Silver78 Silver78 skrev:
Nja. Det är ju en del lösningsmedel och sånt som krävs.
Krävs alls inga lösningsmedel för att måla med linoljefärg.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Plastfärg är akrylat och nej det är inte överlägset.
Vad är en bättre fasadfärg på ett nyproducerat hus idag med hänsyn till miljö, kostnad och underhållskostnader?

Jag känner inte till något annat i varje fall.

Men man måste självklart anpassa färgval utifrån förutsättningarna på varje enskilt objekt. Så den så kallade "plastfärgen" är inte rätt i alla lägen.
 
S segv skrev:
Krävs alls inga lösningsmedel för att måla med linoljefärg.
Linoljefärg är ju fylld med en jävla massa lösningsmedel som alla målare vill undvika...
 
Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Linoljefärg är ju fylld med en jävla massa lösningsmedel som alla målare vill undvika...
Riktig linoljefärg är bara kokt linolja och pigment. Inte en droppe lösningsmedel när vi fick plåttaket målat under i juni.

Men de produkter som såldes av de stora drakarna som "linoljefärg" eller "oljefärg" på t ex 80-90-talen var ofta en sörja av olika billiga vegetabiliska oljor, linolja, standolja och ibland alkyder och en massa naftalösningsmedel. Det var nog billigast så och det blev mer lättjobbade produkter.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Riktig linoljefärg är bara kokt linolja och pigment. Inte en droppe lösningsmedel när vi fick plåttaket målat under i juni.

Men de produkter som såldes av de stora drakarna som "linoljefärg" eller "oljefärg" på t ex 80-90-talen var ofta en sörja av olika billiga vegetabiliska oljor, linolja, standolja och ibland alkyder och en massa naftalösningsmedel. Det var nog billigast så och det blev mer lättjobbade produkter.
Du har rätt, späds bara ut med terpentin som grundfärg och ev andra lager men själva täckande lagret är bara pigment o linolja.

Men ett helsike att jobba med. Har tillbringat sommaren med lite kulturvård, skrapa o måla gamla dörrar och fönster med linoljefärg. Inget jag önskar någon (fast det är lite som meditation samtidigt) ;)
 
Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Du har rätt, späds bara ut med terpentin som grundfärg och ev andra lager men själva täckande lagret är bara pigment o linolja.

Men ett helsike att jobba med. Har tillbringat sommaren med lite kulturvård, skrapa o måla gamla dörrar och fönster med linoljefärg. Inget jag önskar någon (fast det är lite som meditation samtidigt) ;)
Är där i år, kör fönster och foder med äkta linoljefärg (utan terpentin). Att måla är helt OK, men torktiderna är hemska.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är där i år, kör fönster och foder med äkta linoljefärg (utan terpentin). Att måla är helt OK, men torktiderna är hemska.
Mättar du träet innan?
Återkom gärna med bild. Alltid funderat på att göra det men alltid fegat ur och kört alkyd.
 
Claes Sörmland
Silver78 Silver78 skrev:
Mättar du träet innan?
Återkom gärna med bild. Alltid funderat på att göra det men alltid fegat ur och kört alkyd.
Det är ingen nymålning, huset är från 1919 och jag undrar om det mesta inte är från den tiden. De smidda spikarna indikerar det. Så träet är redan oljemättat, bara att skrapa ned befintlig linoljefärg (och ytterlager av frasig alkydoljefärg från 1900-talets senare del) och så två lager färg outspädd rakt på.

Men jag har målat en nybyggd friggebod med sågad modern panel för några år sedan och då grundade jag med en sörja av rå linolja, terpentin och linoljefärgen. Och sen två till tre lager outspädd linoljefärg.

Nackdelen med linoljefärgen är ju allt underhåll med den. Den blir matt och kritar snabbt, på bara några år. Så man ska inte vara för romantisk. Jag förstår att moderna hus målas med akrylat.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
@Claes Sörmland Jag vet om underhållet. Jag tycker om karaktären och tycker det blir galet snyggt när färgen kritas och mattas av. Det blir liksom en charm som matchar byggnadens ålder. Med det sagt är det en stil som passar en viss typ av byggnader med anor från en försvunnen tid.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.