Petronille skrev:
Och vad gäller reglerna undrar jag vad som är säkrare med en avstängning ovan diskbänk än en under? Men jag är ju inte rörmokare heller.:rolleyes: Fast om nån kan förklara vore jag tacksam.
Man räknar med att det är bekvämare med en avstängning ovan diskbänk och att det därför kommer att göras.

/Anders
 
Petronille skrev:
Och vad gäller reglerna undrar jag vad som är säkrare med en avstängning ovan diskbänk än en under? Men jag är ju inte rörmokare heller.:rolleyes: Fast om nån kan förklara vore jag tacksam.
Om man tänker på det krångel det innebär att öppna skåp, dra ut lådor, böja på ryggen etc. för att komma åt en avstängare, så blir säkerligen resultatet att, om har du den under bänken kommer du aldrig att bemöda dig om att använda avstängaren.
 
Magnetventiler kan hänga upps ig utan att det märks, förrän något annat i maskinen börjar läcka. En manuell ventil ex. på blandaren kommer att effektivt stänga av vattnet, med större säkerhet än vad magnetventilen gör.

Kravet är rimligt, även om jag inte heller stänger av vattnet mellan användningarna.
 
Förr med en kulkran under bänken och nu med kran i blandaren så stänger man av vattnet när disken är klar. Det går per automatik. Man stänger ju av strömmen till diskmaskinen också.
Man kan ju lämna vattnet på till trädgårdsslangen också.

Protte
 
  • Gilla
Mankasrha
  • Laddar…
Jag har en Mora Styxx kökskran, och det fanns inte hål taget i diskbänken, eller ett lämpligt ställe att göra detta på. Rörmokaren satte då ballofix under.

Vid slutbesiktningen den 17 juni i år blev det nedslag på detta. Anledningen var att ballofixen satt längst in. Besiktningsmannen så att det är okej om de drar fram ledningen så ballofixen sitter i framkant under skåpet så den är åtkomlig direkt när man öppnar dörren. Detta eftersom han aldrig sett ett diskbänksskåp som är tomt på prylar :D
 
prototypen skrev:
Förr med en kulkran under bänken och nu med kran i blandaren så stänger man av vattnet när disken är klar. Det går per automatik. Man stänger ju av strömmen till diskmaskinen också.
Man kan ju lämna vattnet på till trädgårdsslangen också.

Protte
Jag har nog aldrig sett en arbetsbrytare till en diskmaskin och att det finns folk som kryper in och drar ur kontakten mellan diskarna tror jag inte på. Men du kanske gör detta?
 
Vi körde den elektroniska varianten ( Damixa ) - besiktningsmannen tyckte det var en smidig lösning. Om det behövs - vet inte, men det blir ett extra skydd iallafall...
 
Calle&Lisa skrev:
Finns ju vattensäkring man kan sätta innan diskmaskinen... [länk]
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
En sådan där manick stänger ju av tillflödet om vattenförbrukningen överskrider en viss mängd.
Det innebär att om du får en läcka, ska först 10-15 liter vatten rinna ut på köksgolvet innan avstängningen träder i kraft. Är du då bortrest så blir det inte roligt att komma hem.
 
timmelstad skrev:
Jag har en Mora Styxx kökskran, och det fanns inte hål taget i diskbänken, eller ett lämpligt ställe att göra detta på. Rörmokaren satte då ballofix under.

Vid slutbesiktningen den 17 juni i år blev det nedslag på detta. Anledningen var att ballofixen satt längst in. Besiktningsmannen så att det är okej om de drar fram ledningen så ballofixen sitter i framkant under skåpet så den är åtkomlig direkt när man öppnar dörren. Detta eftersom han aldrig sett ett diskbänksskåp som är tomt på prylar :D
Ska man vara petig så har inte besiktningsmannen läst in sig på den senaste reglerna. Det är inte godkänt med ventil under bänken sen 1 jan 2011.
Jag skulle inte ha några problem med att göra så hemma hos mig iofs, men godkänt är det inte.
 
lordi skrev:
Ska man vara petig så har inte besiktningsmannen läst in sig på den senaste reglerna. Det är inte godkänt med ventil under bänken sen 1 jan 2011.
Jag skulle inte ha några problem med att göra så hemma hos mig iofs, men godkänt är det inte.
Gäller reglerna för när huset är färdigställt eller från när det "beställdes" ?
 
timmelstad skrev:
Gäller reglerna för när huset är färdigställt eller från när det "beställdes" ?
Behöver kolla detta lite mer nogrannt, men är ganska säker på att man ska tilllämpa de regler som gäller vid tillfället, när arbetet utförs. Så om arbetet utfördes innan årskiftet så är det de gamla reglerna som gäller.
 
timmelstad skrev:
Gäller reglerna för när huset är färdigställt eller från när det "beställdes" ?
Jag antar att reglerna gäller det datum när röris är där och gör diskmaskinsinstallationen. Huset som sådant har ju inte med det hela att göra.

Edit: lordi hann före.
 
Intressant, var hittar jag dessa regler?

Allt beställdes 2010 men utfördes 2011.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.