Hej!
Jag äger ett hus som ligger i ett fritidshusområde. Dom allra flesta tomterna har tidigare ägts av 1 privatperson som sedan styckat upp en massa tomter och sålt dom. Denna person äger fortfarande marken där vägarna går (samt någon meter brevid). Detta är nu arrenderat till samfälligheten i området.
Det har nu blivit dags för fiber i området och markägaren (han som äger vägarna) har nu sagt att det absolut inte får grävas en meter på hans mark. Då vårat område ligger i extremt stenig/bergig terräng så är det absolut enklast att dra fiberkabeln längst med vägarna, men nu är det tydligen helt kört.
Jag personligen drabbas inte då min fastighet ligger i anslutning till länsvägen..... Men däremot alla andra i området.
Hur ser lagstiftningen ut i Sverige? Går det verkligen som markägare att neka sånt här hur som helst?
Jag äger ett hus som ligger i ett fritidshusområde. Dom allra flesta tomterna har tidigare ägts av 1 privatperson som sedan styckat upp en massa tomter och sålt dom. Denna person äger fortfarande marken där vägarna går (samt någon meter brevid). Detta är nu arrenderat till samfälligheten i området.
Det har nu blivit dags för fiber i området och markägaren (han som äger vägarna) har nu sagt att det absolut inte får grävas en meter på hans mark. Då vårat område ligger i extremt stenig/bergig terräng så är det absolut enklast att dra fiberkabeln längst med vägarna, men nu är det tydligen helt kört.
Jag personligen drabbas inte då min fastighet ligger i anslutning till länsvägen..... Men däremot alla andra i området.
Hur ser lagstiftningen ut i Sverige? Går det verkligen som markägare att neka sånt här hur som helst?
Den som vill lägga ned fiber i backen kan ansöka om ledningsrätt hos Lantmäteriet. De genomför då en förrättning och slår fast villkoren för att få lägga ned kabel i marken. De kommer gå igenom de alternativ som finns för att få fram kabeln till er.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ledningsratt/#faq:Hur-gar-forrattningen-till-
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ledningsratt/#faq:Hur-gar-forrattningen-till-
Toppen. Då får vi hoppas att fiberföreningen driver det den vägen.
Jag personligen tycker det är mycket märkligt hur man som markägare kan säga nej, när personen i fråga äger ytterligare 20tomter längre bort i området som ännu inte erbjudits till försäljning. Men det är väl som vanligt den gamla skolan som anser att fiber är en fluga som är totalt onödigt.
Jag personligen tycker det är mycket märkligt hur man som markägare kan säga nej, när personen i fråga äger ytterligare 20tomter längre bort i området som ännu inte erbjudits till försäljning. Men det är väl som vanligt den gamla skolan som anser att fiber är en fluga som är totalt onödigt.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Men, om han har arrenderat ut marken till samfälligheten, kan han verkligen motsätta sig att det grävs på den utarrenderade marken?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Beror på hur arrendet är utformat men arrenderar man mark för tex en samfällighet i ett sommarstugeområde får man inte per automatik tex lägga ner ledningar.H hempularen skrev:
Jag tycker det inte är ett dugg konstigt att markägaren motsätter sig detta.
Jag antar att fiberbolag, elbolag, fiberföreningar osv betalar både för fiber, kabel, grävmaskiner, ger lön till anställda osv men markägaren ska inte ha en krona. DET är konstigt.
Det som är märkligt är att han (som jag skrev innan) äger ett 20-tal tomter som ligger i vägs ände av området. Det borde väl verkligen ligga i hans intresse att det anläggs fiber i området. Alternativet till att gräva är luftledningar (då lär det slås ner stolpar, om det ens går med fiber) alternativt gräva genom extremt stenig terräng som kräver omfattande markarbeten för att ens komma ner till markytan.
Vad spelar det för roll om det anläggs en fiberkabel i närheten av en liten grusväg?
Men såklart handlar det väl om att han vill tjäna pengar på detta, han bor själv inte i området så han drabbas inte oavsett.
Vad spelar det för roll om det anläggs en fiberkabel i närheten av en liten grusväg?
Men såklart handlar det väl om att han vill tjäna pengar på detta, han bor själv inte i området så han drabbas inte oavsett.
Om lantmäteriet beslutar att fibern kan förläggas med ledningsrätt så kan han inte protestera utan har bara att finna sig i att det grävs. Lantmäteriet beslutar också om ersättning till markägaren. Varför markägaren motsätter sig fiber i orådet är ju upp till honom men det borde som du säger även ligga i hans intresse. Markersättningen för fiber är generellt väldigt låg eller ingen alls. Han kanske är rädd att åka på ökat vägunderhåll.
Det går ju att gå i tomtmark istället för i vägområdet men någon korsning av vägen brukar det alltid bli ändå.
Det går att bygga fibernät i stolpar, t.ex Skanova gör det för telias räkning och många elbolag upplåter sina stolpar för fiberdragning.
Det går ju att gå i tomtmark istället för i vägområdet men någon korsning av vägen brukar det alltid bli ändå.
Det går att bygga fibernät i stolpar, t.ex Skanova gör det för telias räkning och många elbolag upplåter sina stolpar för fiberdragning.
Hur är el och tele draget tidigare? Hos oss är markförhållandena sådan att lägga kabel i mark är en omöjlighet (till rimliga kostnader). Så fiberbolaget hängde upp sin fiber i samma stolpar som el och tele går. Skulle det vara en lösning? Det måste ju finnas kanalisation annars för detta i mark någonstans?
När det skulle grävas ner fiber i vårt villaområde i Jakobsberg var det tänkt att man på ett ställe skulle dra fibern genom 5 intilliggande tomter. En av tomtägarna vägrade att låta det grävas på hans tomt vilket resulterade i att de fick gör en lång omdragning förbi hans tomt för att få till det i området vilket skapade merkostnader. Vad jag förstod så var det inget kabelbolaget kunde tvinga han till (eller så kanske det inte bara ville bråka?).T TVRS skrev:
Idag går det som var helt omöjligt för bara några år sedan.pegee skrev:Hur är el och tele draget tidigare? Hos oss är markförhållandena sådan att lägga kabel i mark är en omöjlighet (till rimliga kostnader). Så fiberbolaget hängde upp sin fiber i samma stolpar som el och tele går. Skulle det vara en lösning? Det måste ju finnas kanalisation annars för detta i mark någonstans?
Dock finns det ju stora nackdelar med luftledning för tele/da ta kommunikation.
Det lär bli avbrott då och då.
Här drogs det in fiber för nått år sen, den enda möjliga vägen var i vägen (nej det var inte den enda möjliga det var den billigaste).
Varför ska jag låta dom dra fiber på min mark och sen ska dom gratis ha rätt till 1meter runt fiberkabeln? Mitt avlopp går i vägen blir det nått fel där så tyvärr det ligger en fiberkabel där och vägen är inte din.
Hade man kunna komma överens om nått sansat alternativ så visst men nej det går ju inte jag ska bjuda på allt och blir det nått skit längre fram ska jag stå för det också.
Kanske har eran markägare liknande bekymmer?
Varför ska jag låta dom dra fiber på min mark och sen ska dom gratis ha rätt till 1meter runt fiberkabeln? Mitt avlopp går i vägen blir det nått fel där så tyvärr det ligger en fiberkabel där och vägen är inte din.
Hade man kunna komma överens om nått sansat alternativ så visst men nej det går ju inte jag ska bjuda på allt och blir det nått skit längre fram ska jag stå för det också.
Kanske har eran markägare liknande bekymmer?