BirgitS
42KVMBromma 42KVMBromma skrev:
Hur kan man veta om det är sättningar i huset?
Det kan vara bra att prata med styrelsen/förvaltaren.
 
  • Gilla
42KVMBromma
  • Laddar…
Tack alla för era svar! Nu har jag gjort två väggar och inne på min tredje. Detta måste så vara innevägg? för det är ett helt annat material. Gröpte ur lite och det verkar vara rakt genom gips? Det verkar som att det ligger ovanpå gipset ett tunt lager av något material som det sedan är målat på. Det är OMÖJLIGT att dra bort det tunna lagret material.. Vad är mina alternativ här?

TACK!
 
  • En urgröpt del av en innervägg som visar lager av gips och okänt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn av en vägg där ytskikt av målad gips är urgröpt och exponerar underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var förbi Colorama, dem sa att det bara var att spackla över väggen där det inte sitter löst/bubblor, vilket det inte gör. Vad säger ni, kan man spackla direkt över målad gipsvägg?
 
D
Ja men min erfarenhet säger att det kommer bli mycket jobbigare.

Du kommer få lägga ner mer tid på spacklingen. Frågan blir om det tar längre tid och är svårare att ta ner gipset.

Ditt gips sitter säkert limmat mot betongväggen då kan det bli jobbigare att få ner gipset.

jag tycker du ska testa på en vägg.
 
42KVMBromma 42KVMBromma skrev:
Tack!

Känner mig som en riktig Nybörjare (vilket jag iofs är).
När du säger vävremsa, är det glasfiberremsa du använde dig av? Satte du den direkt på sprickan och spacklade över (antar jag), eller på spacklet?
Min stora spricka var djupare så jag fyllde i med husfix först, glasfiberremsa över det och sedan väggspackel i två omgångar. Slipning efter varje. I ditt fall skulle jag strunta i det, alldeles för små och för många.
 
42KVMBromma 42KVMBromma skrev:
Jag var förbi Colorama, dem sa att det bara var att spackla över väggen där det inte sitter löst/bubblor, vilket det inte gör. Vad säger ni, kan man spackla direkt över målad gipsvägg?
Om det är extremt svårt att få bort all gips så skulle jag nog personligen bara spackla över det. Av det lilla man kan se på just den väggen så ser det inte alls så dåligt ut, det räcker inte med att låta det vara och bara måla när det är dags?
 
D Derbyboy skrev:
Ja men min erfarenhet säger att det kommer bli mycket jobbigare.

Du kommer få lägga ner mer tid på spacklingen. Frågan blir om det tar längre tid och är svårare att ta ner gipset.

Ditt gips sitter säkert limmat mot betongväggen då kan det bli jobbigare att få ner gipset.

jag tycker du ska testa på en vägg.
Hej!

Jag kommer sandpappra på väggen för att se till att spacklet sätter sig ordentligt, sedan rakt på med skiten :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S SaltPeppar skrev:
Min stora spricka var djupare så jag fyllde i med husfix först, glasfiberremsa över det och sedan väggspackel i två omgångar. Slipning efter varje. I ditt fall skulle jag strunta i det, alldeles för små och för många.
Tack för svar!

Kommer sätta en remsa på mina "största" sprickor och sedan spackla över två gånger (och slipa) som du :)
 
S SaltPeppar skrev:
Om det är extremt svårt att få bort all gips så skulle jag nog personligen bara spackla över det. Av det lilla man kan se på just den väggen så ser det inte alls så dåligt ut, det räcker inte med att låta det vara och bara måla när det är dags?
Väggen är precis som du säger, helt okey. Tyvärr är det normalt "slitage" samt av någon anledning använt någon väv av textur. När solen ligger på ser man mycket tydligt textur, spackel, kant, spackel textur om vartannat. Så min tanke är att spackla över det så jag får enhetligt med betongväggen samt en slät och fin yta :)
 
42KVMBromma 42KVMBromma skrev:
Väggen är precis som du säger, helt okey. Tyvärr är det normalt "slitage" samt av någon anledning använt någon väv av textur. När solen ligger på ser man mycket tydligt textur, spackel, kant, spackel textur om vartannat. Så min tanke är att spackla över det så jag får enhetligt med betongväggen samt en slät och fin yta :)
I like your plan, kör på!
 
  • Gilla
42KVMBromma
  • Laddar…
Som ni har väntat!

har lyckats dragit ner all tapet och påbörjade idag punktspackling (medium Bauhaus spackel) som även ska användas när jag bredspacklar. Det jag märker är när jag punktspacklat att det följer med poröst ”Småsand”, detta känner jag direkt kommer bli ett problem vid bredspacklingen. Ska jag grundmåla med en billig skitfärg för att slippa detta innan bredspacklingen?
 
  • Gilla
Linnkl
  • Laddar…
42KVMBromma 42KVMBromma skrev:
Som ni har väntat!

har lyckats dragit ner all tapet och påbörjade idag punktspackling (medium Bauhaus spackel) som även ska användas när jag bredspacklar. Det jag märker är när jag punktspacklat att det följer med poröst ”Småsand”, detta känner jag direkt kommer bli ett problem vid bredspacklingen. Ska jag grundmåla med en billig skitfärg för att slippa detta innan bredspacklingen?
Du kan använda nån blaskigt billig primer om du har stora ytor att täcka. Alternativt slipa med sandpapper så att du får bort det lösa. Hade själv poröst "småsand" på vissa ställen, jag använde min vägg/rondell slip, fungerade ypperligt.
 
Tack för svaret! Så åker jag idag och byter ut min grundfärg till primer ☺️
 
42KVMBromma 42KVMBromma skrev:
Tack för svaret! Så åker jag idag och byter ut min grundfärg till primer ☺️

Förlåt, primer är samma sak som grundfärg!
 
Hm, är du säker? Finns ju färg som heter ”grundfärg” och färg som heter ”primer”? Har inte åkt och bytt än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.