126 445 läst · 2 048 svar
126k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Sirenen är skrot på en 20 år gammal Volvo här också , tog ur sirenen ur innerskärmenN Niq skrev:
och bytte batteri men enligt Volvo måste hela sirenen bytas för att få bort felkoderna.
Men gubbarna på bes bryr ju sej inte heller så det får vara så.
skoge skrev:
Ja det är ju klart..
öppna dämparen..
montera i några kopparplåtar som sitter som en labyrint.. Så ljudet måste följa vägen..
med små hål borrade i varje vägg för att värmen samt andningen skall kunna ske..
på så sätt kan man minska ljudnivån men ändå få en öppnare dämpare vilken tillåter högre tryck från motorn..
När man öppnar en rensad ljuddämpare så skapar man en resonans låda...
Redigerat:
Ok så det sitter en egen siren, det är inte bil tutan zom det var förr?galento skrev:
Ingen risk att man drar ur batteriet om man inte kvitterar larmet? Börjar den larma nu så blir det ju oftast kvitterat ganska fort
blinkers kan fortfarande stå och blinka..nino skrev:
Men själva ljudet går att tysta..
Jag hade hellre frågat Volvo först.. om inte lättare väg fanns att ta... Och då fått slut på allt...
På bilen här sitter sirenen innanför höger innerskärm bakom strålkastaren , satt ett uppladdningsbart batteri som jag köpte på Ebay men det gick inte att få bort felkodernanino skrev:
som visas i displayen men de slocknar efter en liten stund. V70 -02.
Var en Volvomek som berättade för mig att det var en vanlig lösning. Men det ska väl gå att deaktivera larmet också.Maskintok skrev:
Läs i handboken vad det står om larmet. Det kanske finns något sätt att låsa bilen utan att aktivera larmet.
vi får hoppas att @nino läser dettaN Niq skrev:
Men risken finns vid integrerat system att viss funktion måste finnas kvar för att andra funktioner skall fungera i systemet.
Men det bör gå att släcka det hela genom att gå in i datorn och demontera sirenen..
Pratade med en volvomek och han trodde också att det kunde vara batteriet i sirenen.N Niq skrev:
Går att programmera bort larmet på Volvo,.
Låser man med nyckel så ska larmet inte aktiveras, men ett nyckellås som inte använts på 17år funkade inte så bra så klart...