Nimajneb skrev:
Flera på forumet ha ju använt sin lackfräs för att skrapa fasaden och vad jag har förstått har det gått snabbt och blivit bra.
Slår man bara in utskjutande spik innan man kör så är det inte så många timmars jobb att få ett hus trärent. Risken som jag ser det är att ytan kanske blir för fin och slät, i princip som hyvlat virke.
Intressant, det har jag inte hört talas om. Kanske värt att testa.

@Macarus: Vi var inne på det också men hittade en vettig alu-ställning för ett bra pris. Tror den går att sälja igen för samma pris om man vill.
 
Nimajneb skrev:
Risken som jag ser det är att ytan kanske blir för fin och slät, i princip som hyvlat virke.
Men eftersom TS ska måla med linoljefärg är det snarare en fördel att panelen blir jämn eftersom linoljefärg ska målas på hyvlat. Man kan måla på finsågat också men det är svårare och tar mer färg. Dessutom har huset varit målat med just linoljefärg tidigare och då är panelen mycket troligt redan hyvlad.

Ee nackdel kan väl vara att man fräser bort alla spår av även originalfärgen.
 
Sophie skrev:
Men eftersom TS ska måla med linoljefärg är det snarare en fördel att panelen blir jämn eftersom linoljefärg ska målas på hyvlat. Man kan måla på finsågat också men det är svårare och tar mer färg. Dessutom har huset varit målat med just linoljefärg tidigare och då är panelen mycket troligt redan hyvlad.

Ee nackdel kan väl vara att man fräser bort alla spår av även originalfärgen.
Japp, den är hyvlad idag. Jag la upp den här bilden i en annan tråd. Såhär ser panelen ut (när vi har skrapat med Speedheater).
IMG_1066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där med lackfräs låter mer och mer intressant. Men jag är rätt obekant med skillnaden på en handöverfräs och en lackfräs. Prismässigt så hamnar en lackfräs, typ denna http://www.conrad.se/LACKFR%C4S-LF-724-S.htm?websale7=conrad-swe&pi=822759 och en Speedheater i ungefär samma prisklass så frågan är ju vad som är bäst. Spontant känns det väldigt trevligt att verkligen fräsa bort ALLT av den gamla färgen och få en helt trären yta som jag gissar man kan få med lackfräsen. Men samtidigt antar jag att den är rätt känslig mot en inte helt slät yta, tar för mycket när det buktar ut och för lite där det buktar in...
 
Nimajneb skrev:
Det finns ju flera trådar som behandlar läckfräsen och den behöver ju inte kosta lika mycket som Conrad vill ha.
[länk]
Tack för tipset, nu har jag skrivit ett svar i den tråden istället! Mycket spännande med lackfräsen, verkar göra ett kanonjobb! Lite orolig att den ska ta för grovt bara...
 
Ja just det där att ta för mycket är väl det som gör att jag känner mig skeptisk också. Att sudda bort alla spår efter originalet är kanske inte helt önskvärt. Man behöver inte ta bort mer färg än den som sitter lös (plastfärgen ska bort förstås men av linoljefärgen)
 
Bor i villa fr 1908 och har på 4 år målat om 3 sidor inkl veranda. Vi har tagit en sida om året ungefär och byggt ställning vartefter. Såhär har vi gjort:
Köpt speedheater med "arbetsarm", haft flera olika Bachoskrapor då vi har fasspontpanel.
1. Skrapat trärent med speedheater. Oslagbart!
2. Efterskrapat gropar och smågrejer med värmepistol.
3. Lagat kvisthål med träplugg, sprickor med trästickor, bytt utslitna brädor.
4. Slipat med 80-120 kornigt papper, antingen med planslip, slipmus eller kloss.
5. Dammsugit fasaden och sedan eftertorkat med fuktig trasa.
6. Oljat med 2 delar linolja och 1 del balsamterpentin. Torkat av överflöd efter en stund.
7. Linoljekittat alla små skador, sprickor och småhål (fönsterkitt) Jämna ut med linoljefuktig trasa.
7. Grundmåla
8. Slipat, torkat med fuktig trasa.
9. Mellanstryk med linoljefärg spädd med 10% balsamterpentin.
10. Slipat, torkat med fuktig trasa.
11. Slutstryk.

Det har tagit alldeles för lång tid med då är det grundligt gjort också. Vi har konstaterat att huset varit prinsesstårta i tidigare liv. Först rosa och sedan ljusgrönt, färgprover har vi sparat bakom fönsterfodren. Huset var ljusgrått när vi köpte det och vi har målat med 80%zinkvitt+20% grön umbra. Knutar, droppnäsor, takfot 5% grön umbra. Nu i sommar tar vi grundmuren med 80% grön umbra.
 
Nu har jag beställt en lackfräs. Jag har läst alldeles för mycket bra om den för att låta bli att testa. Ev. blir det en speedheater också om vi kommer över en billig beggad för att ta i skarven mellan brädorna (vi har fasspont, tror det kan heta enkelfasspont?). Det verkar dyka upp för runt 2000:- emellanåt. Just nu verkar de flesta på blocket ligga över 4000:(!) och ny går den att få för 5000:-.
 
Eftersom maskinen kostar ny mellan 2000 o 2500 på tex ebay.de så är ju en blocket maskin för 4k lite mastigt.... Men man kanske ska lägga ut sin egen för 4k o testa :)
 
Ann-Sofian skrev:
Bor i villa fr 1908 och har på 4 år målat om 3 sidor inkl veranda. Vi har tagit en sida om året ungefär och byggt ställning vartefter. Såhär har vi gjort:
Köpt speedheater med "arbetsarm", haft flera olika Bachoskrapor då vi har fasspontpanel.
1. Skrapat trärent med speedheater. Oslagbart!
2. Efterskrapat gropar och smågrejer med värmepistol.
3. Lagat kvisthål med träplugg, sprickor med trästickor, bytt utslitna brädor.
4. Slipat med 80-120 kornigt papper, antingen med planslip, slipmus eller kloss.
5. Dammsugit fasaden och sedan eftertorkat med fuktig trasa.
6. Oljat med 2 delar linolja och 1 del balsamterpentin. Torkat av överflöd efter en stund.
7. Linoljekittat alla små skador, sprickor och småhål (fönsterkitt) Jämna ut med linoljefuktig trasa.
7. Grundmåla
8. Slipat, torkat med fuktig trasa.
9. Mellanstryk med linoljefärg spädd med 10% balsamterpentin.
10. Slipat, torkat med fuktig trasa.
11. Slutstryk.

Det har tagit alldeles för lång tid med då är det grundligt gjort också. Vi har konstaterat att huset varit prinsesstårta i tidigare liv. Först rosa och sedan ljusgrönt, färgprover har vi sparat bakom fönsterfodren. Huset var ljusgrått när vi köpte det och vi har målat med 80%zinkvitt+20% grön umbra. Knutar, droppnäsor, takfot 5% grön umbra. Nu i sommar tar vi grundmuren med 80% grön umbra.
Ni råkar väl inte ha en bild på resultatet? Vi letar exempel på grönt i det ljusare segmentet målat med linoljefärg på träfasad. Finns inte mycket i våra krokar...
 
Ivenblixt skrev:
Ni råkar väl inte ha en bild på resultatet? Vi letar exempel på grönt i det ljusare segmentet målat med linoljefärg på träfasad. Finns inte mycket i våra krokar...
20% grön umbra blir en varmt grå färg och inte grön alls. Beställ hem lite provburkar från den linoljefärgstillverkare ni vill använda er av och blanda och måla upp. Om du tittar på Ottossons hemsida finns det en hel del kulörprover när man tittar på deras pigment.
 
Sophie skrev:
20% grön umbra blir en varmt grå färg och inte grön alls. Beställ hem lite provburkar från den linoljefärgstillverkare ni vill använda er av och blanda och måla upp. Om du tittar på Ottossons hemsida finns det en hel del kulörprover när man tittar på deras pigment.
Ah, lurigt :) Ja vi ska beställa provburkar, vill veta ungefär vart vi ska landa först bara...
 
Man är lite nyfiken på hur det har gått med lackfräsen. Har ni kommit igång? Vi renoverar en fastighet från ungefär första världskriget och vi kör endast med speedheater samt tänker fixa i kanter med en värmepistol. Vi får bort all gammal färg enkelt ned till antingen helt hyvlat eller där träet är oljat. Jag är lite skeptisk till fräsen för jag tror att vi får bort den oljiga botten som vi märker av idag som måste vara original och som jag tycker hör till huset. Kanske tänker fel? Frästen tror jag däremot är bra på sånt som har bytts ut. Fönsterfoder och liknande som inte alls verkar vara behandlat på samma sätt som den liggande och stående panelen.
 
Jugend skrev:
Man är lite nyfiken på hur det har gått med lackfräsen. Har ni kommit igång? Vi renoverar en fastighet från ungefär första världskriget och vi kör endast med speedheater samt tänker fixa i kanter med en värmepistol. Vi får bort all gammal färg enkelt ned till antingen helt hyvlat eller där träet är oljat. Jag är lite skeptisk till fräsen för jag tror att vi får bort den oljiga botten som vi märker av idag som måste vara original och som jag tycker hör till huset. Kanske tänker fel? Frästen tror jag däremot är bra på sånt som har bytts ut. Fönsterfoder och liknande som inte alls verkar vara behandlat på samma sätt som den liggande och stående panelen.
Det går lysande! Såhär blir skillnaden i resultat mellan speedheaterskrapat och lackfräs.
2012-06-23 21.30.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar det bra för er med speedheater så kör på med det om ni gärna bevarar ytskiktet. Vi har inget att bevara direkt (förutom färgrester fårn originalfärgen förstås, men det bli rester kvar ändå) så vi kör på med fräsen för att det går så pass mycket snabbare och vi får bort det grånade träet som vi inte rår på riktigt med skrapan.
 
Men det grånade träet i det här fallet är ju inte trä som grånat på grund av att solen kommt åt vilket i såna fall bryter ner virket efterhand även om det tar LÅNG tid. Här handlar det ju om att träet blivit grått av att färgen trängt in och det behöver man inte ta bort. För er del skulel dte räcka med skrapningen som ni gjort med speedheatern eftersom ni får bort all lös färg och virket är friskt under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.