timmelstad skrev:
har du måhända någon bild som visar Damixan inkopplad?
Finns på nätet. :cool:
Personligen tycker jag den ser väldigt smidig ut, borde få plats hos dig.
http://www.epoq.se/assortment.aspx?pid=364
 
Raceman skrev:
Finns på nätet. :cool:
Personligen tycker jag den ser väldigt smidig ut, borde få plats hos dig.
[länk]
Jo, jag håller med, och jag har sett samma bilder. Jag tänkte mer hemma hos någon som har den installerad, då jag tycker det är lite dålig överblick på de produktbilder som jag hittar...
 
Dålig överblick?? :O

48408_02_451x326_prod.jpg
 
timmelstad skrev:
Jo, jag håller med, och jag har sett samma bilder. Jag tänkte mer hemma hos någon som har den installerad, då jag tycker det är lite dålig överblick på de produktbilder som jag hittar...
Vi har en Damixa elavstängare installerad hemma, ska fota när jag kommer hem i kväll...
 
Jag har damixan i ett hörn på vår diskho, tar inte stor plats och är stör inte estetiken i övrigt. Ska se om jag kan få fram kameran och ta en bild , men bilden ovan säger det mesta...
 
Jag tänkte mest på undertill, jag förstår hur det ser ut ovanifrån :D (Alltså det jag vore tacksam för vore en bild i diskbänkshöjd med öppen dörr så man ser hur det ser ut undertill.

Jag ska pallra mig hemåt från jobbet strax och inspektera under diskbänken hur det ser ut, men vore som sagt tacksam för eventuella bilder på befintliga inkopplingar, det är för att kunna bedöma hur mycket utrymme som behövs underifrån för att sätta dit den. Att det behövs ett hål på 2 cm har jag noterat!
 
timmelstad skrev:
Jag tänkte mest på undertill, jag förstår hur det ser ut ovanifrån :D (Alltså det jag vore tacksam för vore en bild i diskbänkshöjd med öppen dörr så man ser hur det ser ut undertill.
Aha...då förstår jag. Ja, det vore ju intressant att se. :)
 
kysan/superdaniel - tack på förhand säger jag då :)
 
Alltid bra med en bild, men kollar du på produktbilden på den länken jag la i andra tråden så ser du ett det inte är mycket mer som skall få plats under bänken, en mutter och en hylsa något smalare än knappen
 
MMR skrev:
Anledningen till att den sitter ovan bänk är ju att risken är mindre att man glömmer den
Hoppar in här även om det är på gränsen till OT.

Vad menar du med att man glömmer den? Brukar ni andra slå på/av den när diskmaskinen används? Enda gången jag slår av vattnet till diskmaskinen är om jag reser bort en längre tid, och då slår jag av allt vatten. Kranen till diskmaskinen rör jag aldrig!

Är jag en nonchalant och slarvig latmask? :blushing: Hur gör ni andra? Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig varit med om att någon i min bekantskapskrets använt sina kranar heller...
 
Det är ju det som är problemet, stänger man inte av den när maskinen inte kör, ja då kvittar det var du sätter den....

Men sen kan jag bara svara för mig själv, eftersom vi har en elektronisk brytare så står den öppen max 4 timmar (eller 12 om man satt diskmaskinen på fördröjning).
 
G
Raceman skrev:
Hittade avsnittet om diskmaskinsavstängning på sidan 22 i 2011års branschregler.
Mycket nyttigt finns att läsa även på de efterföljande sidorna.

Ladda ned reglerna här: [länk]

"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstägningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha en lätt åtkomlig avstägningsventil."

Märkligt att de har lägra krav för is o kaffemaskin?
 
Sitter till höger om blandaren direkt i skivan, precis så muttern på undersidan tar på 38 mm skiva...
 
  • 20110823388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110823386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110823389.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo skrev:
Hoppar in här även om det är på gränsen till OT.

Vad menar du med att man glömmer den? Brukar ni andra slå på/av den när diskmaskinen används?
Kan bara tala för mig och min fru. Vi har alltid vattnet avstängt med undantag av de gånger maskinen är igång. :)
Anledningen till det tror jag är att avstängningen är så lättillgänlig och så enkel att aktivera. Dessutom ser man den hela tiden så fort man gör något i köket, det ser helt enkelt väldigt konstigt ut om vattnet är på. :D

Alfredo skrev:
Enda gången jag slår av vattnet till diskmaskinen är om jag reser bort en längre tid, och då slår jag av allt vatten. Kranen till diskmaskinen rör jag aldrig!
Då har den rostat ihop. :cool:

Alfredo skrev:
Är jag en nonchalant och slarvig latmask? :blushing:
Ja, så kan man ju uttrycka det också, men det var inte jag som sa det. ;):p
 
Har mycket svårt att föreställa mig att ett försäkringsbolag skulle neka ersättning om man fick läckage pga att man har kranen under bänken.
Jag kan inte se att om jag sätter på maskinen och går ut alt går o lägger mig och den börjar läcka att jag inte skulle få ersättning pga att kranen inte satt lättilgänglig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.