Hej alla!
Nu har jag äntligen köpt min första lägenhet och börjat ge mig på väggarna. Det är en målad över tapet vägg. Då det förekom ”bubblor” samt struktur->spackel->skarv->spackel->struktur om varannan ville jag fixa till det. Min grundtanke innan projektet var att riva och sedan bredspackla följt av slipning och målning för mitt önskade bästa resultat. Jag började med att riva tapeterna och insåg snabbt att lättast var att dra bort det papp? torrt i grunden mot betongen, sedan efterhand blöta/skrapa med spackelspade kvarblivande papp-rester. Se nedan bild:
Det jag nu märker är att det är små sprickor överallt i betongen:
Det jag även ser är att man tidigare lagt något vitt spackel (gips?) längst med lister och hörn.
Nu till min frågeställning:
Jag hoppas nu ni kan hjälpa mig,
Tack!!
Nu har jag äntligen köpt min första lägenhet och börjat ge mig på väggarna. Det är en målad över tapet vägg. Då det förekom ”bubblor” samt struktur->spackel->skarv->spackel->struktur om varannan ville jag fixa till det. Min grundtanke innan projektet var att riva och sedan bredspackla följt av slipning och målning för mitt önskade bästa resultat. Jag började med att riva tapeterna och insåg snabbt att lättast var att dra bort det papp? torrt i grunden mot betongen, sedan efterhand blöta/skrapa med spackelspade kvarblivande papp-rester. Se nedan bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det jag även ser är att man tidigare lagt något vitt spackel (gips?) längst med lister och hörn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
- Är det betong som är grunden för mig? Det ”smular” när man drar skrapan över samt drar loss äldre dolda skruvar och spikar.
- Kan jag följa min grundplan, bredspackla följt av målning utan att riskera spricka efter målning? Om inte, vad tusan ska jag göra?
- Vad tror ni anledning är att man satt upp, om det nu är gips?
Tack!!
Hej hej,
Någon som vet? Var på två målerifirmor (Colorama och Flügger) och fick två olika svar. Har fastnat lite i processen nu känner jag, tacksam för all hjälp jag kan få här! ☺️
Någon som vet? Var på två målerifirmor (Colorama och Flügger) och fick två olika svar. Har fastnat lite i processen nu känner jag, tacksam för all hjälp jag kan få här! ☺️
42KVMBromma skrev:Hej alla!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
För övrigt kan jag tillägga att det är ett 50-60 tals hus. Och som ni kanske förstår är det första gången jag gör något sådant liknande projekt. Är med andra ord ohändig!
- Är det betong som är grunden för mig? Det ”smular” när man drar skrapan över samt drar loss äldre dolda skruvar och spikar.
- Kan jag följa min grundplan, bredspackla följt av målning utan att riskera spricka efter målning? Om inte, vad tusan ska jag göra?
- Vad tror ni anledning är att man satt upp, om det nu är gips?
Tack!!
Det där smuliga är nog puts på betong, betonghålsten eller liknande.
Gips har säkert använts för att slippa riva ner gammal tapet.
jag tycker det låter som en bra plan att bredspackla och måla.
Jag har själv gjort det i en lägenhet i ett hus från 1945. Jag tog ner alla gamla tapeter (4-5 lager) sedan lagade jag de största hålen med något typ av inomhusfix. Sedan grovspackel och sist finspackel.
Jag glömde säga välkommen till forumet. Jag är övertygad om att du kommer lyckas med ditt projekt. Det finns många duktiga bredspacklare på forumet som kan ge dig tips.
jag personligen tycker bredspackling är fruktansvärt tråkigt, jobbigt och svårt. Men det handlar mycket om vilket krav man har på slutresultatet.
kämpa!
jag personligen tycker bredspackling är fruktansvärt tråkigt, jobbigt och svårt. Men det handlar mycket om vilket krav man har på slutresultatet.
kämpa!
Identiska förhållanden med min lägenhet, hade samma tankegångar som dig men det slutade med att man rev bort allt. Var tvungen att köpa mig en tapetborttagare och ånga bort det som satt fast. Därefter bredspackling, slipning och målning. Jag gjorde detta i hela min lägenhet (52kvm 2a). Det tog sin lilla tid men jag tyckte det var roligt. Jag var helt grön som dig men det slutade bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
D Derbyboy skrev:Det där smuliga är nog puts på betong, betonghålsten eller liknande.
Jag har själv gjort det i en lägenhet i ett hus från 1945. Jag tog ner alla gamla tapeter (4-5 lager) sedan lagade jag de största hålen med något typ av inomhusfix. Sedan grovspackel och sist finspackel.
D Derbyboy skrev:Det där smuliga är nog puts på betong, betonghålsten eller liknande.
D Derbyboy skrev:Jag glömde säga välkommen till forumet. Jag är övertygad om att du kommer lyckas med ditt projekt. Det finns många duktiga bredspacklare på forumet som kan ge dig tips.
kämpa!
Tack!! Behöver peppen! Okey, det låter likt min då helt enkelt. Hade även du betonghålsten i din lägenhet samt små sprickor? Är som sagt orolig att Spacklet kommer spricka även när betongen gör så.D Derbyboy skrev:Jag glömde säga välkommen till forumet. Jag är övertygad om att du kommer lyckas med ditt projekt. Det finns många duktiga bredspacklare på forumet som kan ge dig tips.
kämpa!
Hej!S SaltPeppar skrev:Identiska förhållanden med min lägenhet, hade samma tankegångar som dig men det slutade med att man rev bort allt. Var tvungen att köpa mig en tapetborttagare och ånga bort det som satt fast. Därefter bredspackling, slipning och målning. Jag gjorde detta i hela min lägenhet (52kvm 2a). Det tog sin lilla tid men jag tyckte det var roligt. Jag var helt grön som dig men det slutade bra.
[bild]
[bild] [bild]
Detta måste jag säga känns helt otroligt bra! Resultatet blev ju sjukt fint! Hade även du småsprickor och "betonghålsten" i bakgrunden? Du ser inga uppkomna sprickor idag?
Dina stora sprickor kan vara sättningar i mark eller ha uppkommit efter sprängarbeten i närheten av huset.
Jag skulle personligen inte tveka att bredspackla över sprickorna. Ta lite foton så har du om spacklet spricker. Kan du jämföra och se om det är gamla eller nya sprickor.
Jag skulle personligen inte tveka att bredspackla över sprickorna. Ta lite foton så har du om spacklet spricker. Kan du jämföra och se om det är gamla eller nya sprickor.
Jajjemen hade småsprickor lite vartsom precis som dina, mina kunskaper om väggmaterial är väldig begränsat men nån typ av betong med puts på var det iallafall på de flesta ställen. Jag hade lite olika väggar beroende på om det var yttervägg, innervägg eller solid tjockare vägg där grannen bor på andra sidan. Nu var det bara ca 1 år sedan jag gjorde detta men det ser fortfarande ut som ny, helt klart nöjd!42KVMBromma skrev:
Riktigt bra tips!D Derbyboy skrev:
Hur kan man veta om det är sättningar i huset? Kan man på något sätt visuellt se det?
Om vi nu säger att jag spacklar utan skyddsväv och det uppkommer någon spricka, vad gör jag då? Hackar upp den, spackar över och målar? Eller kan jag om det verkligen vill jävlas med mig, sätta väv över det målade? TACK!
Toppen, riktigt kul att höra! Kommer nog hoppa väven och hålla tummarna! Hur noga var du med att få tapet undanröjt? Har här och var 2mm*2mm små tapterrester kvar här och var.S SaltPeppar skrev:Jajjemen hade småsprickor lite vartsom precis som dina, mina kunskaper om väggmaterial är väldig begränsat men nån typ av betong med puts på var det iallafall på de flesta ställen. Jag hade lite olika väggar beroende på om det var yttervägg, innervägg eller solid tjockare vägg där grannen bor på andra sidan. Nu var det bara ca 1 år sedan jag gjorde detta men det ser fortfarande ut som ny, helt klart nöjd!
Du kan lätt bredspackla över det, jag var snarare lite för pedantisk med mina väggar även när slutresultatet var det samma. Jag använde vävremsa endast till den stora sprickan du ser på min bild. Du kommer klara det här fint!42KVMBromma skrev:
Tack!S SaltPeppar skrev:
Känner mig som en riktig Nybörjare (vilket jag iofs är).
När du säger vävremsa, är det glasfiberremsa du använde dig av? Satte du den direkt på sprickan och spacklade över (antar jag), eller på spacklet?