Dra ned en slang från vattenlåset i diskhon => automatiskt...
 
Nja, slang från vattenlåset är väl kanske inte så bra..
Tänk alla brödsmulor och diverse man sköljer ned.
Eller när man har köpt fryst lax och öppnar plasten...
Eller fett, pastavatten med olja osv osv..
Blir nog lukt av det med. Jag tror det bästa är att fylla på med lagom intervall.
 
Många försäkringsbolag tar inte på sig vattenskador från diskmaskiner om avstängningen inte funnits på blandaren. Ändrat för inte så längesen. Men det är väl lika bra o göra som dom säger så man inte står där om olyckan skulle vara framme.
Glöm inte heller plastskyddet under diskmaskinen!
 
Lynghagen skrev:
Många försäkringsbolag tar inte på sig vattenskador från diskmaskiner om avstängningen inte funnits på blandaren. Ändrat för inte så längesen. Men det är väl lika bra o göra som dom säger så man inte står där om olyckan skulle vara framme.
Glöm inte heller plastskyddet under diskmaskinen!
Du får gärna bidra med en länk om detta, mitt försäkringsbolag har ingen klausul om detta iaf.
 
D
carlbanan skrev:
Ok, ja det var ju tur att nån tänkte på det, för annars hade man nog börjat fundera sen vad fan det är som luktar i köket :)
Sök på "golvbrunn nood" för en golvbrunnsinsats med backventil.
 
Vad gäller nu år 2016 med avstängning för diskmaskinen?

Håller på att renovera köket nu och snart är det mätning för stenskivor. Letar blandare och ser att de flesta ej har avstängning. Maskinen är idag ansluten med en kulventil under bänken.

MVH
 
BirgitS
Du hittar information om hur man säkrar köket mot vattenskador på sidan http://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador och det är lite mer att tänka på än bara detta citat:
Vattenanslutning till diskmaskin ska enligt byggregler ha avstängningsventil som är synlig och lätt åtkomlig, och enligt branschregler ska manöveranordning vara placerad ovan bänk.
 
Tack. Har läst det också men synd att så få blandare har avstängning.

Frugan ratade ett hål till i skivan...

MVH
 
Rent praktiskt, varför kan man inte ha den under bänken?
 
Johannes Carlsson skrev:
Rent praktiskt, varför kan man inte ha den under bänken?
Antagligen för att man inte använder den...

Har endast stängt av när jag bytt maskin. Har alltid haft maskin med aqua lock eller vad det heter.

MVH
 
Det blir aldrig av att använda den om den sitter längst in bakom soppåsen.
Varför inte ha en ventil med lång axel så man får ut handtaget direkt bakom luckan eller borra ut den utanför?
 
BirgitS
FM Mattsson har flera i alla fall liksom Mora Armatur.
 
Mikael_L
Jag har avstängningsventil på själva kranen, kommer ändå aldrig ihåg att stänga av. Inte ens när vi åker bort. :surprised:
 
Grohe har också men det blir färre att välja på.

Man bryter alltså mot reglerna om man inte har det?

MVH
 
Mikael_L skrev:
Jag har avstängningsventil på själva kranen, kommer ändå aldrig ihåg att stänga av. Inte ens när vi åker bort. :surprised:
Det är därför den borde kunna sitta under bänken...
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.