A
skoge skoge skrev:
Funderar på att köra traktorn på Aspens diesel...få se när man blir att använda den mer
Japp..
var aktsam..
Den dieseln kan få det att lossna smuts mm från tanken..
 
C
skoge skoge skrev:
Funderar på att köra traktorn på Aspens diesel...
Vad skulle fördelen vara mot vanlig HVO100 som kostar betydligt mindre?
 
A
C cpalm skrev:
Vad skulle fördelen vara mot vanlig HVO100 som kostar betydligt mindre?
prestandan.
Och att aspen konserverar motorn vid stillestånd... Det gör inte Hvo100..
 
Tjena,

Jag har köpte en begagnad Husqvarna 550XPG (2018 års modell, ej mark II) som inte startar. Säljaren är vänligt inställd och har sagt att jag ska skicka tillbaka sågen till honom för felsökning, men han är lite skeptisk då han är 100% på att den funkade när han skickade den, vilket även påstods i annonsen.

Hittills har jag provat att byta tändstift och att kolla efter gnista genom att dra i snöret med tändstiftet ute och jag ser ingen gnista alls. Jag har en till identisk såg och i den funkar båda tändstiften och jag ser gnista med stiftet från den trasiga sågen.

Finns det mer enkla saker man kan kolla själv? Vore sjukt pinsamt/onödigt att skicka tillbaka den om det är något trivialt, typ att det finns en gömd on/off knapp nånstans..
 
A
I ivp skrev:
Tjena,

Jag har köpte en begagnad Husqvarna 550XPG (2018 års modell, ej mark II) som inte startar. Säljaren är vänligt inställd och har sagt att jag ska skicka tillbaka sågen till honom för felsökning, men han är lite skeptisk då han är 100% på att den funkade när han skickade den, vilket även påstods i annonsen.

Hittills har jag provat att byta tändstift och att kolla efter gnista genom att dra i snöret med tändstiftet ute och jag ser ingen gnista alls. Jag har en till identisk såg och i den funkar båda tändstiften och jag ser gnista med stiftet från den trasiga sågen.

Finns det mer enkla saker man kan kolla själv? Vore sjukt pinsamt/onödigt att skicka tillbaka den om det är något trivialt, typ att det finns en gömd on/off knapp nånstans..
återfjädrande stoppknapp på dessa..

Vissa har dekompventil... Den kan krångla.
Låt bli att trycka in den isåfall.

Vad har den gått på för bränsle...?
en tänspoleprovare hade varit bra... För att kolla gnistan..
Kolla däremot så att inte någon av kablarna till eller från spolen har blivit skadad..
 
Maskintok skrev:
återfjädrande stoppknapp på dessa..

Vissa har dekompventil... Den kan krångla.
Låt bli att trycka in den isåfall.

Vad har den gått på för bränsle...?
en tänspoleprovare hade varit bra... För att kolla gnistan..
Kolla däremot så att inte någon av kablarna till eller från spolen har blivit skadad..
Maskintok skrev:
återfjädrande stoppknapp på dessa..

Vissa har dekompventil... Den kan krångla.
Låt bli att trycka in den isåfall.

Vad har den gått på för bränsle...?
en tänspoleprovare hade varit bra... För att kolla gnistan..
Kolla däremot så att inte någon av kablarna till eller från spolen har blivit skadad..
Har testat både med och utan att trycka in dekomp ventilen nu, ingen skillnad. Den går tillbaka på första rycket men det är väl normalt.

Ingen aning om vad den gått på för bränsle innan jag köpte den tyvärr.

Inget synligt brott på kabeln mellan tändstiftet och spolen vad jag kan se, men man ser ju inte så mycket av den utan att skruva isär. Kan man mäta något utan att skruva isär den i molekyler?
 
A
I ivp skrev:
Har testat både med och utan att trycka in dekomp ventilen nu, ingen skillnad. Den går tillbaka på första rycket men det är väl normalt.

Ingen aning om vad den gått på för bränsle innan jag köpte den tyvärr.

Inget synligt brott på kabeln mellan tändstiftet och spolen vad jag kan se, men man ser ju inte så mycket av den utan att skruva isär. Kan man mäta något utan att skruva isär den i molekyler?
Nä inte på dessa..
Det är en automatisk förgasare.
Den får sin ström av tändspolen..
kommer det bränsle i primern?

Annars så låter det som om något hänt med spolen eller stoppknappen..
Det är det enda som jag kan komma på..

Annars så måste du ha programvaran för att koppla upp sågen emot... För att läsa felkod er.. mm
 
A
Blir stiftet blött?
eller är det helt torrt?
 
Ja det kommer bränsle i primern. Nåväl jag får skicka tillbaka sågen till säljaren för felsökning och hoppas på att det inte är en avancerad scam. Tack för hjälpen.
 
Maskintok skrev:
Blir stiftet blött?
eller är det helt torrt?
Stiftet är torrt.
 
Slå I en sup i tändstifthålet och prova, eller det gick förr iaf kanske är annat nu

Eller du hade ju ingen gnista då var det en dum ide
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
I ivp skrev:
Stiftet är torrt.
Då får den inte bränsle..
Så antingen är spolen död eller så finns det inget bränsle fram av annan anledning..
 
Går det inte att mäta tändspolen? Men man måste kanske skruva lite
 
A
nino nino skrev:
Går det inte att mäta tändspolen? Men man måste kanske skruva lite
frågan är vad motståndet skall vara..
Då dessa inte är som på de äldre sågarna..
De äldre jobbade med en fixerad spole..
Dessa jobbar efter ett kalkylerat kurvläge där motorn hela tiden skall få optimerad gång..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
frågan är vad motståndet skall vara..
Då dessa inte är som på de äldre sågarna..
De äldre jobbade med en fixerad spole..
Dessa jobbar efter ett kalkylerat kurvläge där motorn hela tiden skall få optimerad gång..
Det var bättre förr :D
 
  • Älska
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.