Med väldigt god insyn i de stora byggbolagen i sverige kan jag säga att det inte är sant att de skulle bygga med medvetet låg kvalitet. Man följer självklart uppsatt regler och branschnormer. Hur det går till när mindre entreprenörer bygger vet jag inte, men det blir i så fall en mindre del av byggvolymen. Katastrofer som tunnputs på cellplats är förstås en katastrof för varumärket, en långt mycket större kostnad jämfört med besparingen att använda andra metoder.

Sen finns det helt sant en inneboende jävssituation i att bostadsutvecklaren driver brf:en och alltså är beställare och mottagare av sin egen leverans. Problem med detta har jag sett från den privata sidan där slutbesiktning inte skedde på ett bra sätt.

Det stora problemet jag ser med alla bostäder som produceras 2017 är att de är så bantade för att få ner ytorna. Många lägenheter har t.ex. Endast förråd i lägenheten. Det som mäklaren kallar walk-in-closet är alltså platsen där man förväntas förvara vinterdäck och liknande. Men d et öppnas ju förrådsservice vid varenda större väg...

• Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Tosse skrev:
Man följer självklart uppsatt regler och branschnormer.
Ja, det nämns och kritiseras i artiklarna som citeras. Nämligen att regler och branschnormer inte räcker till, utan är alldeles för snävt och snålt satta. Vilket ju stämmer när man inte har en stark motpart utan det är utförarna som har mest inflytande över regelverk och norm. Så läs gärna dem och kommentera.

(Det finns ju många erkänt dåliga konstruktioner som är godkända på småhus, så jag antar att det samma är sant när det gäller större byggnader också.)

Johan Gunverth skrev:
Tja, det är ju inte svårt att hitta artiklar och dokument som säger samma sak. Ett kortfattat exempel från KTH:

[länk]
Ja den artikeln säger att det finns aktörer som byggt billigt och dåligt, men det är inget nytt så har det alltid sett ut och kommer alltid att vara så.
Men det har inget med hur hyresrätter kontra bostadsrätter byggs i 99 fall av 100

Redigerat:
Jag har ingen branchinsyn men mina spontana tankar om detta är att bostadsrätter byggs med en mycket högre "show off" faktor för att maximera vinsten. Man satsar extra på exotiska "utsmyckningar" på fasader för att göra de mer exklusiva och på så sätt driva upp priset. Dessa exotiska lösningar kanske funkar fint på arkitektens ritningar men när de reliseras så skapas ett högre latent underhållsbehov. Hyresrätter däremot byggs mer rationellt och praktiskt för att minimera framtida underhållsbehov. Någon har nämnt Hammarby sjöstad som exempel på att bostadsrätter byggs sämre, men här tror jag att det mest handlar om att många hus byggts med enstegstätat fasad och där vi nu börjar se ett behov att att åtgärda det. Jag jobbar själv i området och det är ganska ofta som man ser byggnadsställningar som smälls upp längs fasaderna..

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Att hyresrätter och bostadsrätter byggs olika är väldigt naturligt i mitt tycke. Olika kunder med olika önskemål. Vilken bostadsrättsköpare skulle byta bort klinker i badrummet mot terrazzo i trapphuset?

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det nämns och kritiseras i artiklarna som citeras. Nämligen att regler och branschnormer inte räcker till, utan är alldeles för snävt och snålt satta. Vilket ju stämmer när man inte har en stark motpart utan det är utförarna som har mest inflytande över regelverk och norm. Så läs gärna dem och kommentera.

(Det finns ju många erkänt dåliga konstruktioner som är godkända på småhus, så jag antar att det samma är sant när det gäller större byggnader också.)
Menar du svd-artikeln? Jag får inte läsa den utan att betala och så intresserad är jag inte.

Generellt är det i flerbostadshus betydligt mer hållbara konstruktioner än i småhus. I alla fall i strukturella delar. Inredningen är densamma i småhus kontra flerbostadshus. Hyresrätter byggs ofta mer påkostade i trapphus och liknande. Ibland har man även t.ex. fristående spisar för att det ska vara lätt att byta. Men frågar du en bostadsrättsköpare är det inte vad de vill ha och enligt mig är det inte statens uppgift att reglera det. Funktionen och tillgängligheten i bostaden är redan strikt reglerad genom bbr och svensk standard.

Polos skrev:
Ja den artikeln säger att det finns aktörer som byggt billigt och dåligt, men det är inget nytt så har det alltid sett ut och kommer alltid att vara så.
Men det har inget med hur hyresrätter kontra bostadsrätter byggs i 99 fall av 100
Du jobbar som anställd på golvet och har så stor insyn i produktion och förvaltning att du kan ge statistik ner till 1% säkerhet? Det förvånar mig. Jag jobbar i landstinget och känner knappt till budgeten på min egen lilla enhet ..

Polos skrev:
Det är ingen skillnad på hur en bostadsrätt byggs eller en hyresrätt byggs.
När det byggdes i Fruängen för ett par år sedan satt det olika fasadskivor på de hus som skulle bli hyresrätter jämfört med bostadsrätter.
Man kunde peka på fasaden och säga att detta blir en bostadsrätt.

Säger inte att det ena var sämre än det andra, men varför olika när samma bolag byggde?

H
Huddingebo skrev:
När det byggdes i Fruängen för ett par år sedan satt det olika fasadskivor på de hus som skulle bli hyresrätter jämfört med bostadsrätter.
Man kunde peka på fasaden och säga att detta blir en bostadsrätt.

Säger inte att det ena var sämre än det andra, men varför olika när samma bolag byggde?
konstigaste uttalandet jag hört, kan ju bero på tusen anledningar.
beställaren kan vara olika, bara entreprenören som är samma.
Olika entreprenadformer, totalentreprenad samverkan, etc.
beställaren kan ha haft olika avtal.
etc. etc.

hul skrev:
konstigaste uttalandet jag hört, kan ju bero på tusen anledningar.
beställaren kan vara olika, bara entreprenören som är samma.
Olika entreprenadformer, totalentreprenad samverkan, etc.
beställaren kan ha haft olika avtal.
etc. etc.
Det var samma byggföretag som byggde husen där.
Det var inhägnat med stängsel och samma gubbar som jobbade i husen.
Min bror bodde granne med bygget som jag har haft BRA koll på det.
Du försöker att bortförklara nåt som för mig såg helt absurt ut men som du själv inte har sett.

Rafael Ospino
Denna artikel belyser varför många byggbolag slarvar med utförandet i spekulationsbyggda bostadsrätter.
Det innebär helt enkelt ingen risk. Om interimsstyrelsen har godkänt ett sämre utförande står den valda styrelsen sig slätt. Den kommer ingen vart. Byggande utan ansvar riskerar bli dåligt byggande. De som bygger skulle nog aldrig medge det, dock. Jag har medverkat i ett antal oberoende besiktningar och kan intyga att det Jonas Anund skriver stämmer. http://www.bofakta.se/nr-2-2013-hd-dom-omöjligt-vinna-mot-byggande-styrelse

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
H
Huddingebo skrev:
Det var samma byggföretag som byggde husen där.
Det var inhägnat med stängsel och samma gubbar som jobbade i husen.
Min bror bodde granne med bygget som jag har haft BRA koll på det.
Du försöker att bortförklara nåt som för mig såg helt absurt ut men som du själv inte har sett.
ja men du vet uppenbart inte hur ett bygge funkar.
Spelar ju ingen roll vad de står på kläderna på dom som arbetar där.
Är ju inte byggföretagen som bestämmer hur huset ska byggas. De kan ju vara två olika beställare på de husen du sett.
Bara för de står ett namn på kläderna på de som arbetar är de ju klart inte dom som är beställare av husen.

säg att hus 1 kan ju entreprenören bygge åt en privatbeställare i samverkan.
På detta blir de ju klart en typ av lösning

Hus 2 kan samma entreprenör bygga åt en annan beställare typ kommunen som då har helt andra krav som beställare

hus 3 bygger entreprenören i egen regi.

dessa alternativen kan ju fortsätta i oändlighet med lika många lösningar på konstruktioner.
bara entreprenadformen kommer ju spela otrolig roll, totalentreprenad gentemot utförandeentreprenad.
Detta är väldigt normalt bara åka till vilket område som helt som utvecklas nu så kommer du se många olika lösningar på samma problem.

Att din bror bor nära projektet ger dig inte mer trovärdighet direkt om de var de du sökte.
vet man inte hur byggbranchen är uppbyggd som du uppenbart inte gör så kanske man ska fundera där först.

hul, då du är så insatt i byggbranschen, kan du då inte redigt förklara varför de påståenden om byggfusk som tråden hävdar är felaktiga.
Att du inte håller med är ju ingenting konstigt då du jobbar i svängen, så det är ju värt noll om du inte kan visa underlag som motsäger den till synes vederhäftiga information som länkas här.

H
Bo.Siltberg skrev:
hul, då du är så insatt i byggbranschen, kan du då inte redigt förklara varför de påståenden om byggfusk som tråden hävdar är felaktiga.
Att du inte håller med är ju ingenting konstigt då du jobbar i svängen, så det är ju värt noll om du inte kan visa underlag som motsäger den till synes vederhäftiga information som länkas här.
Diskussionen jag hade med Huddingebo handlade om att flera grannhus var byggda på olika sätt, vilket jag förklarade är normalt.
I sverige följer vi diverse byggregler såsom BBR och eurokoder som minsta standard. Och de mesta byggnaderna som byggs, byggs med långt bättre standard än dessa krav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.