelade mig för några dagar sedan när vi pratade försäkring att både tvättmaskin och diskmaskin ska installeras av behörig "certifierad" våtrumstekniker för att det skulle vara godkännt. Jag trodde de bara pysslade med arbete fram till kakel ?

-Hur många har papper på att en våtrumstekniker har skruvat fast slangen ?
 
Gött, då får man ringa denna "våtrumstekniker" när man behöver flytta tvättmaskinen nu då.....
 
Försäkringsförsäljare säger så mycket dumma saker...
 
A3lltså. Vilken följetong. Nu har rörisen kollat upp Damixaknappen och konstaterat att den kan man ju sätta varsomhelst, så det är ju inga problem. Men han vill inte ta på sig någon garanti för inkoppling av den då han inte känner till den och inte vet om den är godkänd... :rolleyes:

Så nu är det avhängigt om Eksjöhus säger okej efter den "rekommendationen". Det kommer väl sluta med att jag får ta på mig ansvaret för en inkoppling de gjort fel med från början om jag vill ha det så.

Jag förstår inte heller varför det skulle vara något konstigt med "att ha en magnetkontakt sådär under diskbänken"

Jävla bakåtsträvare till rörisar...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.