6 545 läst · 42 svar
7k läst
42 svar
Målade väggar 3 ggr fortfarande flammiga
Har gjort min beskärda del av målning och även tagit in målare. Kör på Alcro Milltex. Överlägset resultat.
Sandolin som fanns (finns?) på Byggmax var den bästa billiga jag testat, men fortfarande inte i klass med Alcro.
Genvägar blir oftast senvägar...o målarfärg är i det stora hela försumbara utgifter.
Sandolin som fanns (finns?) på Byggmax var den bästa billiga jag testat, men fortfarande inte i klass med Alcro.
Genvägar blir oftast senvägar...o målarfärg är i det stora hela försumbara utgifter.
Sitter i ett rum just nu som är målat med spacklade tapetskarvar.K K. L skrev:
Reste mig och kollade, även i släpljus, och man kan knappt ana dom.
Så jag vet faktiskt inte hur ni "jobbar" med spacklingen för att få det att se så "jäkligt illa ut".
C Chrilonn skrev:
D datja skrev:Ja då. Väggfärger inomhus är enkla plastfärger där det enda som skiljer i kvalitet är hur mycket vatten det är i burken (dvs hur lite färgpigment det där). Köp ett välkänt märke.
När jag var ung och skulle snåla så köpte jag 10 liter av Silwans egen väggfärg (kritvit) för att just grundmåla innan dyrare färg användes. Men jag prövade först färgen i en skrubb på 1x1 m som någon galning målat mörklila. Efter sex strykningar var väggen rosa. Silwanburken var nästan slut, och jag for och köpte något etablerat märke, strök två gånger till, sen
Eller så är det ett färgproblem. Är andra rummet jag målar själv det blev knas bra för dig att det blivit fint hos dig. Jag kommer inte riva upp hela skarva. De är inte provlemet.M MagHam skrev:
Är Hornbachs färg sämre än Rustas billigaste alltså?
Du skrev att du tror att du kanske har tryckt för hårt med rollern. Om du tror det så har du det, man ska aldrig trycka överhuvudtaget, bara rolla.
Och har man använt den lite kraftigare renoveringsväven är det ganska viktigt att köra ett ordentligt lager med vit grundväg först, gärna billig, för den sväljer kopiösa mängder färg. Sedan 1-3 lager av slutfärgen, antal lager beror på hur mörk den är och hur bra man är på att måla.
Du skrev att du tror att du kanske har tryckt för hårt med rollern. Om du tror det så har du det, man ska aldrig trycka överhuvudtaget, bara rolla.
Och har man använt den lite kraftigare renoveringsväven är det ganska viktigt att köra ett ordentligt lager med vit grundväg först, gärna billig, för den sväljer kopiösa mängder färg. Sedan 1-3 lager av slutfärgen, antal lager beror på hur mörk den är och hur bra man är på att måla.
Tackar jag har målat två rum. En med den från rusta en med den från hornbach. Jag vet inte egentligen vilket som e sämst eller bäst kan mycket väl va underlag så väl som teknik jag har läst på massor och kommer måla igen och prova annan färg.
Andra trådar har skrivit om detta. Mätta väggen med billig färg och måla sista lagret med dyrare färg. Om du kör med dålig färg hela vägen får du låta den ligga utan lock ett tag så färgen blir tjockare och täcker bättre. Jag gör alltid så med takfärg fast jag alltid köper dyr färg för taket. Hellre måla 1, högst 2 ggr. Jobbigt för nacken annars.C Chrilonn skrev:Hej! Jag funderar på om det går att måla på ett fjärde lager med färg. Har målat 3 ggr men ser fortfarande flammigt ut har läst lite om teknik är det värt ett fjärde ej grundmålning då målarbutik sa att det inte behövdes med den typ av färg. Skulle isåfall testa p en vägg först och se. Det gick åt mycket färg vid målningen jag har säkert tryckt för hårt ovs. Väggen var svår att få mättad.
Jag antar att du inte är proffs, och ändå fått det bra, men beror det inte lite vad det är för textur eller gräng på tapeten? Om tapeten inte är slät som efter man har spacklat och slipat så kommer man ju att se texturskillnaden mellan spacklade skarvar eller ren tapet? Det kommer man väl inte ifrån än om man bredspacklar?M MagHam skrev:
Ja, sätter man upp renoveringsväv som TS gjort måste all spackling och slipning göras först, renoveringsväven tar man för att dölja de sista må skavankerna.M MoveMe skrev:Jag antar att du inte är proffs, och ändå fått det bra, men beror det inte lite vad det är för textur eller gräng på tapeten? Om tapeten inte är slät som efter man har spacklat och slipat så kommer man ju att se texturskillnaden mellan spacklade skarvar eller ren tapet? Det kommer man väl inte ifrån än om man bredspacklar?
Liknande trådar
-
Kakla över plastmatta på väggar i 3-4 år gammalt badrum.
Badrum -
Måla målade källarväggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Nymålade väggar - sprickor efter några månader
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur göra för att få mina tapetserade väggar målade?
Färg, Måla & Tapetsera -
Porösa betongväggar i hus från 30-talet och Ankarmassa
Inredning