Internet hastighetstest visar 28.31 Mbps nedladdning och 16.70 Mbps uppladdning.

4G ute på vischan. Från telefonen via Wifi till datorn så jag antar att det drar ned lite på hastigheten också. Om tio år går det nog minst tio gånger så snabbt så jag förstår inte varför man skulle satsa på dyr fiber.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
harry73
F Finndjävel skrev:
[bild]
4G ute på vischan. Från telefonen via Wifi till datorn så jag antar att det drar ned lite på hastigheten också. Om tio år går det nog minst tio gånger så snabbt så jag förstår inte varför man skulle satsa på dyr fiber.
Bara för att vara tydligt. Jag skrev tidigare trådlöst fiber.
harry73 harry73 skrev:
Trådlöst fiber? ;)
Det var ett skämt (hoppas smileyn var tillräckligt tydlig.

Fiber är redan idag några gånger snabbare än du hoppas att 4G eller dennes uppföljare är om 10 år.

Och skulle folk börja använda 4G i dom hastigheter i stor utsträckning, slår dom i datalimiten innan de kan säga ordet av, och så skulle nätet få kapacitetsproblem.

Bara för att visa hur snabbt det egentligen går med vad vi förväntar oss av datorer kan jag visa en 'golden oldie'

En gammal Dell Dimension XPS D300 dator från 1997 med Windows 95 på skärmen, placerad på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jan Ehn och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
[bild]

Nej. Det kommer det inte att göra, om vi inte frigör en hel massa nytt frekvensutrymme. Vi har redan (i stort sett) nått Shannon-gränsen för trådlös kommunikation. Så skall det bli högre hastigheter/mer kapacitet så måste det antingen till mindre celler, eller mer frekvensutrymme. (Det finns gott om frekvensutrymme uppåt, men den blir svår att använda).

Fiber däremot klarar redan idag Terrabit/s hastigheter, så den är extremt framtidssäker. Fibern är dessutom punkt-till-punkt. Du är ensam om din fiber. Radiokommunikation delar du med alla andra. Den är och kommer att förbli ett komplement. Vi har redan sett kraftiga begränsningar i de datamängder du får använda för en billig penning. Obegränsade abonnemang finns inte längre.

Och vad spelar högre datatakt för roll om det bara gör att du kommer göra av med din "surfmängd" på kortare tid...

• Gilla
DiscoDuck och 10 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
[bild]

Varför satsa på dyr fiber? Jadu! Såhär resonerade jag. Här får vi betala 20 000:- för att få fiber, dessa pengar tjänar jag in på mindre än 2,5 år, så min anledning är att jag spar pengar på det helt enkelt.
Idag betalar jag ca 1100:-/mån för Tv ( canal digital familjepaketet med tvillingbox, data ( adsl 10mb) och telefon, om jag istället väljer Telias byalagsabonnemang ( data 250/100, telefoni samt tv) kostar detta 350:-/ månad inkl den månatliga summan till föreningen, det blir en besparing på 9000/år.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det kommer det inte att göra, om vi inte frigör en hel massa nytt frekvensutrymme. Vi har redan (i stort sett) nått Shannon-gränsen för trådlös kommunikation. Så skall det bli högre hastigheter/mer kapacitet så måste det antingen till mindre celler, eller mer frekvensutrymme. (Det finns gott om frekvensutrymme uppåt, men den blir svår att använda).

Fiber däremot klarar redan idag Terrabit/s hastigheter, så den är extremt framtidssäker. Fibern är dessutom punkt-till-punkt. Du är ensam om din fiber. Radiokommunikation delar du med alla andra. Den är och kommer att förbli ett komplement. Vi har redan sett kraftiga begränsningar i de datamängder du får använda för en billig penning. Obegränsade abonnemang finns inte längre.

Och vad spelar högre datatakt för roll om det bara gör att du kommer göra av med din "surfmängd" på kortare tid...
Hastigheten på trådlöst har mer än tiodubblats på tio år, varför skulle den just nu ha nått sin maxgräns? Varför tror du att det inte finns abonnemang med obegränsad data? Bara för att ni inte har det i Sverige betyder det inte att det inte finns.

Jag känner en person som var hänvisat till 4G i tätbebyggt område. Det funkade bra, utom på kvällar. Det är en begränsad kapasitet vilket medför att hastigheten blir väldigt begränsad när många kör samtidigt. Jag är också hänvisad till 4G på landsbygden. Det funkar, men begränsningen på 100GB per månad gör att det inte går att använda hur som helst. Ska man få en klart högre kapasitet på trådlösa lösningar så är det mikrovågslänk som gäller. Det som ibland kallad "trådlös fiber" jag är allergisk mot den typen av felaktiga begrepp.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det kommer alltid att komma nya trådlösa alternativ men man får komma ihåg att fiber alltid är modernt. Det spelar ingen roll vad man väljer på det viset, enda skillnaden är ju att fibern är framtidssäker inom rimliga gränser då förstås. Alla lever ju bara i 70-100 år ändå.
Finns det fiber eller trådlöst att välja på så väljer man det man tycker passar en själv precis som man väljer mellan blommiga och rutiga kalsonger.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Inte var det många som trodde att mobiltelefonerna skulle ersätta trådtelefonerna i slutet av 1980-talet heller...

För två år sedan skulle elbolaget lägga en ny 10kV jordkabel samt fiberrör samtidigt. De skulle gräva i diket på vägen som delar våran fastighet (vägen sköts av en vägförening). Vi sa givetvis ja då vi fick säkrare elnät (ringmatning) samt möjlighet till fiber. För intrånget fick vi 3400kr om jag minns rätt. Det var något standardbelopp baserat på sträckan (143m om jag minns rätt). Av förläggningen syns inget idag. Däremot får vi nu inte gräva/bygga jättenära vägen eftersom det nu går ledningar där, vet inte om det hade varit aktuellt iaf..

F Finndjävel skrev:
Om markägaren har ett tjugotal osålda tomter längre in efter vägen så kan det betyda att han måste bredda och förbättra den i framtiden. Då är det förståeligt att han inte vill ha en fiber nedgrävd som ställer till problem.

Lite OT, men varför plöja ner en massa pengar i fiber? Det börjar väl vara en ganska gammal teknik som kommer att bli tagen ur bruk inom femton år. Det trådlösa blir hela tiden bättre och folk gillar trådlöst.
Dumheter. 5g kommer inte att funka på landet som i stan.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Dessutom
S Stefan1972 skrev:
Det kommer alltid att komma nya trådlösa alternativ men man får komma ihåg att fiber alltid är modernt. Det spelar ingen roll vad man väljer på det viset, enda skillnaden är ju att fibern är framtidssäker inom rimliga gränser då förstås. Alla lever ju bara i 70-100 år ändå.
Finns det fiber eller trådlöst att välja på så väljer man det man tycker passar en själv precis som man väljer mellan blommiga och rutiga kalsonger.
Dessutom läggs all fiber i kanalisation så skulle man mot förmodan om 50 år vilja byta till något ännu bättre så behöver man inte gräva igen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tommib
F Finndjävel skrev:
Hastigheten på trådlöst har mer än tiodubblats på tio år, varför skulle den just nu ha nått sin maxgräns? Varför tror du att det inte finns abonnemang med obegränsad data? Bara för att ni inte har det i Sverige betyder det inte att det inte finns.
För att man har utnyttjat de enkla landvinningar som finns att göra. Det finns utmärkta formler för hur mycket information som går att knöka in i en viss bandbredd. Vi är nästan där. Lösningen när man har nått gränsen är att öka bandbredden till priset av färre kanaler (= färre samtidiga användare) eller öka frekvensutrymmet (mycket svårt då radiovågor beter sig olika beroende på frekvens och bara vissa är lämpliga för kommunikation på distans).

Fiber har inte alls ovanstående problem. Hela spektrat av frekvenser som går att skicka i fibern är tillgängligt och eftersom ljus rör sig i THz-området finns det gott om bandbredd.

Sen var det det där med att dela bandbredd. Om fler börjar använda sina abonnemang mer så kan du vara helt säker på att hastigheten går ner och priset går upp. Ja, Finland sticker ut lite med obegränsade abonnemang. Det beror sannolikt på en marknadsanalys som säger att väldigt få av dem med obegränsade abonnemang faktiskt använder dem fullt ut.

Fiber har delvis detta problem eftersom kapaciteten i hela systemet är beroende av flaskhalsar, som t.ex. uplink från en koncentrationspunkt i grannskapet. Det är dock mycket enkelt att uppgradera en fiberlänk. Man byter ut den aktiva utrustningen i ändarna när behovet uppstår. Kabeln kan ligga där den ligger så den stora besvärliga delen är redan fixad.

• Gilla
GiftfrittKvastskaft och 7 till
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Terrabit/s
Snälla, säg att detta är autocorrect.... annars blir jag ledsen...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Finns redan idag standardutrustning på hyllan hos leverantörer som klarar 40 Gbit/s över samma sorts fiberkabel som man lägger ner i backen för hushållen. Det är ingen magi eller framtidens teknik i det.

5G-nätet ska klara maximalt 20 Gbit/s och sakkunnig tror på runt 100 Mbit/s för konsumenter. Att tro att luftburet nät, där alla delar på kapaciteten i frekvenserna, kommer att någonsin hålla jämna steg med vad man kan pressa ur en fiberkabel är rena hallucinationerna

"5g-professorn tror att vissa prioriterade företagskunder kommer att kunna köpa höga hastigheter, men att vanliga konsumenter kan hoppas på 100 Mbit/s.
Telia räknar med hastigheter på 100 Mbit/s vid lanseringen 2020
."
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ska-jag-kopa-fiber-eller-vanta-pa-5g-6539620

Har själv 4G idag med hastighet på runt 60/20 om jag mäter en mycket tidig morgon men mer normala tider då alla surfar i nätet är det snarare 25/20 om ens det.

• Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hastigheten på trådlöst har mer än tiodubblats på tio år, varför skulle den just nu ha nått sin maxgräns?
Hastigheten på fasta förbindelser har genom internethistorien (20+ år) hela tiden varit 10-100 ggr snabbare än de trådlösa alternativen från samma period. Jag tror inte det förhållandet kommer att ändras.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.