Köp en Helvisvets på DUAB, har själv en 208 som vi haft på motorklubben i tio år som gått i stort sett varenda dag till allt från rostlagning till byggning av kompletta chassien till amatörbyggda bilar och dragracingchassien.

Den har inte strejkat en enda gång på dessa år.

Du hittar inte en Kemppi eller Esab som har dessa prestanda till någorlunda jämförbara priser.

Köp en 3-fasare om du skall använda den till någorlunda vettiga saker, jag har en 230v 150A också och den går relativt bra om det är ren plåt och inte så tjockt material är det lite rost eller smuts där man vill svetsa så går den mindre bra...

Klart det skall vara en Migratronic eftersom svågern jobbar som försäljningschef där ....kanske jag får lite provision ;D

:surprised: Nu ska jag definitivt köpa en svets! :surprised: Inget mer funderande! Är man man så är man. 8)

Manlighetsnivån hänger dock inte bara på innehavandet av en svets utan alla stora tunga verktyg som låter mycket räknas! Efter de kriterierna är min sambo kanske lite väl mycket man...

Husmyran skrev:
Manlighetsnivån hänger dock inte bara på innehavandet av en svets utan alla stora tunga verktyg som låter mycket räknas! Efter de kriterierna är min sambo kanske lite väl mycket man...
Nån som varit inne i ett stålverk? Stort, låter mycket och massor av glödande stål. DET är manligt!
Svets..? -för söndagsskolefröknar!
Nå, är det nån som vet om det finns något trevligt stålverk man kan ha i trägårn?

Jo, jag glömde en sak: När jag gick på Bergs på KTH (Bergs=Materialteknik=Stålverk, bla), så var Bergssektionen en av de som hade flest kvinnliga studenter, tillsammans med Kemi.

Jesca_j skrev:
Köp en Helvisvets på DUAB, har själv en 208 som vi haft på motorklubben i tio år som gått i stort sett varenda dag till allt från rostlagning till byggning av kompletta chassien till amatörbyggda bilar och dragracingchassien.

Den har inte strejkat en enda gång på dessa år.

Du hittar inte en Kemppi eller Esab som har dessa prestanda till någorlunda jämförbara priser.

Köp en 3-fasare om du skall använda den till någorlunda vettiga saker, jag har en 230v 150A också och den går relativt bra om det är ren plåt och inte så tjockt material är det lite rost eller smuts där man vill svetsa så går den mindre bra...
Hehe kul med alla kommentarer om manlighet.. förgyller vardagen lite :)
Nå, tillbaka till svetsarna, vad jag har förstått blir det mindre sprut och bättre resultat med en 3-fas maskin. Stämmer detta?? Jag har två 3-fas uttag i garaget säkrade på 16 ampere / fas, detta borde väl räcka isf till http://www.drift-underhall.se/ShowArticle.asp?ID=550
?

TzeroX skrev:
Nå, tillbaka till svetsarna, vad jag har förstått blir det mindre sprut och bättre resultat med en 3-fas maskin. Stämmer detta??
Japp. det blir bättre resultat mindre sprut och dessutom är det lättare att svetsa med en kraftigare svets, den är dessutom mer förlåtande om man inte vet riktigt hur man ställer in matning och sådant........ ;D

En mycket stor fördel är att det inte behöver vara så rent/oljefritt/rostfritt i materialet man svetsar om man har en kraftigare svets.

oki then, blir en 3-fas svets mao. Hade först tänkt mig en svets för 2000-3000:- (Biltema, jula m.m) men efter lite upplysningar här i forumet fick ni mig på bättre tankar. Landar på 3995:- hos drift och underhåll, har dock inte pratat med dem om frakten än.
Återkommer lite senare när jag pratat med dem.

Det blir nog bra med den skulle jag tro.Skaffa dig en riktig hjälm oxå så du slipper svetsblänk ;)

Andreas_Hansson skrev:
Det blir nog bra med den skulle jag tro.Skaffa dig en riktig hjälm oxå så du slipper svetsblänk  ;)
Fasen visste att det var nåt jag glömt... >:(
Vart hittar man en bra hjälm då till humant pris???

Använder Män Hjälm ???
De är ju så tjockskallade ändå ;D
Själv är jag bara en liten pojke som lånar av pappa om jag behöver någonting. Han har ju ändå allt.

tja, jag e ju pappa så jag borde ju enligt dig ha allt ;)
ni vet vad de säger, den som har mest prylar när han dör har störst lån hos banken..... :)

tynnis skrev:
Använder Män Hjälm ???
De är ju så tjockskallade ändå ;D
Själv är jag bara en liten pojke som lånar av pappa om jag behöver någonting. Han har ju ändå allt.

Svetshjälm ::)
http://www.speedglas.com/

Finns på Clas O.

??? Då ni skriver att minsta ESAB inte är riktiga menar ni alla i serien 150, 180 och 240 LKA orginal, eller är det bara 150 Ampere maskinen?

(Har själv 240A varianten, köpt av en svetsfirma, det enda de klagade på var att deras vattenkylda 400 A svetsar var bättre då man skulle svetsa en hel dag... och inte fick några intermittens problem).

Detta har diskuteras i en annan tråd och som jag fattade var det bara snack.. En tekniker på esab som jag pratade med förut sa att dom minsta oxå gjordes i laxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.