MultiMan
tompaah7503 skrev:
Det jag sett av hur möss och råttor käkar in sig i cellplast så ger jag huset 50 år, sen är det förbrukat i sin helhet.
Min tomt har en jordkällare där de isolerat med cellplast. När jag köpte huset för snart 20 år sedan så var cellplasten helt förstörd och uppäten av myror som gjort bo där, efter ungefär 25 år. Huset med sin kutterspån står fortfarande orört efter snart 100 år.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
K
Så alla hus som står på 30 cm frigolit är tämligen körda då när möss och myror knaprat i sig de goda plasten?

Stål rår de inte på - kanske huset i artikeln klarar sig längre ändå:)

Annars förstår jag inte varför man slutade med kutterspån. När alla ska ha allt virke hyvlat iag borde det finnas spån får flera generationer

Det var värst så mycket skeptiska kommentarer det var här till detta goa hus - cellplast används ju till massor i nuvarande hus också!! tex i lättklinkerhus finns de inbäddade mellan blocken. Det här huset skiljer sig bara i att det är TRÄ och STÅL runt, istället för betong/puts/leca. Och trä brinner sämre än gipsväggar som de flesta har. Så ni med gipsväggar kan vara oroligare än detta par.

Angående grunden så finns det INGET TRÄ i bjälklaget och inte heller ngn syll som kan förstöras av fukt!! 😀

Och eftersom det är ett bjälklag("plintgrund") så ska det ju inte ens jämföras med betongplatta hörrni...platta behöver 300cm cellplast pga betong är svinkallt utan - i detta hus finns ingen svinkall betong.

Coolt med gasolpanel! när man gör gärsgård(staket)har man eldlåga mot spjutdelen som ska ner i marken, det tar nämligen ut kådan till ytan så det blir som en miljövänlig impregnering 👍🏼 och de brukar stå rätt länge de staketen..

Redigerat:
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Setn Bregamn skrev:
Varför insisterar arkitekter alltid på platta tak?
Alltid är kanske lite överdrivet. De allra flesta hus som ritas är med sneda tak.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
divander skrev:
Alltid är kanske lite överdrivet. De allra flesta hus som ritas är med sneda tak.
Bara för att d ser platt ut i vissa vinklar så betyder inte det att d är platt alltid heller..

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
S
Cellplast! Det heter cellplast. Varför säger alla frigolit? Som att säga Volvo om alla bilar.

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
K
Språkministeriet skrev:
Cellplast! Det heter cellplast. Varför säger alla frigolit? Som att säga Volvo om alla bilar.
Frigolit är ett vedertaget svenskt ord för vit cellplast. Gå du ut och fråga på stan så är jag säker på att fler vet vad frigolit är än cellplast.

Kolla Wikipedia. https://www.google.se/url?sa=t&sour...wv-8gJMVEl7l1Jcew&sig2=baiRQ3xeQb5J1q7wK4Km4g

Offt:
Hörde några tanter reda ut det här med retrobilar "- du vet en nytillverkad hundkoja, men från fiat"

Tråkigare är när mina föräldrar kallar allt med pekskärm för iPhone...

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Tack för tipset! Nu fick jag lära mig ett nytt ord. Jag trodde Frigolit var ett skyddat produktnamn men ser på din wiki-länk att jag har fel. Jag får nog sluta säga cellplast själv då...

Kallebo skrev:
Frigolit är ett vedertaget svenskt ord för vit cellplast. Gå du ut och fråga på stan så är jag säker på att fler vet vad frigolit är än cellplast.

Kolla Wikipedia. [länk]

Offt:
Hörde några tanter reda ut det här med retrobilar "- du vet en nytillverkad hundkoja, men från fiat"

Tråkigare är när mina föräldrar kallar allt med pekskärm för iPhone...

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Annars förstår jag inte varför man slutade med kutterspån. När alla ska ha allt virke hyvlat iag borde det finnas spån får flera generationer
Spån blir bla pellets å masonit 😎

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Språkministeriet skrev:
Tack för tipset! Nu fick jag lära mig ett nytt ord. Jag trodde Frigolit var ett skyddat produktnamn men ser på din wiki-länk att jag har fel. Jag får nog sluta säga cellplast själv då...
Säg det som känns rätt för dig och som gör dig förstådd. Cellplast funkar nog bäst i en del sammanhang medan det i andra blir tydligast med frigolit.

Om man ska vara petnoga med att absolut inte göra ett varumärke till namn kan det ibland bli både krångligt och lätt att bli missförstådd. Blir ibland svårt att hitta bättre uttryck som alla förstår än ex. frigolit, bostongurka, plexiglas, lypsyl, frisbee, postit-lappar, tippex, gladpack, jacuzzi, vaseline, thermos, googla, masonit, tivoli, teflon, jojo, eternit, keso, adrenalin... En del av dem är enkla att undvika medan andra är lite svårare.

Språket är till för att göra sig förstådd med. Använd därför i första hand utryck och ord som gör att mottagaren förstår vad man menar. Gör man sig förstådd har man kommit långt. Har aldrig heller hört att någon av de här företagen har tagit illa upp av att man gjort om deras varumärke till ord och uttryck. Men om de gör det kan man ju fundera på om det finns något annat som utrycker det bättre.

• Gilla
Stl
  • Laddar…
Får man verkligen ok att värma med luft/luft???

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Språkministeriet skrev:

Då får man ju vara konsekvent själv om man klagar på andra. Vad kallar du en thermos för? :)

Språkministeriet skrev:
Lite som att säga Leca om all lättklinker 😁👍🏼

För mig är d cellplast när d gäller bygg - å frigolit när d gäller förpackningar..

Atom skrev:
Får man verkligen ok att värma med luft/luft???
Alla borde få...

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
G
Blwrgrl skrev:
Det var värst så mycket skeptiska kommentarer det var här till detta goa hus - cellplast används ju till massor i nuvarande hus också!! tex i lättklinkerhus finns de inbäddade mellan blocken. Det här huset skiljer sig bara i att det är TRÄ och STÅL runt, istället för betong/puts/leca. Och trä brinner sämre än gipsväggar som de flesta har. Så ni med gipsväggar kan vara oroligare än detta par.

Angående grunden så finns det INGET TRÄ i bjälklaget och inte heller ngn syll som kan förstöras av fukt!! 😀

Och eftersom det är ett bjälklag("plintgrund") så ska det ju inte ens jämföras med betongplatta hörrni...platta behöver 300cm cellplast pga betong är svinkallt utan - i detta hus finns ingen svinkall betong.

Coolt med gasolpanel! när man gör gärsgård(staket)har man eldlåga mot spjutdelen som ska ner i marken, det tar nämligen ut kådan till ytan så det blir som en miljövänlig impregnering 👍🏼 och de brukar stå rätt länge de staketen..
Vet inte vart du tar din fakta ifrån men gips är i princip obrännbart material. Det som skiljer en brandgipsskiva mot en vanlig är att brandgipsskivan krymper mindre under brand, vilket gör att den fortfarande sitter kvar i sin konstruktion även efter det att kristallvattnet i gipskärnan är förångat.

Gips skivan bidrar inte mycket till brandbelastningen. Är endast det tunna pappskiktet som är brännbart.

Cellplasten är ok om den är helt inklädd med obrännbara material. Men ofta så blir det problem vid genomföringar skarvar mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.