16 069 läst · 27 svar
16k läst
27 svar
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
De byggde sagda fordon i föregående avsnitt, och ja, där är en bank med batterier. Gissningsvis är invertern kopplad till dessa och inte direkt till solcellerna. Sen kunde ju ha valt bättre ord när de sa att den drevs av solcellerna när majoriteten av energin kom från batterierna, men å andra sidan så kom väl den energin indirekt från solcellerna när de laddades tidigare under dagen (eller från elnätet om de nu laddades från väggen.
Angående effekten, kollar du man på hela klippet ser man också att de har problem med att köra airfryern på högsta effekt, den stängs av. De löser det senare genom att köra på lägre effekt. Gissar att invertern överlastas, eller om där är skydd på batterierna för för hog urladdningsström.
Angående effekten, kollar du man på hela klippet ser man också att de har problem med att köra airfryern på högsta effekt, den stängs av. De löser det senare genom att köra på lägre effekt. Gissar att invertern överlastas, eller om där är skydd på batterierna för för hog urladdningsström.
Jo så länge som du inte går över vad solpaneler klarar att ge och solen är konstant så är det fullt rimligt.K Kapsyl skrev:
Men kommer där ett moln så ballar det ur om man inte har en buffert... dvs batteri
Men har du säg 10kw solceller och kör något på 1kw så är det mycket mer förlåtande om där kommer ett moln
flesta golfbilar innehåller ju batterier .och har man en eldriven golfbil så är det rätt stora batterier och ingen vet hur länge före och efter den laddades med en vanlig laddare eller om det fuskas och fanns skarvsladd till eluttag eller elverk en bit bort.. tv är inte alltid så noga med verkligheten om det som inte syns i bild
En begränsad tid med en fullladdad batteribank och en lagomt stor inverter kan självklart driva en airfryer en stund
En begränsad tid med en fullladdad batteribank och en lagomt stor inverter kan självklart driva en airfryer en stund
jag som såg avsnittet kan säga att det inte fungerade så jättebraS smen64 skrev:Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
Så 800-960 watt, mjo går nog med en inverter. Bara köra lägre temperatur = lägre watt behov.
Ev stega upp den beror på hur den är.
Hade en mindre 1kw airfryer tidigare har en 1.5kw nu.
Bör även gå att köra på "under watt", inte helt 100% då det beror på om elektroniken ger larmkod. Begär en temperatur, temperatur ej nåd= "skjut till mer ström" säger elektroniken.
Men får bara de den kan ta så lägre temperatur eller längre tid att värma up elementet inuti.
Har den komplexa skydd kanske den slår ifrån för "loopen blir ett fel" Men tvivlar på det.
Air fryer är ett element & en fläkt med en timer.
Sen utan vidare med ett batteri emellan
Ev stega upp den beror på hur den är.
Hade en mindre 1kw airfryer tidigare har en 1.5kw nu.
Bör även gå att köra på "under watt", inte helt 100% då det beror på om elektroniken ger larmkod. Begär en temperatur, temperatur ej nåd= "skjut till mer ström" säger elektroniken.
Men får bara de den kan ta så lägre temperatur eller längre tid att värma up elementet inuti.
Har den komplexa skydd kanske den slår ifrån för "loopen blir ett fel" Men tvivlar på det.
Air fryer är ett element & en fläkt med en timer.
Sen utan vidare med ett batteri emellan
Nu är Batteriet jag nämner inte så stort och borde få plats i en golfbi, men detta är lite Off topic.S smen64 skrev:
Men troligen måste det finnas en växelriktare som man kopplar in air fryern samt troligen har goldbilen ett batteri som knase används till både bilen och airfriern

mandelmans är omöjligaS smen64 skrev:Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
Beror väl mer på vilken converter ni har ??S smen64 skrev:Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Kan denna MPPT regulator ladda ett LFP-batteri?
Hur kan jag montera dessa paneler bättre?
Solceller, Solfångare, Solenergi