Jag har ett antal projekt i vår o sommar som innebär att saker skall slipas trärent mao lack eller färg skall bort.

Jag har uppfattat det som att Lackfräsen är en suverän maskin för detta jämfört med att slipa med tex Rotex/GEXTurbo.

Ni som har erfarenhet:
Är den så bar som "alla" säger?
Hur bra funkar den ihop med dammsugare?
Hur mycket låter den?
Hur längre räcker stålen?
Är det bara Metabo LF724S som finns på marknaden i Europa?

Då den kostar runt 2200kr inkl Frakt i Tyskland och begagnat på Tradera brukar landa på samma pris samt till sist att hyrespriset brukar ligga på 200-250kr/dag så kan det vara en lite god investering.

Den äter färg och trä otroligt effektivt vilket gör att man behöver lite övning på något undanskymt ställe till att börja med annars är det väldigt lätt att gå på för hårt.
Då jag hittills bara använt min utomhus har jag inte kopplat den till någon sug men om man gör det så bör den nog vara ganska rymlig då den avverkar friskt det blir mycket skräp efter den. Låter som en vinkelslip då den är byggd på en sådan vissa underlag gör att det låter olika men hårda partier låter helt klart mer. Stålen är av hårdmetall och om man lyckas undvika spikar skruvar och annan metall så håller dom väldigt länge skulle tippa på 2 veckor 8 timmar om dagen eller så. Om man träffar spik eller annan metall så tuggar den gladeligen i sig det också men om man inte håller maskinen väldigt stadigt så går skären sönder fortare då hårdmetallen av naturen inte tycker om vibrationer/slag .Har bara sett metabo som har denna lösningen då deras kutter har höjdinställning så man kan bestämma hur mycket färg man skall ta i varje passage.
/h

Tack för detta Stomneby... ser ut som du övertygat mig att bli 2200kr fattigare.
fast eg sparar man väl in detta på slippapper och tid plus att den uppenbarligen går att sälja igen för inköpspriset.

Hmm, på något sett kommer jag fram till att men faktiskt tjänar pengar på denna maskin....:D

Köpte en lackfräs fräs förra året, eller om det var förr-förra året rent av. Skulle renovera trappen inomhus och jag ångrar inte köpet en sekund. En gammal målad trapp som skulle göras trären och oljas. Skillnaden mot att slipa är ju helt enorm, och då har jag ändå en bosch gex 150 så ingen total skrotmaskin. När man väl har lackfräsen så kan man onekligen komma på andra trevliga användningsområden också, lite möbelrenoveringar och grejer, då går helt plötsligt så himla lätt att få en trären och fin yta :)

Det kan kräva lite övning dock som stomneby säger, prova på nån liten bit först så man får en känsla för hur den beter sig och hur mkt man ska ta. Det jag verkligeng gillar är att man kan ta en 90 graders vinkel och få det helt rent, visst man kommer inte ända in i hörnen men det vore väl nästan att be om lite för mkt kanske.

EDIT
Hade också tankar om att sälja den efter trapprenoveringen, men såhär två år senare är den fortfarande kvar i verkstaden, och den lär nog stanna där också :D

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
Hur blir ytan efter en genomkörare, måste man börja jobba med 60-papper i excentern eller...?
Hur nära kommer man i tex vinkeln mellan sätt o plansteg i en trappa?

Det är väl just där lite övning kommer in i bilden, jag tycker man kan få en väldigt fin yta och något 60 papper behövs verkligen inte. Men, om man missar lite/misslyckas och råkar köra lite knasigt så kan man få små "fräskanter" och då får man kanske gå över med lite grövre papper, eller om man jämnar av det med fräsen igen då såklart. Det var ett tag sen jag körde också, så tekniken sitter inte riktigt kvar i skallen när jag försöker visualisera det hela :D

Jag kom faktiskt ända in i vinkeln mellan sätt och plansteg, det enda som blev kvar är hörnen vid vagnstycke-plansteg-sättsteg, det är ju trots allt en rund fräs. Det fina är ju att den tar både undertill och på sidan, glöm inte att fälla ner skyddet på sidan bara när du är klar med "vinkelfräsning" så man inte pillar in nåt finger där. Var när att göra det själv och det hade väl inte blivit nåt vidare resultat av det kanske.....

EDIT
Jag tror i vilket fall att du skulle var galet nöjd med maskinen. Tidsbesparingen jämfört med att slipa är ju på gränsen till löjlig.

Redigerat:
Det tråkiga i det hela är att ni totalkrossat anledningen till att komplettera upp med en rotex90 parallellt med en lackfräs.:(

Men du vill väl inte slita på fräsen? :)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har idag provkört Metabo LF724 Lackfräs..................

En målad plankvägg på ung 2 m2 i källaren....

Trären på 7-8min:wow:

Hade det inte varit för all spik som satt ytligt så hade det nog gått på halva tiden...

Enda besvikelsen är utsuget, kanske bara 80-90% hamnar i dammsugaren, resten flyger runt så skyddsglasögon är ett måste.

man får inte trycka och jag fick dra ner fräsdjupet till 0,07mm för att den inte skulle ta för bra..

Maskinen är relativt jämförbar med skruvdragare vs skruvmejsel eller sänksåg vs fogsvans, rotex vs handjaga med sandpapper etc etc .d^_^b

För den intresserade så finns den på tyska Ebay, extra skär och systainer (MetaBox) kostar extra men helt klart värt pengarna och halva priset jämfört med Sverige.

• Gilla
Tarja Eskelinen
  • Laddar…
Till Rotex 90 finns väl triangelformat sliphuvud? Klart du måste ha en sån hur ska du annars få det trärent i hörnen? :)

• Gilla
Gullvivan3
  • Laddar…
Gött att du blev nöjd med köpet iaf, är ju som sagt inte en maskin man använder i tid och otid kanske, men den är ju grym när den väl kommer fram :)

Märkligt att ingen annan maskintillverkare har denna maskintyp i sitt sortiment. Eller har jag missat någon?

mattiasp skrev:
Det finns på den amerikanska marknaden. Den här är marknadsledande:
[länk]
hmm, känns väldigt amerikansk. Men att dom säljer en 230V version var ju skoj, om än dyyrt.

Även diamantsären var intressanta ..o dyra.. för att kunna köra betonggolv.

Fortfarande konstigt att ingen annan av dom stora drakarna har en i sortimentet.

Förutom att man kan komma åt bättre i hörn, vad skiljer fräsen från en elhyvel?

Tänkte renovera fönster i sommar vilket nog är det tråkigaste jag vet så jag tänkte dopa mig med något verktyg men de flesta ytorna på mina karmar är ju inte hörn så en hyvel borde väl gå lika bra eller.. ?

• Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.