10 928 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
Manlighetstest - Visa vad ni kan om svetsning :)
Jag har krupit mellan valsarna i strängjutningen på ett stålverk och dragit kylvattenslang.Det var visserligen sommaruppehåll så det var inte så varmt. Men jag har suttit några meter ifrån valsmaskinen när dom körde den.mattiasp skrev:Nån som varit inne i ett stålverk? Stort, låter mycket och massor av glödande stål. DET är manligt!
Svets..? -för söndagsskolefröknar!
Nå, är det nån som vet om det finns något trevligt stålverk man kan ha i trägårn?
Jo, jag glömde en sak: När jag gick på Bergs på KTH (Bergs=Materialteknik=Stålverk, bla), så var Bergssektionen en av de som hade flest kvinnliga studenter, tillsammans med Kemi.
Det manligaste verktyget måste vara syrgaslansen som strängjutarna använder när det har blivit genombrott i strängen och smält stål har runnit ut över valsarna. Den far genom allt.
Nja det går väl men på tunn plåt så är det lätt att det bara blir ett hål
tänd satsen på elektroden brukar inte gilla tunn bilplåt
Under bilen på balkar och sånt så går det bra..
Man får oftas en bättre inträngning med pinne än med mig/mag med solid tråd
tänd satsen på elektroden brukar inte gilla tunn bilplåt
Under bilen på balkar och sånt så går det bra..
Man får oftas en bättre inträngning med pinne än med mig/mag med solid tråd
Under de 2-3 åren vi byggt hus så har min sambo Lisa lärt sig dra el, VVS, rita alla former av ritningar, konstruktion etc.
I princip kan hon en del om det mesta som hör till att bygga hus.
Jag kanske borde se till att hon lär sig svetsa också. :-X
Det är härligt med jämlikhet. 8) ;D
mvh
Lyxmannen David
mvh
Lyxmannen David
Vad du EGENTLIGEN vill säga, David, är väl att du inte kan ett smack - och att det är Lisa som driver hela showen!! : ;DDavid skrev:Under de 2-3 åren vi byggt hus så har min sambo Lisa lärt sig dra el, VVS, rita alla former av ritningar, konstruktion etc.
mvh
Lyxmannen David
PS. Och eftersom jag träffat Lisa så VET jag ju att hon är superduktig!
Det var ju ganska bra pris på den här svetsen TzeroXTzeroX skrev:Tjena!
Har en del småjobb som behöver utföras lite då och då i garaget som man behöver svets till. Har lånat en MIG/MAG av en kompis som köpt den på ClaesOlson för nåt år sen. Den var på 150 Ampere och gjorde, till synes , jobbet bra. Svetsade med flussfylld tråd.
Har läst lite på andra ställen och där är alla eniga om att flussfylld tråd är skit, bara gas som gäller! Har kikat lite på ESAB 150 hos Jula [länk].
Vad göra?? Ge mig lite info, ideér och feedback på era erfarenheter....
Kall mat är varmare än god... ???
http://www.blocket.se/view/5482916.htm?caller=dal_s&l=0&c=1&city=0
Den svetsen var ju kanonbillig...
Har precis kommit hem från semestern (natten mellan lör-sön) så jag har inte hunnit ringa än. Det är ju inte alla som uppskattar telefonsamtal innan kl 9 på en söndagsmorgon . Förutom vi som har barn och tröttnat på alla program på Disney Channel kl 07.30 blir överlyckliga när någon kompis vaknat och vill snacka lite skit....
Har precis kommit hem från semestern (natten mellan lör-sön) så jag har inte hunnit ringa än. Det är ju inte alla som uppskattar telefonsamtal innan kl 9 på en söndagsmorgon . Förutom vi som har barn och tröttnat på alla program på Disney Channel kl 07.30 blir överlyckliga när någon kompis vaknat och vill snacka lite skit....
kan bara säga som hobby svetsare och gammal bilplåtslagare så duger det gott och väl med en lite billigare svets dock en med gas. har nästan dagligen i 5 år använt min 150amp 1fas svets som köptes in för runt 3000spänn. då jag har hållit på mycket med bilar så har det blivit en hel del rostlagning o svetsning av andra konstruktioner. Jag skulle aldrig klara mig utan svetsen. och jag har aldrig haft några problem. man får ju dock byta kontacktmunstycke o gashylsa i bland men det kostar ju inte många spänn o är gjort på nån minut. Så klart man hälldre vill ha en smashwell 180, kempii eller en esab 3fasare. men man klarar sig gott o väl på en 1fas om man inte ska sitta o svetsa balkar hela dagarna...
Vafan gassvets e kanon med man kan även elda med den
Skämt åsido själv har jag gas svets och en tig känner inte behovet av en MIG/MAG då. Men som sagt TIG e ganska så dyrt men bra. Annars funkar gassvets bra man kan ju skära då med löda mm.
Man kan t.om svetsa rostfritt med gas men det är svårt.
TIG blir grymt snyggt.
/Patrik
Skämt åsido själv har jag gas svets och en tig känner inte behovet av en MIG/MAG då. Men som sagt TIG e ganska så dyrt men bra. Annars funkar gassvets bra man kan ju skära då med löda mm.
Man kan t.om svetsa rostfritt med gas men det är svårt.
TIG blir grymt snyggt.
/Patrik
Liknande trådar
-
Vad visar konstruktionsritningen - krypgrund eller källarutrymme?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Brunsvart fasad - visa vad ni har!
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur kan jag installera laddbox - Bilder som visar förutsättningar.
Laddboxar & Elbilar -
Fjärrvärme - utegivare visar fel - styrning med Ngenic tune
Fjärrvärme & Gas -
Ngenic Tune - uppskattad besparing visar ett negativt värde?
Värme allmänt