Det har gått två månader så nu måste Finaninspektionen komma med ett nytt utspel om att hushållens skulder måste minska.

Kommer aldrig att bli verklighet av förslaget, speciellt inte så nära ett val. Det parti som strider för denna fråga kommer att bli straffat hårt av väljare som har eller vill skaffa bolån.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort problem bli ju att det fortfarande kommer vara höga priser i heta regioner (även om priserna skulle sjunka något) vilket leder till att "alla" tvingas lägga några tusenlappar i amortering varje månad.
Tusenlappar som kommer tas ifrån annan konsumtion.

Detta leder till att ekonomin i stort går ner och går knackigt, pressar priser på mat, leksaker, hamburgare osv.
2% inflationsmålet hamnar ännu längre bort, räntorna fortsätter vara låga/falla.

I slutänden förstärker detta obalansen i inflationen, att inflationen bara sker inom bostadssektorn, som inte räknas in i inflationsmålet.
Tanken är väl att det är bättre att bromsa ekonomin tidigare än senare i rusningen? Om bostadspriserna fortsätter öka kommer smällen vara ännu värre när räntan stiger.

Vad är värst, en käftsmäll NU eller en dubbelt så hård käftsmäll om fem år?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
gäst skrev:
Och som vanligt så gäller det säkert nya lån och inte gamla....
Känns lite knepigt att ändra gamla lån, tycker du inte ?

buspojken buspojken skrev:
Känns lite knepigt att ändra gamla lån, tycker du inte ?
Inte om lånevillkoren medger det. Finns säkert många existerande lån där banken skulle kunna kräva en högre amorteringstakt enligt de existerande villkoren, men hellre ser att det betalas mer ränta över tid.

Hellre amortera än att ta bort ränteavdraget!!
Kasta också den f-bannade fastighetsskatten.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
"en ung höginkomsttagare som nästa år tar ett nytt bolån på 80 procent av bostadens värde och fem gånger årsinkomsten"

Men köp inte en så förtvivlat dyr lägenhet då! Att ha hög inkomst är inte samma sak som att vara rik. I det här landet verkar det snarare vara tvärt om, folk med höga inkomster har höga lån och ingen har andra tillgångar än bostaden.
Ja när en 1:a kostar 2-3 miljoner(ej i innerstad) i Stockholm så kanske det inte finns så mycket val?

BirgitS
E etnica skrev:
Ja när en 1:a kostar 2-3 miljoner(ej i innerstad) i Stockholm så kanske det inte finns så mycket val?
Ettorna kring Vällingby centrum går på ungefär 1,5 miljon och då är det en knapp halvtimme med tunnelbana till T-centralen så det är inte särskilt långt ut.

E etnica skrev:
Jo, hyra i andra hand, eller köpa längre ut. Klart det finns ettor under 2 mille på pendlingsavstånd.

Eller bo tillsammans med kompisar, som man gör i alla andra länder som unga vuxna. Snitthyran på Kungsholmen i nybygge är under 18k för en 4:a. Alltså en månadskostnad på ynka 6 k medan lönen stiger och man sparar ihop till en insats.

O
Jag har faktiskt svårt att se hur detta kommer att lösa de skenande priserna på bostadsmarknaden? Dessutom så kan de inte vänta på effekterna av det amorteringskrav man redan gjort? Varför stressa fram massa åtgärder innan man vet om det man redan gjort har någon effekt?
Amortera eller inte? Låt det vara upp till var och en. Att tvinga någon att amortera är aldrig bra. Jag tror att detta är ett av alla förslag, men de kommer inte bli så mycket mer just nu. Det börjar närma sig val, så nu passar sig politikerna för att låta FI bestämma för mycket... För jag är övertygad om att alla egentligen är överens om att man ska inte tvinga någon att amortera även om det är positivt att göra det. Men jag tror att för många känns det meningslöst att amortera, har man ett lån på kanske 6 milj. så kommer det knappt märkas på själva skulden. Alltså kommer det att kännas som en kostnad för många. Det är pengar som försvinner jag kan inte använda dessa pengar till annat utan dessa stoppas i ett för många oändligt hål. En viktig tanke när man diskuterar amorteringskrav och hur folk känner. Det blir för många en utgift som inte leder till någonting.

O
jonmo jonmo skrev:
Jo, hyra i andra hand, eller köpa längre ut. Klart det finns ettor under 2 mille på pendlingsavstånd.
Att hyra i andra hand? Det räddar verkligen bostadsmarknaden!

Men marknaden fungerar på ett sådant sätt att där alla vill bo kostar det mycket pengar. Så att en etta långt utanför innerstan kostar under 2 milj innebär inte att den kommer att göra det när efterfrågan ökar eftersom det är för dyrt att bo på andra ställen...

O
jonmo jonmo skrev:
Inte om lånevillkoren medger det. Finns säkert många existerande lån där banken skulle kunna kräva en högre amorteringstakt enligt de existerande villkoren, men hellre ser att det betalas mer ränta över tid.
Det vore väl underbart att helt plötsligt ändra spelreglerna? Jag antar att du själv inte har några större skulder.

O Odjuret skrev:
Amortera eller inte? Låt det vara upp till var och en. Att tvinga någon att amortera är aldrig bra.
"Sluta röka eller inte? Låt det vara upp till var och en. Att tvinga någon att sluta röka är aldrig bra."

"Vaccinera sig eller inte? Låt det vara upp till var och en. Att tvinga någon att Vaccinera sig är aldrig bra."

Att amortera ner från farliga nivåer är alltid bra. Dåligt för individer som inte har tänkt efter före innan de förköpte sig, bra för samhället.

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
"Sluta röka eller inte? Låt det vara upp till var och en. Att tvinga någon att sluta röka är aldrig bra."

"Vaccinera sig eller inte? Låt det vara upp till var och en. Att tvinga någon att Vaccinera sig är aldrig bra."

Att amortera ner från farliga nivåer är alltid bra. Dåligt för individer som inte har tänkt efter före innan de förköpte sig, bra för samhället.
Visst är det bra att minska skulden men jag menar att det är inte amorteringarna som på överskådlig tid kommer göra att jag och min familj kommer kunna bo kvar om vi blir arbetslösa eller värdet på huset minskar över 30% utan det är det vi har i likvida medel att betala ränta och övriga utgifter med. Jag hade hellre sett ett krav där man "tvingas" ha en viss mängd sparat och bundet till boendet. Antingen baserat på köpeskillingen eller bruttolön.

Martin_B
Det är väl superbra att folk inte amorterar, blir ju mer klirr i statskassan då :D
Tråkigt för individen om de går i personlig konkurs dock, men alla andra skötsamma tjänar bara på det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.