37 446 läst · 162 svar
37k läst
162 svar
Markägare säger nej till grävning av fiber
Vem anlägger vägarna och annan infrastruktur .
Nu är det väl så att ägaren av de tomter som är kvar och förutvarande försäljning av tomter görs på ett för honom i ett skattemässigt sätt , samt att om han säljer en eller två tomter om året . så behöver han inte anlägga vägar mer än att det går att komma fram med bil , och andra får ta hand om underhållet , annars är det total exploatering som blir , han är då skyldig att anlägga allt som har med infrastruktur att göra , vet flera som gör så för att slippa betala detta , att ni då kommer i kläm är inte att undra på
Nu är det väl så att ägaren av de tomter som är kvar och förutvarande försäljning av tomter görs på ett för honom i ett skattemässigt sätt , samt att om han säljer en eller två tomter om året . så behöver han inte anlägga vägar mer än att det går att komma fram med bil , och andra får ta hand om underhållet , annars är det total exploatering som blir , han är då skyldig att anlägga allt som har med infrastruktur att göra , vet flera som gör så för att slippa betala detta , att ni då kommer i kläm är inte att undra på
Bart skrev:
För att få ledningsrätt ska det mycket till. Bl.a ska det vara något mycket viktigt. Tror inte fiber räknas som så viktigt att Lantmäteriet går in och rör markägarens rättigheter för detta, såvida inte det fäller ett större samhälle. Dessutom så får det inte finnas någon annan möjlig väg att förlägga ledningen. Att andra vägar är steninga och har berg för det inte omöjligt att dra, bara dyrare. Vissa kommuner består nästan bara av berg men har dragit fiber ändå.
Jag skulle bli förvånad om ni får ledninhsrätt. Bättre att försöka förhandla med markägaren alternativt planera för annan dragning eller teknik.
Jag förstår inte varför folk nekar fiberförläggning. Att man skulle få "ta all skit efteråt" är lögn. Går fibern sönder är det ledningsägaren som ska åtgärda, inte fastighetsägaren (om inte denne grävt av den så klart). Att man inte får gräva inom ett visst avstånd från fibern är sant, men det går nästan alltid att komma överens om en bra kabelväg som passar båda parter. Med bra markering och kanalisation ska det mycket till innan något skadas oavsiktligt. Kräv ett 110 mm avloppsrör runt fiberns ordinarie kanalisation och markeringsband så behöver man inte vara orolig.
Att förlägga fiber på privat tomt är något som hela branschen undviker, men ibland går det inte på annat sätt. Ledningsrätt för fiber tror jag inte är svårt att få eftersom det finns riksdagsbeslut på att folk ska kunna få fiber. Jag tror inte att det är lättare att få ledningsrätt för luftledning än markförlagd kabel. Radiolösningar finns men de är inte i närheten av så stabila som fiber,
Jag hoppas att ni får gräva till slut. Ring Lantmäteriet!
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Ledningsratt/
/Fredrik
Att förlägga fiber på privat tomt är något som hela branschen undviker, men ibland går det inte på annat sätt. Ledningsrätt för fiber tror jag inte är svårt att få eftersom det finns riksdagsbeslut på att folk ska kunna få fiber. Jag tror inte att det är lättare att få ledningsrätt för luftledning än markförlagd kabel. Radiolösningar finns men de är inte i närheten av så stabila som fiber,
Jag hoppas att ni får gräva till slut. Ring Lantmäteriet!
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Ledningsratt/
/Fredrik
Telia betalar 6 sek per meter kabel de gräver i engångsumma. Markägaren är därefter evigt begränsad i vad han får göra med sin mark. Dessutom kan ägaren bli ersättningskyldig om något skadar kabeln. Erbjuda ett avtal med skälig ersättning som motivation, ägaren har rätten att bestämma om sin egendom. Arrendera marken under tiden kabeln ligger där?
Att gå till domstol/lantmäteriet kanske fungerar, men hur smart är det att reta upp ägaren? Med tanke på att han betecknas som ägaren till vägen antar jag det är en enskild väg. Ägaren kan därmed stänga av vägen eller helt enkelt upphöra med underhållet av vägen. Har ni andra ledningar över dennes mark bör ni vara säker på att ni har vattentäta servitut på allt innan ni inleder rättsliga attacker.
Att gå till domstol/lantmäteriet kanske fungerar, men hur smart är det att reta upp ägaren? Med tanke på att han betecknas som ägaren till vägen antar jag det är en enskild väg. Ägaren kan därmed stänga av vägen eller helt enkelt upphöra med underhållet av vägen. Har ni andra ledningar över dennes mark bör ni vara säker på att ni har vattentäta servitut på allt innan ni inleder rättsliga attacker.
Redigerat:
Han äger vägarna men samfälligheten står för allt underhåll och övrigt arbete. Samma person äger även alla grönytor runt om i området, även där står samfälligheten för allt underhåll.L Liteavvarje skrev:Vem anlägger vägarna och annan infrastruktur .
Nu snackar vi alltså simpla grusvägar och vanlig simpel ängsmark.
Oavsett hur man vrider och vänder på detta så måste fiberkabeln passera hans mark någonstans. Jag bor absolut närmast länsvägen, men om dom drar kabeln över min tomt så når dom bara en fastighet till innan det är stopp. Det går med andra ord inte att undvika hans marker på något vis. Skulle man gräva förbi oss som bor brevid länsvägen så når man i princip 5 fastigheter av 30.
Jag tror inte det. Betydligt enklare för alla inblandade om infrastrukturen ligger i eller utmed vägen. Att det skulle utgöra en begränsning för markägaren är i detta fallet skitsnack då det rör sig om vägar. Det kommer liksom aldrig att bli aktuellt att det är nåt annat än vägar.T Tompa01 skrev:För att få ledningsrätt ska det mycket till. Bl.a ska det vara något mycket viktigt. Tror inte fiber räknas som så viktigt att Lantmäteriet går in och rör markägarens rättigheter för detta, såvida inte det fäller ett större samhälle. Dessutom så får det inte finnas någon annan möjlig väg att förlägga ledningen. Att andra vägar är steninga och har berg för det inte omöjligt att dra, bara dyrare. Vissa kommuner består nästan bara av berg men har dragit fiber ändå.
Jag skulle bli förvånad om ni får ledninhsrätt. Bättre att försöka förhandla med markägaren alternativt planera för annan dragning eller teknik.
Klart att dom skulle få ledningsrätt om dom drar det till sin spets, troligtvis mot en förättningskostnad på 150000 eller nåt sånt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Om markägaren har ett tjugotal osålda tomter längre in efter vägen så kan det betyda att han måste bredda och förbättra den i framtiden. Då är det förståeligt att han inte vill ha en fiber nedgrävd som ställer till problem.
Lite OT, men varför plöja ner en massa pengar i fiber? Det börjar väl vara en ganska gammal teknik som kommer att bli tagen ur bruk inom femton år. Det trådlösa blir hela tiden bättre och folk gillar trådlöst.
Lite OT, men varför plöja ner en massa pengar i fiber? Det börjar väl vara en ganska gammal teknik som kommer att bli tagen ur bruk inom femton år. Det trådlösa blir hela tiden bättre och folk gillar trådlöst.
Medlem
· Västernorrland
· 10 875 inlägg
Jag hoppas att alla de som inte gillar andras kablar på sin egen tomt inte har el indraget för ni kan ju skada den också och bli skadeståndsskyldiga. En del låter verkligen som 90åriga gamla gubbar från 1800 talet där det var tvärt nej till allt och det målas upp scenarior som aldrig någonsin kommer att hända. Det är liksom bara för att.........
Tveksamt att det behöver breddas någon väg, detta område ligger långt ute i obyggden och dessa tomter har han inte direkt haft bråttom med att sälja, tror det styckades upp i början av 90-talet. Däremot behövs det förlängas en väg för att nå tomterna, men det påverkas knappast fiberdragningen.F Finndjävel skrev:Om markägaren har ett tjugotal osålda tomter längre in efter vägen så kan det betyda att han måste bredda och förbättra den i framtiden. Då är det förståeligt att han inte vill ha en fiber nedgrävd som ställer till problem.
Fiber är knappast en teknik som kommer tas ur bruk inom 15år, speciellt inte eftersom dom inte lyckas få det trådlösa att fungera ordentligt någonstans förutom i städerna.
Precis min tanke också. Jag finner det intressant att markägaren i fråga nekar till fiber men ändå har godkänt nedgrävning av elkabel (bara för några år sen, ett mycket mer omfattande arbete än fiberdragningen)......S Stefan1972 skrev:Jag hoppas att alla de som inte gillar andras kablar på sin egen tomt inte har el indraget för ni kan ju skada den också och bli skadeståndsskyldiga. En del låter verkligen som 90åriga gamla gubbar från 1800 talet där det var tvärt nej till allt och det målas upp scenarior som aldrig någonsin kommer att hända. Det är liksom bara för att.........
Om du menar 4G så funkar det inte i städerna heller kapaciteten är för låg där. Det är bara mikrovågslänk som kommer i närheten, och den är klart mer störkänslig.T TVRS skrev: