Anna_H skrev:
Det är större risk att den går sönder när den inte är igång, dels eftersom det är mycket flera timmar den inte är igång, och dels för att det blir högre tryck i slangen när det inte rinner vatten i den.
Ok det låter ju vettigt! Men det förklarar inte varför avstängningen måste sitta just på blandaren.:S

Mr Byggs lösning låter ju väldigt fiffigt i och för sig, men rent estetiskt tycker jag inte om tanken på ett touch-knapp på den fina tjocka diskbänken. Jag vill ha ett vred i så fall, eller en touchknapp någonstans under där man inte ser den. ;)
 
Den måste inte sitta på blandaren förståss, vilket ju är orsaken till att så få blandare har det.
 
Enligt de senaste branschreglerna så ska avstängningen till diskmaskinen sitta ovan diskbänk. Då är det snyggast och enklast att montera en blandare med diskmaskinsavtängning. Alternativet är att göra ett hål till i diskbänken och montera en separat avstängningsventil.
Ventil under bänken är numera bara tillåtet för t ex kaffemaskin, eller kyl/frys med vattenansluning
 
Redigerat:
lordi skrev:
Ventil under bänken är numera bara tillåtet för t ex kaffemaskin, eller kyl/frys med vattenansluning
Sedan när?

Jag hade hit en rörfirma för ca 8 månader sedan och de satte avstängningen under diskbänken.
 
vojma skrev:
Sedan när?

Jag hade hit en rörfirma för ca 8 månader sedan och de satte avstängningen under diskbänken.
Sedan 1 Januari 2011, så det var de gamla reglerna som gällde för 8 månader sen.
 
lordi skrev:
Enligt de senaste branschreglerna så ska avstängningen till diskmaskinen sitta ovan diskbänk. Då är det snyggast och enklast att montera en blandare med diskmaskinsavtängning. Alternativet är att göra ett hål till i diskbänken och montera en separat avstängningsventil.
Ventil under bänken är numera bara tillåtet för t ex kaffemaskin, eller kyl/frys med vattenansluning
Jag håller inte med att det skulle vara snyggast med en blandare med diskmaskinsavstängning. Den lösningen jag såg var i samma material som diskbänken och lika tjock som ett vanligt mynt så diskretare lösning får man leta efter. Dessutom så bröt den vattentillförseln efter x antal timmar så det borde vara betydligt säkrare än en vanlig avstängningsventil på blandaren.
 
Consensus skrev:
Självklart stänger man av vattnet! Förr eller senare pajar något vitalt i maskinen och då vill jag inte ha oändligt med vatten utströmmandes i köket (som ju varken har brunn eller fuktspärr).
Men nu händer ju inte det på en modern maskin eftersom den har sin avstängning av vattnet vid inkopplingspunkten och inte nere i maskinen. Så fort strömmen bryts stänger magnetventilen och inget vatten kan rinna ner i slangen och ut på något golv.

Att då installera en ytterligare magnetventil fördröjd avstängning med tryckknapp uppe på diskbänken som någon hade är ju ganska meningslöst om man inte vill ha dubbla magnetventiler för ökad säkerhet.
 
Är det så som cem77 påpekar så är det väl helt menlöst att ha diskmaskinsavstängning på blandaren om man bara har en modern diskmaskin och det borde väl rörkrökarna ha koll på. Annars så var jag vansinnigt imponerad av lösningen med en knapp på diskbänken med en timer som jag tänkte ersätta ballofixen under bänken med, men om diskmaskinen redan har den säkerheten så är det ju helt onödigt och dessutom så betalade vi extra för att rörkrökaren skulle sätta dit ballofixens så det känns som en utgift som vi skulle klarat oss utan.
 
lordi skrev:
Sedan 1 Januari 2011, så det var de gamla reglerna som gällde för 8 månader sen.
Har du någon länk till detta?
 
vojma skrev:
Ett klargörande:
Diskmaskinen ska kopplas på kallvattnet.


/Vojma
Inte de moderna maskinerna. Dessa kopplar man antingen till varm- eller kallvattnet.

Eller som en del dyra maskiner har - BÅDE till varm och kallvattnet. En sådan maskin väljer själv under diskningen när den vill ha varm eller kallvatten.
 
En annan sak som inte verkar diskuteras i denna tråd är slangen. Alla diskmaskiner jag hört talas om är anslutna med slang i stället för rör och slangen åldras. Ok, risken är liten med moderna fabrikstillverkade slangar men jag tycker faktiskt det är bra med en avstängning i köksblandaren.

/Anders
 
Nimajneb skrev:
Har du någon länk till detta?
Säker vatten 2011:1 2.5.4
 
Redigerat:
Men hur kan återförsäljare av fina dyra blandare och diskbänkar inte känna till dessa regler, alternativt underlåta att informera kunderna om dem?:S

Och vad gäller reglerna undrar jag vad som är säkrare med en avstängning ovan diskbänk än en under? Men jag är ju inte rörmokare heller.:rolleyes: Fast om nån kan förklara vore jag tacksam.
 
Jenzza skrev:
Säker vatten 2011:1 2.5.4
Men då så, då behöver man inte bry sig.:D

Säker vatten har många bra idéer men denna ser jag som ett slag i Luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.