D
C Chrilonn skrev:
Kan man byta fabrikat och lägga på det gamla? Nybörjare 😄
Ja.

Skiljer sig färgskalor mellan fabrikaten inte forskat mycket men hade nog gärna bytt.

D
C Chrilonn skrev:
Kan man byta fabrikat och lägga på det gamla? Nybörjare 😄
Ja då. Väggfärger inomhus är enkla plastfärger där det enda som skiljer i kvalitet är hur mycket vatten det är i burken (dvs hur lite färgpigment det där). Köp ett välkänt märke.

När jag var ung och skulle snåla så köpte jag 10 liter av Silwans egen väggfärg (kritvit) för att just grundmåla innan dyrare färg användes. Men jag prövade först färgen i en skrubb på 1x1 m som någon galning målat mörklila. Efter sex strykningar var väggen rosa. Silwanburken var nästan slut, och jag for och köpte något etablerat märke, strök två gånger till, sen klart.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
K
Ska du bara måla på tapeterna så ska du inte spackla några skarvar.

Sen det här med att de flesta tror att de lägger på flödigt men det brukar inte stämma med verkligheten, lägg på som en yrkesmålare skulle göra.
Tryck aldrig ur färgen ur rullen utan fyll på ny färg mycket tidigare.

• Gilla
Chrilonn
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja då. Väggfärger inomhus är enkla plastfärger där det enda som skiljer i kvalitet är hur mycket vatten det är i burken (dvs hur lite färgpigment det där). Köp ett välkänt märke.

När jag var ung och skulle snåla så köpte jag 10 liter av Silwans egen väggfärg (kritvit) för att just grundmåla innan dyrare färg användes. Men jag prövade först färgen i en skrubb på 1x1 m som någon galning målat mörklila. Efter sex strykningar var väggen rosa. Silwanburken var nästan slut, och jag for och köpte något etablerat märke, strök två gånger till, sen klart.
Rosa toppen. 😁

• Gilla
chrd
  • Laddar…
K K. L skrev:
Ska du bara måla på tapeterna så ska du inte spackla några skarvar.
Jo. Ett bristande underarbete syns nästan alltid igenom.

• Gilla
HelenaC74
  • Laddar…
Japp läste är skarvar hela behövs ej spacklas det ser bättre utan att göra om man målar på jag tänkte faktiskt ta hjälp och fick det bekräftat av målare. Misstänker renoveringstapet i botten kanske. Lät skarvar vara kvar medvetet.

Kommer fundera på en bra plan men låta väggarna landa i ett tag till inte för länge innan det blir kallt det ser ut som om det ligger en grundfärg på jag är allts inne på att lägga ett lager med bättre kvalitet på färg.

Kan mycket väl vara dåligt gjort grundarbete från början och väggarna sugit olika jag kommer säkert göra om igen längre fram. Får väll se om jag orkar ta bort hela tapeten då. Det såg väldigt jämt ut vid första anblick innan jag målade men väggarna har slukat färg så någonstans är det inte bra gjort mitt sätt är ett test. Därför jag mer än gärna funderar på ett lager till.

K
M MagHam skrev:
Jo. Ett bristande underarbete syns nästan alltid igenom.
Ska man bara måla tapeten så ser det bättre ut med rena skarvar än spacklade.

Det vet väl "alla" att spacklade och målade tapetskarvar ser för jäkla illa ut.
Så det så.😊

K K. L skrev:
Ska man bara måla tapeten så ser det bättre ut med rena skarvar än spacklade.

Det vet väl "alla" att spacklade och målade tapetskarvar ser för jäkla illa ut.
Så det så.😊
Thank you 😃

Målade ett tak med Hornbach egen färg, 3 gånger, fortfarande flammigt.
Köpte en burk Alcro och drog på en gång, sen var problemet borta.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Tack inte bara jag som blir knäpp på färgen.

Hur löste du det efter?

Jag gjorde nu så att jag mailade ett klagomål till butiken för så illa ska det nog inte se ut. Får se vad de svarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.